Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pengembangan Program Sekolah Satu Atap
Abstract
This study aims to describe and analyze the principal's leadership in planning, implementing, and evaluating the development of school work programs at SMP Negeri 4 Satu Atap Karangjambu. This study uses data collected through interview, observation, and documentation studies. Data analysis techniques include data collection, data presentation to drawing conclusions. The results of the research on program planning are carried out at the beginning of each school year involving all stakeholders in the school. Program implementation refers to the timeline of plans that have been made together with collaboration between elements in the school. The principal has carried out the implementation, organization and evaluation of each program and made the evaluation a guide for the process of planning and implementing future programs. In conclusion, the leadership of the principal has a very important role in the process of developing the one-roof school program. This one-roof school principal has carried out management as well as principal leadership in an effort to develop school programs starting from planning, implementation, to program evaluation.
Keywords: leadership, principal, program development, one roof school
References
Habibi, H., Nurdiyanah, N., Surahmawati, S., & Chaerunnisa, N. (2017). Gambaran Pengelolaan Pelayanan Kesehatan Berdasarkan Fungsi Manajemen pada Program Pengendalian Penyakit Menular (P2M) di Puskesmas Tamangapa Makassar Tahun 2016. Al-Sihah: The Public Health Science Journal.
Ja’far, J. (2019). Inovasi kepemimpinan kepala madrasah kreatif dalam meningkatkan mutu pendidikan di sekolah. Journal EVALUASI, 3(1), 74.
Jannah, L. K. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0: Perspektif Manajemen Pendidikan. Islamika, 2(1), 129–139.
Marce, S., Ahmad, S., & Eddy, S. (2020). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah sebagai Administrator dalam Peningkatan Kompetensi Guru. Dawuh: Islamic Communication Journal, 1(3), 76–81.
Minsih, M., Rusnilawati, R., & Mujahid, I. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membangun Sekolah Berkualitas Di Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 6(1), 29–40.
Muflihin, Muh. H. (2018). Memaksimalkan Kembali Peran Kepala Sekolah sebagai Supervisor Pendidikan. Edukasia Islamika, 249. https://doi.org/10.28918/jei.v3i2.1691
Muflikha, M., & Haryanto, B. (2019). Strategi Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Kinerja Pendidik Dan Tenaga Kependidikan. Palapa, 7(2), 309–323.
Munthe, A. P. (2015). Pentingnya evaluasi program di institusi pendidikan: Sebuah pengantar, pengertian, tujuan dan manfaat. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(2), 1–14.
Pratama, F. A., Giatman, M., & Ernawati, E. (2021). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membangun Kompetensi Guru. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 7(1), 35–50.
Purwanto, N. A. (2019). Kepemimpinan Pendidikan (Kepala Sekolah sebagai Manager dan Leader). Interlude.
Rohmat, D. (2016). Relasi Kepemimpinan dan Kultur Sekolah. Jurnal Kependidikan INSANIA, 21(2), 161–178.
Roqib, M. (2016). Filsafat pendidikan profetik. Purwokerto: Pesantren Mahasiswa An Najah.
Sahnan, M. (2017). Urgensi Perencanaan Pendidikan di Sekolah Dasar. Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 12(2), 142–159.
Supriadi, O. (2020). Peranan Kepala PAUD dalam Penyelenggaraan Pendidikan Sebelum dan Saat Terjadi Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 841–856. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.727
syarifudin, S. (2011). Manajemen Pendidikan. Diadit Media.
Umiarso, A. W. (2016). Kepemimpinan Pendidikan dan Kecerdasan Spiritual. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Wiyani, N. A. (2017). Perencanaan Strategik Pembentukan Karakter Anak Usia Dini di TK Islam Al-Irsyad Purwokerto.
Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 2017. 3(2), 105–118. https://doi.org/10.14421/al-athfal.32-01