Effektivitas Metode Edukasi Brainstrorming untuk Meningkatkan Pemahaman Kasus di Lahan Praktik pada Mahasiswa Profesi Ners

  • NH Noeraini Program Studi Kesehatan Masyarakat, STIKES Bhakti Husada Bengkulu
  • Yeni Eliyanti Program Studi Keperawatan, STIKES Bhakti Husada Bengkulu
  • Dita Amita Program Studi Keperawatan, STIKES Bhakti Husada Bengkulu

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of learning brainstorming methods on the ability to understand cases in the practice area. The research design used was nonequivalent control group design consisting of experimental groups, namely the treatment of brainstorming methods and the control group with conventional methods, then all groups assessed the level of understanding of the case at the time of pre and post experiment. The results of this study, the intervention group was seen to be more meaningful with a p value of 0,000 compared to the control group. Conclusion, brainstorming education is more effective to be applied to improve the understanding of cases in Nurse profession students in the practice field.

 

Keywords: Brainstorming, Education, Understanding

References

Allman, B & Freeman, S. (2010). Menjadi Guru Kreatif. Jogjakarta: Golden Book
Balackova, H. (2004). Brainstorming: a Creative Problem Solving Method. Http://Www.Unido.Org//Fileadmin/Import/196953_Brainstorming.Pdf. Diakses pada 02 April 2017

Bastable, S. B. (2006). Perawat sebagai Pendidik: Prinsip-Prinsip Pengajaran dan pembelajaran. Jakarta: EGC

Fang, N. (2013). Increasing High School Students Interest in STEM Education Through Collaborative Brainstorming With Yo-Yos

Fatimah, R. K. (2013). Penerapan Teknik Pembelajaran Brainstorming untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Kelas VII C SMPN 2 Kecamatan Sawoo Tahun Pelajaran 2012/2013, Skrpsi, Ponorogo: Universitas Muhammadyah Ponorogo

Karim. (2011). Penerapan Metode Penemuan Terbimbing dalam Pembelajaran atematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Disajikan dalam Seminar Nasional Matematika Terapan. Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) FKIP Universitas Almuslim

Kimberly, H. (2013). “Brainstorming Information”, http://en.wikipedia. org/wiki/ Brainstorming, di unduh pada 2017/06/17 pukul 10.30 WIB

Notoatmodjo, S. (2007). Kesehatan Masyarakat Ilmu dan Seni. Jakarta: Rineka Cipta

Nuraisiyyah, I. (2008). Perbedaan Penguasaan Konsep Sistem Indera antara Metode Brainstorming dan Metode Tanya Jawab. Diakses 3 Maret 2017

Pusdiklat. (2004). Perencanaan Pelatihan, Pusdiklat Pegawai Depdikbud. Jakarta

Roestiyah. (2008). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta

Subana, M. (2009). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia Berbagai Pendekatan, Metode Teknik dan Media Pengajaran. Bandung: CV Pustaka Setia

Suprijanto. (2009). Pendidikan Orang Dewasa. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Wina Sanjaya. (2008). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Yamin. (2012). Taktik Mengembangkan Kemampuan Individual Peserta Didik. Jakarta

Zhao. (2010). The Study on Influencing Factor of Team Brainstorming Effectiveness.http://eresources.perpusnas..go.id:2057/docview/821296942/fulltextpdf/BE7AA3E382CD4E7APQ/1?accountid=25704. Diakses 01 April 2017
Published
2019-05-20
How to Cite
Noeraini, N., Eliyanti, Y., & Amita, D. (2019). Effektivitas Metode Edukasi Brainstrorming untuk Meningkatkan Pemahaman Kasus di Lahan Praktik pada Mahasiswa Profesi Ners. Jurnal Keperawatan Silampari, 2(2), 103-112. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/jks.v2i2.535
Abstract viewed = 51 times
pdf downloaded = 111 times