Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kepatuhan Wajib Pajak UMKM dengan Sosialisasi Perpajakan sebagai Variabel Moderasi

  • Susan Susan Universitas Mercu Buana Yogyakarta
  • Shinta Melzatia Universitas Mercu Buana Yogyakarta

Abstract

This study aims to determine the effect of taxation knowledge, taxpayer awareness, and tax sanctions on MSME taxpayer compliance with tax socialization as a moderating variable. This study uses the slovin formula for sampling by distributing questionnaires. The data used is primary data sourced from distributing questionnaires to 100 MSME taxpayers in DKI Jakarta. The data analysis method is Moderated Regression Analysis (MRA) which is used to understand whether the effect of the independent variable on the dependent variable is influenced by the moderating variable. This research is a type of causal research that aims to determine the cause - effect between variables. This study uses a quantitative research design to collect a number of data that is useful for explaining the characteristics of each variable with other variables. The results of this study indicate that taxpayer awareness has a positive effect on MSME taxpayer compliance, while the tax knowledge variable, and tax sanctions have no effect on MSME taxpayer compliance. Tax socialization cannot moderate tax knowledge, taxpayer awareness, and tax sanctions on the compliance of MSME taxpayers in DKI Jakarta.

 

Keywords: Taxpayer Awareness, Taxpayer Compliance, Taxation Knowledge, Tax Sanctions, Taxation Socialization.

References

Abrar, R. (2019). Analisa Atas Peningkatan Kepatuhan Pajak Melalui Peningkatan Kesadaran Wajib Pajak Dan Kepatuhan Hukum Atas Sanksi Pajak (Survey Pada Wajib Pajak Orang Pribadi Di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Subang).

Agustin, I. (2022). Pengaruh Sistem E-Filling Dan Pengetahuan Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Dengan Sosialisasi Perpajakan Sebagai Variabel Moderating Pada Wajib Pajak Orang Pribadi Yang Terdaftar Di Kpp Pratama Medan Polonia. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Ilmu Ekonomi, Vol. 03, No. 1, 2022, 2(3), 119–127. https://doi.org/10.47065/imj.v2i3.204

Aprilia, P., Zuliyati, & Afifi, Z. (2022). The Effect of Tax Knowledge, Taxpayer Awareness, Education Level, Tax Socialization and Tax Justice on Taxpayer Compliance for SMEs (Study On Convection Taxpayer In Kudus). JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi), 8(1), 1–6. https://doi.org/10.35870/jemsi.v8i1.632

Apriyani, D. (2018). Pengaruh Penerapan E-Filing, Tingkat Pengetahuan Perpajakan Dan Kesadaran Wajib Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak (Studi Kasus Pada Wajib Pajak Orang Pribadi Yang Terdaftar Di Kpp Pratama Jakarta Kebon Jeruk Dua). In http://digilib.mercubuana.ac.id/. Universitas Mercu Buana.

Ayumi, L. (2022). Dongkrak Kepatuhan Pajak UMKM, Peningkatan Literasi Jadi Kunci. DDTC News.

Bakeuda. (2021). Fungsi, Manfaat dan Jenis Pajak untuk Pembangunan Negara. BAKEUDA. https://bakeuda.agamkab.go.id/Home/view/22

Chasun, S. D. A. (2019). Pengaruh Brand Image dan Brand Trust Terhadap Keputusan Pembelian Pada Toko Zoya Lamongan. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. Universitas Muhammadiyah Surabaya.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25 (Edisi 9). Universitas Diponegoro.

Habu, R. E., Ayem, S., & Kusuma, D. (2021). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak, Pemahaman Psak Emkm Dan Relaksasi Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah Di Kota Yogyakarta. Amnesty: Jurnal Riset Perpajakan, 4(2), 357–375. https://doi.org/10.26618/jrp.v4i2.6332

Hair, J. F., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2011). Multivariate Data Analysis (5th ed.). New Jersey: Prentice Hall, Inc.

Jayusman, S. F. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi dengan Sosialisasi Perpajakan sebagai Variabel Moderasi Pada Kantor Pelayanan Pajak Pratama Medan Polonia. In Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara (RI-USU). http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/2645

Jihin, S. A. F., Sulistyowati, W. A., & Salta. (2021). Kajian Kepatuhan Wajib Pajak Pribadi Ditinjau Dari Pemahaman Peraturan Perpajakan Dan Sanksi Perpajakan. KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 12(2), 303–319. https://doi.org/dx.doi.org/10.22225/kr.11.2.1154.190-196.

Nasiroh, D., & Afiqoh, N. W. (2023). Pengaruh Pengetahuan Perpajakan, Kesadaran Perpajakan, Dan Sanksi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi. RISTANSI: Riset Akuntansi, 3(2), 152–164. https://doi.org/10.32815/ristansi.v3i2.1232

Nazwah, H. (2023). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak, Sanksi Pajak, Dan Pelayanan Fiskus Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi Dengan Religiusitas Sebagai Variabel Pemoderasi (Studi Empiris Pada KPP Pratama Pondok Gede). Journal of Creative Student Research (JCSR), 1(2), 92–112.

Novia, D. (2019). Pengaruh Sosialisasi Perpajakan Dan Sanksi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Pelaporan Spt Tahunan Wajib Pajak Orang Pribadi. Vol. 1 No. 2 (2019): Volume 1 No 2 2019 SCIENTIA JOURNAL, 1(2).

Nugroho, V. Q. K. (2020). Pengaruh Sosialisasi Perpajakan, Kesadaran Wajib Pajak, dan Sanksi Perpajakan terhadap Kepatuhan Wajib Pajak. Bandung

Pajak, D. J. (2022). Pajak. DJP. https://www.pajak.go.id/id/pajak

Paulus, H. (2023). Pengaruh Pengetahuan Pajak, Sanksi Pajak, Sosialisasi Pajak, dan Implementasi Penerapan E- Filling Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak di Masa Pandemi Covid 19 (Vol. 15, Issue 2).

Perdana, E. S., & Dwirandra, A. A. N. . (2020). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak, Pengetahuan Perpajakan, dan Sanksi Perpajakan Pada Kepatuhan Wajib Pajak UMKM. E-Jurnal Akuntansi, 30(6), 1458. https://doi.org/10.24843/eja.2020.v30.i06.p09

Riadita, F. A., & Saryadi. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kesadaran Wajib Pajak, Dan Pengetahuan Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak (Studi Pada UMKM Yang Terdaftar di KPP Pratama Semarang Selatan). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 8(1), 105–113.

Saefullah, E., Rohaeni, N., & Tabroni. (2022). MANAJEMEN Usaha Mikro, Kecil dan Menengah UMKM (M. A. Efi Tajuroh Afiah, S.E., M. M. Hadi Kurniawanto, S.Kom., & S. E. Dina Lalia Wati (eds.)). CV. EUREKA MEDIA AKSARA.

Samsuar. (2019). ATRIBUSI. Jurnal Network Media Vol: 2 No. 1, 2(1), 1–19.

Solihah, Novitasari, I., & Khoiriyah, N. (2021). Sanksi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak UMKM (Studi Pustaka). Simposium Nasional Perpajakan, 1(1), 96–99.

Tridestia, S. (2020). Gambaran Variasi Menu dan Tingkat kepuasan Konsumen di Taman Sari Sakato Katering Kota Pekanbaru.

Winerungan, O. L. (2013). Tax Socialization, Fiscal Service, Tax Sanctions on Individual Taxpayer Compliance at KPP Manado and KPP Bitung. Jurnal EMBA, 1(3), 9–37.

Wulandari, D. (2019). Pengaruh Pemahaman Perpajakan, Kesadaran Wajib Pajak Dan Presepsi Sanksi Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi (Vol. 1, Issue 1).

Zaikin, M., Pagalung, G., & Rasyid, S. (2022). Pengaruh Pengetahuan Wajib Pajak dan Sosialisasi Pajak terhadap Kepatuhan Wajib Pajak dengan Kesadaran Wajib Pajak sebagai Variabel Intervening. Owner, 7(1), 57–76. https://doi.org/10.33395/owner.v7i1.1346.
Published
2024-03-20
Abstract viewed = 2 times
pdf downloaded = 3 times