Analisis Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen pada E-Commerce Shopee (Studi pada Mahasiswa Universitas Buana Perjuangan Karawang)
Abstract
The purpose of this research is to explain the factors that influence consumer purchasing decisions in e-commerce. This study used a quantitative descriptive approach to the Shopee locus with a population of 311 students from the 2019 class of the Management Study Program, Faculty of Economics and Business, Buana Perjuangan University, Karawang. Samples were taken using the Slovin formula as many as 174 students. The data was obtained using a Likert-scale questionnaire distributed using the Google form. The data analysis method used Confirmatory Factor Analysis (CFA) using SPSS version 25. The results showed that there were 3 main factors, namely the advertising factor with a percentage value of 27.267%, the payment method factor with a percentage value of 13.478% and the ease of shopping factor with a percentage value of 12.166 %.
Keywords : E-commerce, Factor Analysis, Purchase decision.
References
Universitas Islam Negeri Alauddin MakassarAco, Ambo, and Andi Hutami Endang. “Analisis Bisnis E-commerce Pada Mahasiswa Universitas Islam Negeri
Alauddin Makassar” 2 (2017): 3. 2, 3.
Banjarmahor, A, R, dkk. 2021. Manajemen Komunikasi Pemasaran. Penerbit:Yayasan
Kita Menulis (Rini Fitri Yanti1 , Harry Wahyudi2 , Amrullah3 )
Chintya Dessy Syafitri, Annisa Fitri Rohana, & Ajat Sudrajat. (2022). Pengaruh Online
Consumer Reviews Terhadap Keputusan Pembelian Di Marketplace Tokopedia
(Studi Kasus Pada Pengguna Tokopedia di Karawang). Jurnal Manajemen &
Bisnis Kreatif, 7(2), 75–91.
https://doi.org/10.36805/manajemen.v7i2.2285
Daud, Z. U. (2018). Pengaruh Produk , Harga dan Promosi terhadap Keputusan
Pembelian Rumah pada Green Avina Birem Puntong Langsa Baro. 7(2), 174–183.
Fadli, U. M. (2022). Factor Factor Analysis and Formation Process of Human Capital
Lecturers. IJHCM (International Journal of Human Capital Management), 6(1),
54–65. https://doi.org/10.21009/ijhcm.06.01.5
Istiqomah, Hidayat, Z., & Jariah, A. (2019). Analisis Pengaruh Kepercayaan , Iklan dan
Persepsi Resiko terhadap Keputusan Pembelian di situs Shopee di Kota Lumajang.
Jurnal Progress Conference, 2(July), 557–563
Kotler, P., & Keller, kevin. (2016). Marketing Management (3rd editio). Pearson
Education.
Kotler, P. (2017).[Philip_Kotler]_Kotler,_P.,_2017._Marketing_4.0_Mo(zlib.org).
Krisna Marpaung, F., Arnold S, M. W., Sofira, A., & Aloyna, S. (2021). Pengaruh
Harga, Promosi, Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen
Indomie Pada Pt. Alamjaya Wirasentosa Kabanjahe. Jurnal Manajemen, 7(1), 1–
16. http://ejournal.lmiimedan.net
Luky, B. Y., & Firmansyah, M. (2022). Didorong pandemi. 1–7.
Luh Kadek Budi Martini, Ejasa Sembiring, & Frandy Paulus. (2022). Customer Online Customer Rating Dan Online Customer Review Terhadap Keputusan
Pembelian Di Toko Modeliafashion Pada Marketplace Tokopedia Jakarta. Journal
of Applied Management and Accounting Science, 4(1), 15–24.
https://doi.org/10.51713/jamas.v4i1.67
Nanda Syahtidar, Suherman, M. E. S. S., & Fakultas. (2022). Analisis Faktor- Faktor
yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian pada Pengguna Aplikasi Marketplace
di Bekasi. הארץ ,3(8.5.2017), 2003–2005.
Nasution, S. L., Limbong, C. H., & Ramadhan, D. A. (2020). Pengaruh Kualitas
Produk, Citra Merek, Kepercayaan, Kemudahan, Dan Harga Terhadap Keputusan
Pembelian Pada E-commerce Shopee (Survei pada Mahasiswa S1 Fakultas
Ekonomi Jurusan Manajemen Universitas Labuhan Batu). Ecobisma (Jurnal
Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 7(1), 43–53.
https://doi.org/10.36987/ecobi.v7i1.1528
Nugrahanto, A. S., Hatta, I. H., Subhan, M. N., Ekonomi, F., Bisnis, D., Pancasila, U.,
Produk, K., & Konsumen, L. (2021). INTERNET KARTU PRABAYAR SIMPATI
PADA. 1(September), 69–76.
Permata Sari, D., Kunci, K., Produk, U., & dan Keputusan Pembelian, H. (2021).
Pengaruh Ulasan Produk, Kepercayaan, Promosi, dan Harga Terhadap Keputusan
Pembelian pada Market Place Shopee. Ijccs, 1(6),1978–1520.
Putra, H. P., & Wulandari, A. (2015). Pengaruh Penerapan E-Commerce ( Studi Kasus
Pada Pengguna Steam Valve ). Jurnal Ecodemica, III(2),446–454.
Syahrial, Y. A. (2015). Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Pada Program Studi
Manajemen.
Suhesti Ningsih, S. L. P. (2021). The Influence Of Brand Image, Price And Promotion
On Purchase Decision. 2021(3), 1–12.
Sucipto, E., & Fuad, T. M. (2020). Analisis Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas
Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Tokopedia Di Jakarta. Jurnal
Manajemen Pemasaran, 9(2), 113–123.
Tjiptono, Fandy. 2012. Service Manajemen, Mewujudkan LayananPrima.
Yogyakarta. CV Andi Offset
Venessa, I., & Arifin, Z. (2017). Pengaruh Citra Merek (Brand Image) dan Harga
Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen( Survei pada Mahasiswa Program
Studi Administrasi Bisnis Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya
Malang Tahun Angkatan 2013 / 2014 dan 2014 / 2015 Pengguna Kartu P. Jurnal
Administrasi Bisnis, 51(1),44–48.
Wahyu Tita Sari, I. M. (2022). Analisis faktor yang mempengaruhi keputusan
pembelian konsumen pada e-commerce tokopedia. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan
Pendidikan (JEBP), 2(1), 14.
https://doi.org/10.26740/bisma.v2n1.p8592Daud, Z. U. (2018). Pengaruh Produk ,
Harga dan Promosi terhadap Keputusan Pembelian Rumah pada Green Avina
Birem Puntong Langsa Baro. 7(2), 174–183.
Wijaya, E., & Warnadi. (2019). Factors Affecting Online Purchase Decisions At
Shopee: Effect of E-Commerce. Jurnal Ilmiah Manajemen, 7(2), 152–164.
http://www.ejournal.pelitaindonesia.ac.id/ojs32/index.php/PROCURATIO/index
Copyright (c) 2023 BUDGETING : Journal of Business, Management and Accounting
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.