Pemertahanan Bahasa Sindang pada Masyarakat Kota Lubuklinggau

  • Nur Nisai Muslihah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia STKIP-PGRI Lubuklinggau
  • Rusmana Dewi Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia STKIP-PGRI Lubuklinggau
  • Lessy Puspitasari Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia STKIP-PGRI Lubuklinggau

Abstract

This research aims at describing the maintenance of Sindang language in Watervang subdistrict Lubuklinggau city which was focused on the maintenance of Sindang language in teenagers and adults domain. The research was a quantitative descriptive research with 59 informants of teenagers and adults. The data collection was conducted through closed questionnaire. The data were analyzed by using percentage calculation. The results showed that the maintenance of Sindang language on teenagers group was  73,01 with 'good'category, and on adults group was 80,57 with 'good' category. Based on the average calculation, it can be concluded that the attitude of the language maintenance on Sindang language among teenagers and adults in Watervang subdistrict Lubuklinggau city is in 'good' criteria.

Keywords: Maintenance, Sindang Language, Watervang Subdistrict

References

Aslinda dan Syafyahya, L. (2007). Pengantar Sosiolinguistik. Bandung: PT Revika Aditama.

Chaer, A. (2010). Sosiolinguistik Perkenalan Awal. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Fatimah. (1996). Fonologi dan Morfologi Bahasa Sindang. Jakarta: Pusbinbangsa.

Maemunah, Emma. (2017). Pemakaian Bahasa Jawa Keluarga Muda di Eks- Karesidenan Semarang. Balai Bahasa Provinsi Jawa Tengah. Diakses dari Jurnal Jalabahasa. 13(1)

Masinambouw dan Paul Haenen. (2001). Sosiolinguistik. Jakarta: Erlangga.

Muslihah, Nur Nisai. (2016). Society’s Attitudes toward Indonesia and Perspective in Facing the ASEAN Economic Community. Paper dipresentasikan di ICEL4Tth The Fourth International Conference on Education and Language. Bandar Lampung, University Indonesia.

Nugroho, Hasan. (2017). Pemertahanan Bahasa sebagai Strategi Komunikasi pada Kegiatan Tutorial (Pembelajaran BIPA Kelas Pemula). Diakses 20 Desember 2018 dari Jurnal Wacana. 1(1)

Handoyo, Eko A. T. (2015). Studi Masyarakat Indonesia. Yogyakarta: Ombak.

Rianto, Sugeng dan Wagiati. (2016). Pemertahanan Bahasa Sunda oleh Mahasiswa yang Berbahasa Pertama Sunda. Diakses 26 Desember 2018, 2 dari Jurnal Metalingua. 14(2).

Istianingrum, Rika. (2015). Degradasi Bahasa Dayak Kenyah. Diakses 20 Desember 2018 dari Jurnal Stilistika. 8(2).

Sahril. (2016). Pemertahanan Bahasa Ibu di Grup WA. Diakses dari Jurnal Ranah 5(1): 43-52.

Suandi, I. N. (2014). Sosiolinguistik. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sudijono, A. (2004). Pengantar Statistik Pendidikan . Jakarta: PT Raja Grafindo
Persada.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R& D. Bandung: Alfabeta.

Wijana, D. d. (2011). Sosiolinguistik Kajian Teori dan Analisis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Published
2018-12-29
Abstract viewed = 278 times
pdf downloaded = 755 times