Pembelajaran Filologi Sebagai Salah Satu Upaya dalam Mengungkap dan Membangun Karakter Suatu Bangsa

  • Trie Utari Dewi Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA

Abstract

The aim of the research to know, the importance of the role of philology in building the character of the nation that is by digging the moral values and character of the nation through research or cultivation of manuscript, both those that have been studied and that have not been analyzed by the philologists.The method used in this research is descriptive analytic method with qualitative approach. The results obtained from this study is the benefits of philology learning among which is to understand the culture of a nation, the unfolding of habits and customs of the people of the past, and the disclosure of the history of a real nation. With the unfolding of culture, customs, and history in the past, it will reveal the identity and character of a nation. One of them is through the cultivation of the text Anis AlMuttaqin and Siksakandang Karesian script, in which contained moral values and character that should be owned by a leader. 

Keywords: Character, Philology Study

References

Baried. (1985). Pengantar Teori Filologi. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan

Citra, Yulia. (2012). Pelaksanaan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran. E-JUPEKhu (Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus), Vol. 1, No. 1, Januari 2012.

Johansyah. (2011).Pendidkan Karakter dalam Islam: Kajian dari Aspek Metodologis. Jurnal Ilmiah ISLAM FUTURA, Vol. XI, No. 1, Agustus 2011

Kartiningrum, Eka Diah. (2015). Panduan Penyusunan studi literatur. Mojokerto: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Politeknik Kesehatan Majapahit.

Kementerian Agama RI. (2010). Al-Quran Terjemah dan Tafsir Perkata. Bandung: Pondok Yatim Al Hilal.

Maulana, Arief. (2015). Naskah Kuno Bisa Jadi Inspirasi Pembinaan Karakter Masa Kini. Unpad.ac.id

Maunah, Binti. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembentukan Kepribadian Holistik Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun V, No. 1, April 2015.

Nurrahmah. (2013). Konsep Manusia Unggul: Kajian Atas Naskah Anis Al-Muttaqin. Jakarta: Jurnal Penelitian Lektur dan Khazanah Keagamaan, Vol. 11, No. 1, Juni 2013.

Ryanthie, Septhia. (2017). Hanya Punya 30 Ahli, Indonesia Butuh Ribuan Filolog. Harianjogja.com.

Sudibyo, (2007). Kembali ke Filologi: Filologi Indonesia dan Tradisi Orientalisme. Jurnal Humaniora, Vol. 19, No. 2

Suryani, Elis. (2012). Konsep Figur Pemimpin dan Kepemimpinan yang Terungkap dalam Skriptorium Naskah Sunda Buhun Kabuyutan Ciburuy. Yogyakarta: Makalah Simposium Internasional Pernaskahan Nusantara.

Yusuf, Choirul Fuad. (2013). Kritik Atas The Moral Landscape: How Science an Determine Human Values. Jakarta: Jurnal Penelitian Lektur dan Khazanah Keagamaan, Vol. 11, No. 1, Juni 2013.
Published
2018-06-20
How to Cite
Dewi, T. (2018). Pembelajaran Filologi Sebagai Salah Satu Upaya dalam Mengungkap dan Membangun Karakter Suatu Bangsa. KAGANGA: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial-Humaniora, 1(1), 48-61. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kaganga.v1i1.232