Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Lokal Tapis Lampung Sebagai Upaya Memperkuat Identitas Bangsa

  • Isbandiyah Isbandiyah STKIP PGRI Lubuklinggau
  • Supriyanto Supriyanto STKIP PGRI Lubuklinggau

Abstract

The purpose of this study is to analyze the values ​​of the character of Lampung Tapis as an effort to strengthen the identity of the Indonesian nation. The method used is a qualitative method with an ethnographic approach. The data collection technique uses library studies and the analysis model used is the Critical Discourse Analysis (CDA) model or critical discourse analysis. The results showed that Tapis fabric was made with a embroidery system, using cotton yarn and silver or gold thread and with decorative motifs of ingredients. Tapis cloth is usually worn by Lampung tribal girls and women, as supplies for traditional, religious and marriage ceremonies. In Tapis, the values ​​of life or character values ​​are developed in Lampung society. These character values ​​include sacred values, social stratification values, historical values ​​and understanding of nature, values ​​of creativity and inclusiveness, economic value, value of cooperation, and values ​​of perseverance, thoroughness and patience. Lampung Tapis cloth is one of the national identities of Indonesia which is not owned by other nations. Therefore, as an effort to strengthen the national identity, Lampung Tapis Fabrics were introduced to the international community. Based on the results of analysis from various sources, it can be concluded that Tapis is one form of achievement of Lampung society civilization

Keywords: Character Value, Lampung Filter, National Identity

References

Adisusilo, Sutarjo. (2012). Pembelajaran Nilai-nilai Karakter: Konstruktivisme dan VCT sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Afektif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Aunillah, Nurla Isna. (2011). Paduan Menerapkan Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Laksana.

Fatchan, A. (2009). Metode Penelitian Kualitatif. Kediri: Pustaka Pesantren

Gunawan, Heri. (2012). Pendidikan Karakter, Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.

Hamy, Sdan Sutyawan S. Debbie. (2011). Sulam Tapis Lampung. Jakarta. Gramedia Pustaka Utama.

Harris, Marvin. (1999). Theories of Culture in Postmodern Times. New York: Altamira Press.

Isbandiyah. (2015). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Memperkuat Jatidiri Bangsa di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN. Prosiding Seminar Pendidikan Nasional dengan Tema Peluang dan Tantangan Dunia Pendidikan dalam Era Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA). Palembang: Universitas PGRI Palembang.

Kaelan. (2010). Pendidikan Kewarganegaraan. Yogyakarta: Paradigma

Kohn, Hans. (1984). Nasionalisme: Arti dan Sejarahnya. Jakarta: Erlangga.

Lestari, Dyah Ayu Puji. (1999). Membina Kreativitas Siswa SLTP dalam Sulam Tapis Lampung. Lampung.

Megawangi, R. (2004). Pendidikan Karakter: Solusi yang Tepat untuk Membangun Bangsa. Jakarta: BP Migas.
Permendagri Nomor 39 Tahun 2007 Pasal 1 Tentang Pedoman Fasilitasi Organisasi Kemasyarakatan Bidang Kebudayaan,Keraton, dan Lembaga Adat dalam Pelestarian dan Pengembangan Budaya Daerah.

Putra, Akang. (2016). Mengenal Lebih Dekat dengan Filosofi Motif Tapis Lampung.Radar Lampung pada Hari Rabu
Tanggal 2 Maret 2016. (Online) diakses dari http://golekteknoblogspot.com, pada tanggal 24 November 2016.

Ramadhan, Bagus. (2015). Keindahan Kain Tenun Tapis dari Lampung. (Online) diakses dari https://www.goodnewsfromindonesia.id, pada tanggal 24 November 2016.

Ratna, Nyoman Kutha. (2005). Sastra dan Cultural Studies: Representasi Fiksi dan Fakta. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Samaludin, M. Maman. (2017). Identitas Naional dalam Buku Teks Pelajaran Sejarah SMA. JPIS: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26 (2), Desember 2017.

Samani, Muchlas dan Hariyanto. (2012). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Saryono dan Mekar Dwi Anggraeni. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif dalam Bidang Kesehatan. Yogjakarta: Nuha Medika.

Setiyawan, Agung. (2012). Budaya Lokal dalam Perspektif Agama: Legitimasi Hukum Adat (‘Urf) dalam Islam. Jurnal ESENSIA, XIII (2) Juli 2012.

Sujadi, Firman. (2012). Lampung Sai Bumi Ruwa Jurai. Jakarta: Cita Insan Madani.

Sulistyowati, Endah. (2012). Implementasi Kurikulum Pendidikan Karakter.

Sumaatmadja, Nursid. (2002). Pendidikan Pemanusiaan Manusia Manusiawi. Bandung: Alfabeta.

Tilaar, H.A.R. (2000). Pendidikan, Kebudayaan, dan Masyarakat Madani Indonesia. Bandung: Rosdakarya.

Trisna, Vitalis Yogi. (2016). Foto Kostum Ini Buat Indonesia Dipuji Pada Pembukaan Olimpiade.(Online), diakses dari https://www.bola.com, pada tanggal 24 November 2016.

Wawandhi, Roy. (2015). Decak Kagum Warga Australia Untuk Tapis Lampung. (Online), diakses dari https://www.jejamo.com, pada tanggal 24 November 2016.
Published
2019-06-30
How to Cite
Isbandiyah, I., & Supriyanto, S. (2019). Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Lokal Tapis Lampung Sebagai Upaya Memperkuat Identitas Bangsa. KAGANGA: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial-Humaniora, 2(1), 29-43. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kaganga.v2i1.673
Abstract viewed = 5 times
pdf downloaded = 9 times