Kredibilitas dan Kekuatan Selebgram dalam Meningkatkan Minat Beli pada Toko Online di Instagram

  • Muhamad Alvi Irpansyah Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Asep M Ramdan Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • R. Deni Muhammad Danial Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Abstract

One of the strategy that can be use in increasing consumer buying interest is by increasing the attractiveness of advertisements on Instagram, one of them is the endorsement strategy. The study aims to determine about the selebgram credibility and power to increase purchase intention on online store in instagram, as well as to see how much the influence of credibility and power of selebgram to purchase intention partially or simultaneously. The method use in this research is descriptive verificative and quantitative approaches with multiple linear regression as a data analysis technique. Research result obtained show that credibility, power and purchase intentions of online store on instagram in the good category.  The magnitude of the effect of credibility and power on purchases intention on instagram by Rachel Vennya after testing simultaneously and partially have a positif and significant influence. It’s amounted to 51,2%, while the remaining 48,8% are influenced by other variables not examined in this research.

Keywords: Credibility, Power, Selebgram, Celebrity Endorsement, Purchase Intention

References

Abbas, A., & Afshan, G. (2018). The Effect of Celebrity Endorsement on Customer Purchase Intention : A Comparative Study The Effect of Celebrity Endorsement on Customer Purchase Intention : A Comparative Study. Pakistan: University of Faisalabad.

Akmala, N. (2018). Rachel dan Niko memang dikenal sebagai pasangan muda yang punya gaya hidup mewah. Retrieved from https://www.brilio.net/selebritis/tajir-melintir-ini-5-sumber-kekayaan-rachel-vennya-180530q.html
Apejoye, A. (2013). Influence Of Celebrity Endorsement Of Advertisement On Students’ Purchase Intention. Nigeria: Abdu Gusau Polytecnic.

Dharma, K. N. A., & Iskandar, D. (2017). Pengaruh Celebrity Endorser Jkt48 Terhadap Minat Beli Konsumen Im3 Play (studi Kasus Pada Pengunjung Teater Jkt48 Periode 21 Februari 2016). Bandung: Telkom University.

Djuniadi, Afiffudin, M., & Lestari, W. (2016). Statistik Inferensial: Teori, Aplikasi Dan Latihan Soal Dengan SPSS (1st ed.). Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Gareta, S. P. (2018). Ini kontribusi industri kreatif di perekonomian Indonesia. Retrieved from https://www.antaranews.com/berita/511673/ini-kontribusi-industri-kreatif-di-perekonomian-indonesia

Gunawan, F. A., & Dharmayanti, D. (2014). Analisis Pengaruh Iklan Televisi dan Endorser Terhadap Purchases Intention Pond’s Men dengan Brand Awareness sebagai Variabel Intervening. Surabaya: Universitas Kristen Petra.

Heryanto, I., dan Triwibowo, T. (2018). Path Analysis Menggunakan SPSS dan Excel. Bandung: Informatika.

Indrawati. (2015). Metode Penelitian Manajemen Dan Bisnis. Konvergensi Teknologi Komunikasi Dan Informasi. Bandung: PT Refika Aditama.

Jeko. (2018). Instagram Kantongi 1 Miliar Pengguna di Seluruh Dunia. Retrieved from https://www.liputan6.com/tekno/read/3564956/instagram-kantongi-1-miliar-pengguna-di-seluruh-dunia
Kertamukti, R. (2015). Strategi Kreatif Dalam Periklanan. depok: PT Raja Grafindo Persanda.

Khan, K., Rukhsar, A., & Shoaib, M. (2016). Influence of Celebrity Endorsement on Consumer Purchase Intention. Pakistan: Jinnah University For Woman.

Kotler, P., & Amstrong, G. (2018). Principles Of Marketing. England: Pearson Edition Limited.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management 15th Edition. England: Pearson Edition Limited.

Kurniawan, A. (2014). Metode Riset Untuk Ekonomi & Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Liang, H.-L. (2018). Influence of multiple endorser-product patterns on purchase intention An interpretation of elaboration. Taiwan: R.O.C Air Force Institute Of Thecnology.

Pamungkas, A. (2014). Pengaruh kualitas produk, daya tarik iklan, dan Celebrity Endorser Terhadap Minat Beli (Studi Pada Handphone Merek Nokia). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Prabowo, Y. W. (2014). Pengaruh Celebrity Endorser Terhadap Minat Beli (Survei Pada Pengunjung 3second Store Di Jalan Soekarno Hatta Malang). Malang: Universitas Brawijaya.

Riduwan. (2016). Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Sanusi, A. (2017). Metodologi Penelitian Bisnis. Jakarta: Salemba Empat.

Stephanie, E., Rumambi, L. J., & Sondang, Y. (2013). Analisa Pengaruh Rio Dewanto dan Donita Sebagai Celebrity Endorser Terhadap Minat Beli Rroduk Axe Anarchy Dengan Daya Tarik Iklan dan Efek Iklan Sebagai Variabel Intervening. Surabaya: Universitas Kristen Petra.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharto, C. A. A. (2016). Analisis Pengaruh Citra Merek, Harga, Dan Daya Tarik Iklan Terhadap Minat Beli Konsumen Pada PT. Remaja Jaya Mobilindo Manado. Manado: Universitas Sam Ratulangi.

Sunny, S., & Hani, S. (2014). Pengaruh Celebrity Endorsement Terhadap Minat Beli Mie Sedaap (Studi Kasus Pada Iklan Mie Sedaap dengan Celebrity Endorser Edwin Lau). Salatiga: Universitas Kristen Satya Wacana.

Umar, H. (2014). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Jakarta: PT Raja Grafindo Persanda.

Wang, J., Cheng, Y., & Chu, Y. (2012). Effect of Celebrity Endorsements on Consumer Purchase Intentions : Advertising Effect and Advertising Appeal as Mediators. Taiwan Shu-Tu University.
Published
2019-04-14
How to Cite
Irpansyah, M., Ramdan, A., & Danial, R. D. (2019). Kredibilitas dan Kekuatan Selebgram dalam Meningkatkan Minat Beli pada Toko Online di Instagram. COSTING : Journal of Economic, Bussines and Accounting, 2(2), 248=255. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/costing.v2i2.554
Abstract viewed = 52 times
PDF downloaded = 78 times