ANALISIS PROSES ABSTRAKSI MATEMATIKA SISWA KELAS XI IPA 2 SMA NEGERI 6 LUBUKLINGGAU DALAM MEMAHAMI KONSEP DAN PRINSIP GEOMETRI DITINJAU DARI TEORI VAN HIELE

  • As Elly S Program Studi Pendidikan Matematika, STKIP-PGRI Lubuklinggau
  • Novianti Mandasari Program Studi Pendidikan Matematika, STKIP-PGRI Lubuklinggau

Abstract

This study aims (1) to analyze the process of abstraction of class XI IPA 2 of Lubuklinggau State 6 High School in understanding the concept of geometry overviewed from Van Hiele theory; (2) to analyze the process of abstraction of students of class XI IPA 2 in Lubuklinggau State Senior High School 6 in understanding the principles of geometry overviewed from Van Hiele theory. The method used in the study was a qualitative method. The results of data analysis obtained from five thinking stages based on Van Hiele's theory that theoretical of grade XI science 2 students of State Senior High School 6 Lubuklinggau only at stage 0 to stage 2, meanwhile at stage 3 and stage 4 the level of thinking of students of class XI 2 Science 2 State Senior High School 6 Lubuklinggau was still having difficulties in drawing conclusions from general matters towards specific matters and at this stage it is also a stage of thinking that is high, complicated and complex. Therefore, it can be concluded that the level of thinking of XI IPA 2 students at State Senior High School 6 Lubuklinggau is still low.

Keywords: abstraction process, geometry concept, Van Hiele theory

References

Bell, Fredrik H.(ed.). (1981). Teaching and Mathematics (in Secondary School). Lowa Wm.C. Brown Company.

Hasanah, Farida Nur. (2012). Abstraksi Siswa SMP Belajar Geometri Melalui Penerapan Model Van Hiele.

Hershkowitz, R., Schawarz, B., & Dreyfus, T. (2001). Abstaction in Context. Journal For Reasearch in Mathematics Education. Volume 32, Number 2, 2001, 195-222.

Khotimah, Husnul. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar Geometri Dengan Teori Van Hiele. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika dengan tema “Penguatan Peran Matematika dan Pendidikan Matematika untuk Indonesia yang Lebih Baik”, UNY, Yogyakarta 9 November.

Natodi. (2012). Perlunya Eksplorasi Kemampuan Siswa Dalam Memahami Konsep dan Prinsip Operasi Hitung Pecahan Campuran Melalui Penerapan Pembelajaran Model Van Hiele. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan: PS S-2 Pend.Matematika FKIP Universitas Bengkulu.

Nurfinika, Manda. (2015). Profil Kemampuan Berpikir Abstraksi Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Prisma di Kelas VII MTS Darul Hikmah Tawangsari Tahun Ajaran 2014/2015. IAIN Tulung Agung.

Nurhasanah, Farida. (2010). Abstraksi Siswa SMP dalam Belajar Geometri Melalui Penerapan Moden Van Hiele Geometer’s Sketchpad. Tesis FKIPUPI : Bandung

Soedjadi. (1999). Kiat Pendidikan Matematika Di Indonesia. Surabaya: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi.

Sigiono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Sudjana, Nana. (2016). Penillaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Rosdikarya.

Widada, Wahyu. (2003). Struktur Representasi Pengetahuan Mahasiswa Tentang Permasalahan Grafik Fungsi dan Kekonvergenan Deret Tak Hingga pada Kalkulus. Disertasi S3P. Matematika UNESA, Hasil Ujian Tertutup 11 April 2003.

Wiryanto. (2014). Level-level Abstraksi Dalam Pemecahan Masalah Matematika.Jurnal teknik elektro Universitas Negeri Surabaya.Vol 03 No.03 tahun 2014.
Published
2018-09-01
How to Cite
Elly S, A., & Mandasari, N. (2018). ANALISIS PROSES ABSTRAKSI MATEMATIKA SISWA KELAS XI IPA 2 SMA NEGERI 6 LUBUKLINGGAU DALAM MEMAHAMI KONSEP DAN PRINSIP GEOMETRI DITINJAU DARI TEORI VAN HIELE. Jurnal Pendidikan Matematika (JUDIKA EDUCATION), 1(2), 61-70. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/judika.v1i2.312