Pendidikan Kesehatan Menggunakan Media Booklet + Aplikasi SDIDTK Efektif Meningkatkan Kemandirian Keluarga dalam Pemantauan Tumbuh Kembang Balita

  • Marwasariaty Marwasariaty Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Titin Sutini Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Suhendar Sulaeman Universitas Muhammadiyah Jakarta

Abstract

This study aims to identify the effect of health education using booklet media and SDIDTK application media on family independence in monitoring the growth and development of children under five in the work area of ​​West Bajo Health Center. This study uses Quasi Experimental with a pre and post-test approach without control. The results showed that there was an effect of health education using Booklet media (Δ = 6.80, p value = 0.012), SDIDTK application media (Δ = 7.90, p value = 0.007) Booklet media + SDIDTK Application (Δ = 10.80, p value = 0.005) of family independence in monitoring growth and development. Conclusion, the average score of family independence is very good in the health education intervention group by using the booklet + SDIDTK application because it shows the highest increase so it is recommended to use the media booklet + SDIDTK application for health education related to stimulation, detection and growth and intervention in infants. .

 

Keywords: SDIDTK Application, Booklet, Family Independence, Growth and Development

References

Aini, F. (2010). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Reproduksi Remaja Melalui Media Booklet terhadap Perubahan Pengetahuan dan Sikap Santri tentang Kesehatan Reproduksi di Pesantren Darul Hikmah dan Ta’dib Al Syakirim di Kota Medan Tahun 2010. Universitas Sumatera Utara (USU)

Alligood, M., & Tomey, T. (2010). Nursing Theorists and Their Work. Seven. United States of America: Elsevier

American Academy of Family Physicians. (2012). Clinical Preventive Service Recommendation: Speech and Language Delay. Washington D. C:APA

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Christi, A. Y. (2013). Hubungan Pengetahuan Ibu tentang Stimulasi Dini dengan Perkembangan Motorik pada Anak Usia 6-24 Bulan di Kecamatan Mayang Kabupaten Jember. Universitas Jember

Dinas Kesehatan Kabupaten Luwu Utara. (2016). Laporan Kinerja Tahunan. Masamba: Dinkes Luwu Utara

Dinas Provinsi Sulawesi Selatan. (2014). Profil Kesehatan Sulawesi Selatan 2013. Makassar. Dinkes Makassar

Hermawan, L. (2011). Pelayanan Kesehatan dan Dasar. Jakarta: Kemenkes

Hikmat, A. (2014). Kreativitas, Kemampuan Membaca, dan Kemampuan Apresiasi Cerpen. Jakarta: Uhamka Press

Hurlock, E. B. (2012). Psikologi Perkembangan, Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (Terjemahan). Jakarta: Erlangga

Ibisa, I. (2010). Sistem Evaluasi dan Auditing Sistem Aplikasi bagi Perusahaan. Yogyakarta

Kharisma, K., & Sri, W. (2016). Faktor Pendapatan dan Pendidikan Keluarga terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 3-4 Tahun. Jurnal penelitian kesehatan Suara Forikes, 7(1). ISSN: 2086-3098

Larasati, D., & Maulidha, M. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keterlambatan Perkembangan Anak Usia 1-3 Tahun di Desa Cangkringsari Kecamatan Sukodono Kabupeten Sidoarjo. Journal of Issues in Midwifery, 1(1). E-ISSN: 2549-6581

Notoatmodjo, S. (2012). Konsep Perilaku dan Perilaku Kesehatan. Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta; p. 131-46

Nursalam, N., & Efendi, F. (2008). Pendidikan dalam Keperawatan. Jakarta: Salemba Medika

Padila, P., Andari, F, N., Andri, J. (2019). Hasil Skrining Perkembangan Anak Usia Toddler antara DDST dengan SDIDTK. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(1), 244–256. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/jks.v3i1.809

Rahayu, S., & Rahma, C. A. (2012). Karakteristik Ibu Balita Kaitannya dengan Pelaksanaan Stimulasi, Deteksi dan Intervensi Dini Tumbuh Kembang Anak Balita. Media GII Indonesia, 11(1), 155-60

Saurina, N. (2015). Aplikasi Deteksi Dini Tumbuh Kembang Anak Usia Nol Hingga Enam Tahun Berbasis Android. Jurnal Buana Informatika, 7(1), 65-74

Setiawan, S. (2008). Pendidikan Kesehatan. Jakarta: Trans Info Media

Soetjiningsih, S. (2015). Tumbuh Kembang Anak. Jakarta: EGC

Sudarmilah, E. (2011). Sistem Monitoring Pertumbuhan Balita Berbasis Web (KMS Online). Simposium nasional RAPI X FT UMS ISSN: 1412-9612 E-32

Suryani, L., & Carudin, C. (2016). Efektifitas Aplikasi SDIDTK Berbasis Android dalam Peningkatan Motivasi Bidan Melakukan SDIDTK pada Balita di Kecamatan Cilamaya Kulon Kabupaten Karawang. Universitas Singaperbangsa Karawang

Utami, F, W. (2018). Pengembangan Media Booklet Teknik Kaitan untuk Siswa Kelas X SMKN 1 Saptosari Gunung Kidul. Universitas Negeri Yogyakarta

Walianti, W. (2014). Pengembangan Karakter Kemandirian Melalui Program Boarding School. Universitas Surakarta

Wicaksari, E. (2012). Hubungan antara Penggunaan Media Pembelajaran dengan Kemandirian Belajar Mahasiswa FKIP-PE UKSW Salatiga Angkatan Tahun 2008-2009 Semester II Tahun Ajaran 2011-2012. Salatiga

Wijaya, A. M. (2009). Pentingnya Stimulasi, Deteksi, dan Intervensi Dini Tumbuh Kembang (SDIDTK atau “SIDIDITK”) anak. Jakarta: Depdiknas

Yulita, R. (2014). Hubungan Pola Asuh Orangtua terhadap Perkembangan Anak Balita di Posyandu Sakura Ciputat Timur. Universitas Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
Published
2019-12-18
Abstract viewed = 379 times
pdf downloaded = 523 times