Analisis Proses Abstraksi Matematika dalam Memahami Konsep dan Prinsip Geometri Ditinjau dari Teori Van Hiele

  • As Elly S Program Studi Pendidikan Matematika, STKIP-PGRI Lubuklinggau
  • Novianti Mandasari Program Studi Pendidikan Matematika, STKIP-PGRI Lubuklinggau

Abstract

This study aims to analyze the process of abstraction of students of class XI IPA 2 of SMA Negeri 6 Lubuklinggau in understanding the concepts and principles of geometry in terms of Van Hiele's theory. The method used in research is a qualitative method. Data were analyzed through three stages, namely the stage of data preduction, data presentation and conclusion drawing. The results of data analysis obtained from the five steps of thinking based on Van Hiele's theory that the thinking of students of class XI IPA 2 of SMA Negeri 6 Lubuklinggau is only at stage 0 to stage 2, whereas for stage 3 and stage 4 the level of thinking of class XI IPA 2 students Lubuklinggau still has difficulty in drawing conclusions from things that are general to things that are specific and at this stage is also a stage of thinking that is high, complicated and complex. Conclusion, the level of thinking of students of XI Science 2 of SMA Negeri 6 Lubuklinggau is still low in understanding the concepts and principles of geometry in terms of van hiele's theory.

Keywords: Geometry Concept, Keori Van Hiele, Abstraction Process

References

Bell, F. (1981). Teaching and Mathematics (in Secondary School). Lowa Wm.C. Brown Company.

Hasanah, F., N. (2012). Abstraksi Siswa SMP Belajar Geometri Melalui Penerapan Model Van Hiele.

Hershkowitz, R., Schawarz, B., & Dreyfus, T. (2001). Abstaction in Context. Journal For Reasearch in Mathematics Education. 32(2), 195-222.

Khotimah, H. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar Geometri Dengan Teori Van Hiele. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika dengan tema “Penguatan Peran Matematika dan Pendidikan Matematika untuk Indonesia yang Lebih Baik”, UNY, Yogyakarta 9 November.

Natodi. (2012). Perlunya Eksplorasi Kemampuan Siswa Dalam Memahami Konsep dan Prinsip Operasi Hitung Pecahan Campuran Melalui Penerapan Pembelajaran Model Van Hiele. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan: PS S-2 Pend. Matematika FKIP Universitas Bengkulu.

Nurfinika, M. (2015). Profil Kemampuan Berpikir Abstraksi Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Prisma di Kelas VII MTS Darul Hikmah Tawangsari Tahun Ajaran 2014/2015. IAIN Tulung Agung.

Nurhasanah, F. (2010). Abstraksi Siswa SMP dalam Belajar Geometri Melalui Penerapan Moden Van Hiele Geometer’s Sketchpad. Tesis. FKIPUPI : Bandung

Soedjadi. (1999). Kiat Pendidikan Matematika Di Indonesia. Surabaya: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi.

Sigiono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Sudjana, N. (2016). Penillaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Rosdikarya.

Widada, W. (2003). Struktur Representasi Pengetahuan Mahasiswa Tentang Permasalahan Grafik Fungsi dan Kekonvergenan Deret Tak Hingga pada Kalkulus. Disertasi S3P. Matematika UNESA, Hasil Ujian Tertutup 11 April 2003.

Wiryanto. (2014). Level-level Abstraksi Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal teknik elektro Universitas Negeri Surabaya 3(3).
Published
2018-09-01
How to Cite
Elly S, A., & Mandasari, N. (2018). Analisis Proses Abstraksi Matematika dalam Memahami Konsep dan Prinsip Geometri Ditinjau dari Teori Van Hiele. Jurnal Pendidikan Matematika:Judika Education, 1(2), 61-70. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/judika.v1i2.312
Abstract viewed = 117 times
pdf downloaded = 235 times