Kepemimpinan Partisipatif dan Komunikasi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru

  • Armi Yuneti STKIP PGRI Lubuklinggau
  • Hamdan Hamdan STKIP PGRI Lubuklinggau
  • Ahmad Gawdy Prananosa STKIP PGRI Lubuklinggau

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of participatory leadership and school principal communication on teacher performance. This research uses a quantitative approach with multiple regression methods. The results of the study, through regression calculations, obtained the calculated F price of 9,246 while the F price of 5% table in db (53-2) was 4.11 and the F price of 1% table in db (53-2) was 7.35. So the relationship between participative leadership and principal communication together with teacher performance, is significant. In conclusion, there is an influence of participatory leadership and school principal communication with teacher performance.

Keywords: Participatory Leadership, Communication, Teacher Performance

References

Agusman, Z. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru di SMP Negeri 1 Lahewa Kecamatan Lahewa Kabupaten Nias Utara. Wahana Inovasi. 5 (2): 454-458

Ali, M. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Partisipatif Kepala Sekolah dan Iklim Kerja Organisasi terhadap Kinerja Guru SMP Negeri di Kota Mataram. Jurnal Praktisi Administrasi Pendidikan, 2 (1): 23-33

Arikunto. (2002). Prosedur Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Gramedia

Asikin, I. (2011). Hubungan Antara Iklim Organisasi dan Pengetahuan Komunikasi dengan Prestasi Kerja Pegawai Dinas Pendidikan Kota Depok. Jurnal Penelitian, 2(2)

Bertocci, D.I. (2009). Leadership in Organizations There is a Difference between Leaders and Managers. New York: University Press of America, INC

Bungin, B. (2009). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Jakarta: Penerbit Kencana

Carudin. (2011). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Iklim Kerja Sekolah terhadap Kinerja Guru. Invotec. 12 (2): 131-144

Dwiyani, D & Alit, S. (2018). Gaya Kepemimpinan Situasional Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru sebagai Determinan Kinerja Guru, Jurnal Manajerial 3 (4), 83-94

Gunawan, I & Gusti P. (2011). Kontribusi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah, Pelaksanaan Supervisi Pengajaran, Tingkat Kematangan Guru, Terhadap Kinerja Guru pada SMA Negeri di Kabupaten Gianyar. Jurnal Penelitian Pascasarjana Undiksha, 2(1)

Gusman, H., E. (2014). Hubungan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dengan Kinerja Guru Di SMP N Kecamatan Palembayan Kabupaten Agam. Jurnal Administrasi Pendidikan, 2 (1), 293-831

Hamidi, H., Nuzuwar, N., & Nurmal, I. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Administrator dan Supervisor. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 2(1), 39-47. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v2i1.743

Husri & Chalid, S. (2013). Analisis Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jurnal Administrasi Pembangunan 1 (3), 219-323

Jacom, (2013). Peran Smartphone Dalam Menunjang Kinerja Karyawan Bank Prismadana (Studi Pada Karyawan Bank Prismadana Cabang Airmadidi). Journal “Acta Diurna”. 1 (1): 30-45

Juniawati, N. (2017). Kontribusi Kepemimpinan Partisipatif dan Supervisi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Mengajar Guru SD Negeri Se-Bandung Timur. Jurnal Administrasi Pendidikan. 24 (2): 121-130

Kadir. (2010). Statistika untuk Penelitian Ilmu-ilmu Sosial, Jakarta: Penerbit Rosemata Sampurna

Karweti, E. (2011). Pengaruh Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah dan Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru SLB di Kabupaten Subang. 10(2)

Made R., D. (2011). Determinasi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Kerja dan Kompensasi terhadap Kinerja Guru SMK Negeri 1 Denpasar. Jurnal Penelitian Pascasarjana Undiksha, 2(1)

Muhammad, C. (2014). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru di SMP Muhammadiyah NGAWI. Jurnal Ilmiah STKIP PGRI Ngawi. 13 (1): 92-101

Mulyasa. (2012). Metode Penelitian Adminitrasi Publik, Alfabeta, Bandung

Ningsih, N. (2018). Manajemen Pembaharuan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 1(2), 83-91. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v1i2.484

Northouse. (2013). Kepemimpinan.Western Michigan University. PT Indeks, Jakarta.

Nurhayati, (2012). Hubungan Kepemimpinan Transformasional dan Motivasi Kerja. Jurnal Edueksos. 1 (2): 50 – 60
Pestalozi, D., Erwandi, R., & Putra, M. R. (2019). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional terhadap Keinovatifan Guru SMA Negeri Kota Lubuklinggau. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 2(1), 30-38. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v2i1.752

Prananosa, A., Putra, M. R., Yuneti, A., & Aliyyah, R. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Keterampilan Berkomunikasi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 1(2), 63-74. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v1i2.405

Priatiningsih, S. (2018). Kepemimpinan Wanita Sebagai Kepala Sekolah Studi di SD Negeri Kecamatan Balung Kabupaten Jember. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 1(1), 1-10. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v1i1.220

Rachmawati, (2013). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Ekonomi IKIP Veteran Semarang. 1 (1): 20-35

Robins. (2008). Prilaku Organisasi. Jakarta: Gramedia

Roslena S., & Ngadiman, E.,I. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru SMP Negeri Wonosari. Jupe UNS. 2 (1): 107-118

Susanto, (2012). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kinerja Guru Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2 (2)

Suwarni, (2011). Pengaruh gaya kepemimpinan kepala sekolah terhadap kinerja guru Ekonomi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPP). 18 (2): 45-55

Syukri, A., Nuzuar, N., & Warsah, I. (2019). Peran Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Etos Kerja Guru. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 2(1), 48-60. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v2i1.725

Tamrin, H., Nuzuar, N., & Dedi, S. (2019). Manajemen Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Agama Islam. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 2(1), 70-82. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v2i1.717

Tri, D., C, & Christina, A.,L. (2014). Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Pengaruhnya terhadap Kinerja Guru (Studi Kasus di SMA Notre Dame Jakarta Barat). Jurnal Ilmu Ekonomi dan Sosial. 3 (1): 97-106

Wahab. (2008). Kepemimpinan dan Prilaku Organisasi. Bandung: Prenada Kencana

Wardana, (2013). Motivasi berprestasi dengan kinerja guru yang sudah

Widoyoko, E.P. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Windu, S., Dwi. (2012). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Komunikasi Interpersonal terhadap Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah PPKN IKIP Veteran Semarang. 4 (2): 45-55

Yuneti, A., & Marianita, M. (2019). Determinan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 2(1), 11-29. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v2i1.731
Published
2019-12-24
How to Cite
Yuneti, A., Hamdan, H., & Prananosa, A. (2019). Kepemimpinan Partisipatif dan Komunikasi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru. Alignment:Journal of Administration and Educational Management, 2(2), 113-125. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v2i2.1011
Abstract viewed = 105 times
pdf downloaded = 63 times