Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Daya Saing Di Era Pemasaran Modern (Studi Pada Sumber Agung Fashion Kabupaten Tulungagung)

  • Yani Maila Santi Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Indah Respati Kusumasari Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
Keywords: Strategi Pemasaran, Daya Saing, Analisis SWOT

Abstract

This research highlights the marketing strategies used by Sumber Agung Fashion in maintaining and improving its competitiveness in the modern marketing era. The purpose of this study is to find out how the marketing strategy used by Sumber Agung Fashion and to find out what are the strengths, weaknesses, opportunities, or threats to Sumber Agung Fashion Tulungagung Regency. The research method used in this study is qualitative descriptive using SWOT analysis techniques. Based on the results of the SWOT analysis that has been conducted, Sumber Agung Fashion has a strength score of 2.36, weakness of 0.74, chance of 1.58 and threat of 1.18, thus showing that Sumber Agung Fashion is in the position of Quadrant I which supports aggressive strategies.  In addition, in the SWOT matrix, it can be seen that the right strategy used by Sumber Agung Fashion Tulungagung Regency in order to compete in this modern marketing era is to use the SO strategy, including by maintaining product quality and service to Sumber Agung Fashion consumers, maintaining good relations with consumers, and expanding the target market to other cities and using technology (e-commerce) as a product marketing.

References

Abdullah, Thamrin & Tantri, Francis. (2015). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada
Alma, Buchari. (2014). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.
Amirullah. 2015. Pengantar Manajemen. Jakarta: Mitra Wacana Media
Anatan, L., & Nur. (2023). Micro, Small, and Medium Enterprises’ Readiness for Digital Transformation in Indonesia. Economies, 11(6), 156. https://doi.org/10.3390/economies11060156
Antonny, D. (2021). Memahami Konsep Strategi Pemasaran yang Tepat. Retrieved from https://toffeedev.com/blog/konsep-strategi-pemasaran/
Aulia Mutiara Hatia Putri, C. I. (2023). Jumlah UMKM Capai 8,71 Juta, Bisa
Jadi“Tameng” Resesi? 7 Februari (p. 1). Retrieved from https://www.cnbcindonesia.com/research/20230207115843128411724/jumlhumkm-capai-871-juta-bisa-jadi-tameng-resesi
Fauzi, C. B., Mandey, S. L., & Rotinsulu, J. J. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing di Coffee Shop Pulang Manado. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(2), 51. https://doi.org/10.35794/emba.v10i2.39392
Freddy, Rangkuti. 2014. Analisis Swot: Teknik Membedah Kasus Bisnis. PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.
Hasibuan, M. S. . (2015). Manajemen: Dasar, Pengertian, dan Masalah. Bumi Aksara.
Imam Gunawan, S. M. (2017). Metode Penelitian Kualitatif Teori dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara
Mahanani, E. (2021). Telaah Strategi Pemasaran: Upaya Meningkatkan Daya Saing Pasar Bisnis Online Di Masa Pandemi Covid-19 Marketing Strategy Review: Efforts to Increase Competitiveness in the Online Business Market During the Covid-19 Pandemic. Jurnal Manajemen Dan Perbankan, 8(2), 26–36. http://repository.upi-yai.ac.id/5080/%0Ahttp://repository.upi-yai.ac.id/5080/2/ST No. 506_Cover dan Jurnal JUMPA STIE YAI_Zaidan%27s OLshop.pdf
Mubarok, M. S. (n.d.). Analisis Strategi Pemasaran Produk Susu Pasteurisasi “Nandi Murni” Koperasi Unit Desa (KUD) Batu. 2015, 1–10.
Kotler, Philip, dan Keller. (2015). Manajemen Pemasaran. Edisi ke 13, Jilid 1. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Rahayu, B. (2017). Manajemen Pemasaran. Fak. Peternakan Udayana.
Rangkuti, F. (2016). Teknik Membedah Kasus Bisnis Analisis SWOT Cara Perhitungan Bobot, Rating, dan OCAI (22nd ed.). PT. Gramedia Pustaka Utama.
Rivai, Abdul & Prawironegoro, Darsono. (2015). Manajemen Strategis. Jakarta: Mitra Wacana Media.
Rohimah, A. (2019). Era Digitalisasi Media Pemasaran Online dalam Gugurnya Pasar Ritel Konvensional. Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(2), 91. https://doi.org/10.21070/kanal.v6i2.1931
Saleh, M. Y., & Said, M. (2019). Konsep dan Strategi Pemasaran. In CV Sah Media, Makassar (Vol. 3)
Setiyanto, S. A. P. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Upaya Peningkatan Daya Saing Umkm. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 3(1), 31–39
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Susilawati, S., & Sunardi, S. (2021). Peningkatan Daya Saing Dodol Nanas Si-Jank Melalui Strategi Pemasaran Produk. Jurnal Menara Ekonomi : Penelitian Dan Kajian Ilmiah Bidang Ekonomi, 7(2), 93–101. https://doi.org/10.31869/me.v7i2.2776
Toyib mahfud, T. mahfud, Dawamul asma, Budi Winoto, Uswatun Chasanah, Hafifah Sukma Latynina, Husnul Imtihana, Risma Nur Amaliyah, Lilis Fitriyani, Rosma Azkiya Masithoh, Alif Zidan Mubarok, Nafisatul Fitriah, Mat Choirul Amin, Muadib Khasbiya, & Fibrinika Tuta Setiani. (2023). Pentingnya Penggunaan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM di Era 4.0. NUansa : Jurnal Penelitian, Pengabdian Dan Kajian Keislaman, 1(2), 1–7. https://doi.org/10.32699/nuansa.v1i2.22
Untari, D., & Handani, S. S. (2022). Endorsement Sebagai Trend Pemasaran Modern Melalui Media Sosial Pada Akun Instagram Awkarin. Jurnal Akutansi, Manajemen Dan Ekonomi Digital, 2(November), 1–10
Published
2024-06-09
Abstract viewed = 14 times
pdf downloaded = 8 times