Pengaruh Model Cooperative Script terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 7 Lubuklinggau

  • Zico Fakhrur Rozi Program Studi Pendidikan Biologi STKIP PGRI Lubuklinggau
  • Harmoko Harmoko Program Studi Pendidikan Biologi STKIP PGRI Lubuklinggau
  • Ferty Lia Teresa Program Studi Pendidikan Biologi STKIP PGRI Lubuklinggau

Abstract

This study aims to see the effect of model Cooperative Script on the activity and learning outcomes of biology of students of class VIII SMP Negeri 7 Lubuklinggau. Data collection techniques for learning outcomes using test techniques, while learning activity data using observation techniques. The average value of students for classes taught with model Cooperative Script of 70.11, while for classes taught by using conventional learning amounted to 64.22. The collected data was analyzed using ttest at significant level a = 0.05 then obtained (2.45) more than (1.67), it can be concluded that there is influence ofmodel Cooperative Script to the biology learning result of grade VIII students of SMP Negeri 7 Lubuklinggau. The result of observation of learning activity of first meeting is got average value equal to 75,33 percent with enough category and result of observation of learning activity of second meeting obtained average value equal to 75,94 percent with enough category. So it can be concluded that the learning activities of biology of students in grade VIII SMP Negeri 7 Lubuklinggau more increased after being given treatment by using model Cooperative Script.

Keywords: model cooperative script, learning outcomes, learning activities.

References

Aqib, Z. (2013). Model-model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif): Bandung. Yrama Widya.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi 2010: Jakarta. Rineka Cipta.

Armansyah. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Biologi Kelas VIII4 SMP Negeri 1 Makassar. Jurnal Nalar Pendidikan, vol 1, no 2, hal 66-71.

Boleng, D. T. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Script dan ThinkPair-Share terhadap Keterampilan Berpikir Kritis, Sikap Sosial, Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Biologi Siswa SMA Multietnis. Jurnal Pendidikan Sains, vol 2, no 2, hal 76-84.

Fardila, E. (2013). Pengaruh Strategi Cooperative Script dengan Media Gambar terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII MTS Al-Raisiyah Sekarbela Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Sains, vol 2, no 2, hal 76-81.

Hasanah, N. (2013). Perbandingan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Cooperative Script dan Artikulasi Materi Gerak Tumbuhan. Jurnal Pendidikan Biologi, vol 1, no 3, hal 1-12.

Hidayat, R. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VIII SMPNegeri 1 Makassar. Jurnal Pendidikan Biologi. 1 (2), 1-7.

Natalina, M. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII.5 SMP Negeri 14 Pekanbaru Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Biogenesis, vol 10, no 1, hal 45-52.

Nurhidayati, S. (2013). Pengaruh Strategi Cooperative Script dengan Media Gambar Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII MTs Al-Raisiyah Sekarbela Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Sains, vol 1, no 5, hal 6-20.

Purwanto. (2012). Metodologi Penelitian Kuantitatif untuk Psikologi dan Pendidikan: Yogyakarta. Pustaka Pelajar.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya: Jakarta. Rineka Cipta.

Sudjana. (2005). Metoda Statistik: Bandung. Tarsito.

Sugiyanto. (2010). Model-model Pembelajaran: Surakarta. Yuma Pressindo.

Sumiati dan Asra. (2009). Metode Pembelajaran: Bandung. Wacana Prima.

Warouw, M. (2014). Pembelajaran Cooperative Script Metakognitif (CSM) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa SMP di Manado. Jurnal Biogenesis, vol 1, no 2, hal 5-18.
Published
2018-06-20
How to Cite
Rozi, Z., Harmoko, H., & Teresa, F. (2018). Pengaruh Model Cooperative Script terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 7 Lubuklinggau. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 1(1), 23-33. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/bioedusains.v1i1.256