PENGARUH PENGGUNAAN SMARTPHONE TERHADAP PERKEMBANGAN PERSONAL SOSIAL ANAK USIA PRA-SEKOLAH

  • Heni Heni STIKES YPIB Majalengka
  • Ahmad Jalaludin Mujahid STIKES YPIB Majalengka

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of smartphone use on the social personal development of children in school at Al-Marhamah Kindergarten. This study used quantitative methods with cross sectional design. The population in this study were all parents of students and Al-Marhamah kindergarten students in Majalengka Regency with  total sample of 33 mothers  and 33 children. Tthe sampling technique used was simple random sampling. The analysis used univariate by using frequency distribution and bivariate by using Chi Square test with α = (0, 05). The results showed that there was an influence between the use of mobile phones and social personal development of pre-school age children with the probability value p 0.017 <0.05 (Ho was rejected because the value <0.05). Suggestions are proposed for teachers as parents in kindergarten to emphasize that the use of smartphone at home needs to be supervised by parents so that children can wisely use it with  appropriate duration to children age, meanwhile,  parents can play an active role in supervising smartphone use as well as in the process of maturity child development.

Keywords: smartphone, social development, pre-school age children

References

Efendi, Fuad. (2013). Pengarug Gadget Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. skripsi, Teknik Informatika Universitas Brawijaya.

Elcom. (2011). Google Android. Jakarta : Andi Publiser

Hurlock, Elizabeth B. (2006). Perkembangan Anak Jilid 1, Jakarta: Penerbit Erlangga.

Kementrian Komunikasi dan Informatika RI. (2015). Indonesia Raksasa Teknologi Digital Asia. Dalam www.kominfo.go.id Diakses 02 Oktober 2015

Novitasari, Wahyu & Khotimah, Nurul. (2016). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Interaksi Sosial Anak Usia 5-6 Tahun.Dalam Journal PAUD Teratai. Volume 05 No. 03, 2016

Nuzlia, Firly laily. (2015). Hubungan Intensitas Penggunaan Smartphone oleh ibu terhadap Hasil Deteksi Dini Perkembangan Sosial-Emosional Anak Prasekolah.Program Studi Ilmu Keperawatan Fakultas Kedokteran Universitas Gadjah Mada Yogyakarta

Nuredah. (2016). Peran Orang Tua Dalam Penanggulangan Dampak Negatif Handphone Pada Anak. Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

Prianggoro, Hastro. (2013). Anak dan Gadget: yang Penting Aturan Main. http://nakita.id/Balita/Anak-Dan-Gadget-Yang-Penting-Aturan-Main. Diakses 13 Oktober 2013

Putri, , Galib Prasetia. (2013). Perbedaan Perkembangan Personal Sosial Anak Usia Pra Sekolah Dengan Pola Asuh Demokratis dan Otoriter. S1 Keperawatan Universitas Jember

Rahman. (2009). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini. Dalam Jurnal Kesehatan. Diakses Jumat Februari.

Santrock, John W. (2007). Perkembangan Anak, (terjemahan), Jakarta: Penerbit Erlangga

Sari, Tria Puspita & Mitsalia, Ami Asma. (2016). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Personal Sosial Anak. Dalam Journal PROFESI, Volume 13, No. 02, Maret 2016

Setia, Unoviana Kartika. (2016). Ikuti Batasan Waktu Main Gadget Sesuai Usia. Dalamwww.liputan6.com. Diakses Jakarta, 24 Februari 2016 pukul 17.00 WIB

Tondok, Marselius Sampe. (2013). Penggunaan Smartphone pada Anak: Be Smart Parent. Dalam Harian Surabaya Post, 24 Maret 2013

Trianto. (2010). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik.Jakarta: Penerbit : PT. Prestasi Pustakaraya

Trinika, Yulia. (2015). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikososial Anak Usia Pra Sekolah (3 – 6 Tahun) di TK Kristen Immanue. (Program Studi Keperawatan Universitas Tanjungpura)

Williams, B. K. & Sawyer, S. C. (2007). Using Information Technologi : Pengenalan Praktis Dunia Komputer & Komunikasi Edisi 7. Penerjemah : Nur Wijayaning Rahayu & Th. Arie Prabawali, Yogyakarta : ANDI

Wong, D. (2009). Buku Ajar Keperawatan untuk Pediatrik. Jakarta : EGC

Wulandari, Anggistina. (2015). Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Anak.Fakultas Sains dan Matematika Universitas Diponegoro

Wulandari, Primatia Yogi. (2016). Anak Asuhan Gadget.Dalam www.liputan6.com.Diakses Jakarta, 17 Maret 2016 pukul 11.00 WIB

Wulandari, Rosinta. (2015). Komunikasi Antarpribadi Orangtua dan Anak DalamPenggunaan Gadget. Bandung : Universitas Islam Bandung, Fakultasi Ilmu Komunikas
Published
2018-11-13
How to Cite
Heni, H., & Mujahid, A. (2018). PENGARUH PENGGUNAAN SMARTPHONE TERHADAP PERKEMBANGAN PERSONAL SOSIAL ANAK USIA PRA-SEKOLAH. Jurnal Keperawatan Silampari, 2(1), 330-342. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/jks.v2i1.341