Analisis Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Keunggulan Bersaing

  • Suwendi Suwendi Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Erry Sunarya Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Nor Norisanti Universitas Muhammadiyah Sukabumi
Keywords: Orientasi Kewirausahaan, Kinerja Pemasaran, Keunggulan Bersaing

Abstract

This study was conducted to determine the influence of the Entrepreneurial Orientation variable and the Competitive Excellence variable on Marketing Performance on Chicken Porridge UMKM actors in Sukabumi City. The research method used in this study is a descriptive, associative research method with a quantitative approach. The population in this study is 146 members registered with the Sukabumi City Discoperindag. And for the sample is all members of the population using the slovin formula. Using IBM SPSS software version 29, as a data analysis technique tool. The results of this study showed that one hypothesis was accepted and one was rejected. And it can be interpreted that there is a positive and significant influence between entrepreneurial orientation on marketing performance, but competitive advantage as a mediator does not succeed in mediating entrepreneurial orientation variables to competitive advantage variables.

References

A. M, Huda, M. (2018). Pengantar Manajemen Strategik. Jayapangus Pressbooks.
Alwi, T., & Handayani, E. (2018). Keunggulan Bersaing Ukm Yang Dipengaruhi Oleh Orientasi Pasar Dan Inovasi Produk. Jurnal Pengembangan Wiraswasta, 20(3), 193. Https://Doi.Org/10.33370/Jpw.V20i3.256
Amirullah. (2015). Pengantar Manajemen. Mitra Wacana Media.
Arbawa, D. L., & Wardoyo, P. (2018). Keunggulan Bersaing : Berpengaruh Terhadap Kinerja Pemasaran (Studi Pada Umkm Makanan Dan Minuman Di Kabupaten Kendal). Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 11(1), 56. Https://Doi.Org/10.26623/Jreb.V11i1.1077
Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Barney, J. B., & Hesterly, W. S. (2015). Strategic Management And Competitive Advantage. Person/Prentice Hall.
Cahyani, A. A., Mallongi, S., & Mahmud, A. (2021). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, Inovasi Produk, Keunggulan Bersaing, Terhadap Kinerja Pemasaran Usaha Nasi Kuning Di Kota Makassar. Paradoks : Jurnal Ilmu Ekonomi, 4(1), 219–232. Https://Doi.Org/10.33096/Paradoks.V4i1.768
Curatman, A. (2016). Analisis Faktor – Faktor Pengaruh Inovasi Produk Yang Berdampak Pada Keunggulan Bersaing. Jurnal Logika, Xviii(3).
Dewi, N. M. P., & Ekawati, N. W. (2017). Peran Keunggulan Bersaing Dalam Memediasi Pengaruh Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Pemasaran (Studi Ukm Laundry Di Kecamatan Kuta Selatan). Manajemen Unud, 6(9), 4947–4977.
Dewi, S. T. (2016). Analisis Pengaruh Orientasi Pasar Dan Inovasi Produk Terhadap Keunggulan Bersaing Untuk Meningkatkan Kinerja Pemasaran (Studi Pada Industri Batik Di Kota Dan Kabupaten Pekalongan). Ekonomi Dan Bisnis, 80.
Djayadiningrat, A. F., Sukaatmadja, I. P. G., & Yasa, N. N. K. (2017). Peran Inovasi Produk Memediasi Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran Imk Sektor Industri Makanan Kota Denpasar. E-Jurnal Manajemen Unud, 6(9), 4978–5004.
Fatmawati, R. (2013). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan Terhadap Keunggulan Bersaing Dan Kinerja Pemasaran. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), 1689–1699.
Fatmawati, R. A. (2016). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan Terhadap Keunggulan Bersaing Dan Kinerja Pemasaran Pada Warung Kucingan/Angkringan Di Kota Semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(3), 351–352.
Feranita, N. V., & Setiawan, H. A. (2018). Peran Keunggulan Bersaing Dalam Memediasi Dampak Orientasi Pasar Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Umkm. Majalah Ilmiah “Dian Ilmu,” 18(1), 1–13. Http://Link.Springer.Com/10.1007/978-3-319-76887-8%0ahttp://Link.Springer.Com/10.1007/978-3-319-93594-2%0ahttp://Dx.Doi.Org/10.1016/B978-0-12-409517-5.00007-3%0ahttp://Dx.Doi.Org/10.1016/J.Jff.2015.06.018%0ahttp://Dx.Doi.Org/10.1038/S41559-019-0877-3%0aht
Ghozali, P. D. H. I. (2011). Model Persamaan Struktural Konsep Dan Aplikasi Dengan Program Amos 24 Update Bayesian Sem Edisi 7 (A. Tejokusumo (Ed.)). Badan Penerbit Unversitas Dipenogoro Semarang.
Handani, Y. (2015). Pengaruh Transparansi Dan Akuntabilitas Terhadap Pengelolaan Keuangan Partai Politik. Pedoman Untuk Memberikan Interpretasi Koefisien Korelasi, 79–108.
Hidayat, A. (2013). Penjelasan Tentang Uji Normalitas Dan Metode Perhitungan. Statistikian.
Indrawati. (2015). Metode Penelitian Manajemen Dan Bisnis Konvergensi Teknologi Komunikasi Dan Informasi. Aditama.
Iskandar, D. (2018). Kinerja Pemasaran. 15(5), 64–74.
Kuncoro, M. (2010). Metode Riset Untuk Bisnis & Ekonomi: Bagaimana Meneliti Dan Menulis Tesis? Erlangga.
Kurniasari, R. ., & Utama, A. (2018). The Effect Of Product Innovation, Product Creativity, And Product Quality On Competitive Advantage (A Case Study Of Handicraft Enceng Gondok “Akar”). Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 3, 467–477. Http://Okezone.Com
Lestari, I., Astuti, M., & Ridwan, H. (2019). Pengaruh Inovasi Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Keunggulan Bersaing Umkm Kuliner. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (Jrmb) Fakultas Ekonomi Uniat, 4(1), 111–118. Https://Doi.Org/10.36226/Jrmb.V4i1.245
Manahera, M. M., Moniharapon, S., & Tawas, H. N. (2018). Analisis Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan Terhadap Inovasi Produk Dan Kinerja Pemasaran (Studi Kasus Umkm Nasi Kuning Di Manado). Jurnal Emba: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(4), 3603–3612.
Manambing, A., Mandey, S., & Tielung, M. V. . (2018). Analisis Pengaruh Orientasi Pasar Dan Keunggulan Bersaing Terhadap Kinerja Pemasaran ( Studi Kasus Umkm Kuliner Tinutuan Di Manado). Jurnal Emba: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(4), 3803–3812.
Merakati, I., Rusdarti, & Wahyono. (2017). Pengaruh Orientasi Pasar,Inovasi, Orientansi Kewirausahaan Melalui Keunggulan Bersaing Terhadap Kinerja Pemasaran. Journal Of Economic Education, 6(2), 114–123.
Muhammad Bukhori Dalimunthe. (2017). Keunggulan Bersaing Melalui Orientasi Pasar Dan Inovasi Produk. Jurnal Konsep Bisnis Dan Manajemen, 3(1), 18–31. Https://Doi.Org/10.31289/Jkbm.V3i2.357
Mustikowati, R. I., & Tysari, I. (2015). Orientasi Kewirausahaan, Inovasi, Dan Strategi Bisnis Untuk Meningkatkan Kinerja Perusahaan (Studi Pada Ukm Sentra Kabupaten Malang). Jurnal Ekonomi Modernisasi, 10(1), 23. Https://Doi.Org/10.21067/Jem.V10i1.771
Novianto, E. (2019). Manajemen Strategis (Pertama). Dee Publish.
Nurdiani, N. (2014). Teknik Sampling Snowball Dalam Penelitian Lapangan. Comtech: Computer, Mathematics And Engineering Applications, 5(2), 1110. Https://Doi.Org/10.21512/Comtech.V5i2.2427
Oentoro, D. (2012). Manajemen Pemasaran Modern. Laksbang Pressindo.
Pattipeilohy, V. R. (2018). Inovasi Produk Dan Keunggulan Bersaing: Pengaruhnya Terhadap Kinerja Pemasaran (Studi Pada Usaha Nasi Kuning Di Kelurahan Batu Meja Kota Ambon). Jurnal Maneksi, 7(1), 66. Https://Doi.Org/10.31959/Jm.V7i1.78
Rahayu, S. (2013). Aplikasi Metode Trimming Pada Analisis Jalur Dalam Penentuan Model Kausal Loyalitas Pelanggan Toserba “X.” Universitas Pendidikan Indonesia, 36–47.
Rahim, H. A. R. & E. R. (2016). Manajemen Strategi. Lembaga Perpustakaan Dan Penerbitan Universitas Muhammadiyah Makassar.
Rahmadi, A. N., Jauhari, T., & Dewandaru, B. (2020). Pengaruh Orientasi Pasar, Inovasi Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Keunggulan Bersaing Pada Ukm Di Jalanan Kota Kediri. Jurnal Akbis, 21(2), 178–188.
Rahmadi, A. N., Jauhari, T., & Dewandaru, B. (2020). Pengaruh Orientasi Pasar, Inovasi Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Keunggulan Bersaing Pada Ukm Di Jalanan Kota Kediri. Jurnal Ekbis, 21(2), 178. Https://Doi.Org/10.30736/Je.V21i2.510
Riduwan, D., & Kuncoro, D. E. A. (2017). Cara Menggunakan Dan Memaknai Path Analysis (P. D. B. Alma (Ed.); 7th Ed.). Alfabeta.
Sandu Siyoto. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media Publishing.
Satwika, N. K. P., & Dewi, N. M. W. K. (2018). Pengaruh Orientasi Pasar Serta Inovasi Terhadap Keunggulan Kompetitif Dan Kinerja Bisnis. E-Jurnal Manajemen Unud, 7(3), 1481–1509.
Setiawan, H. (2012a). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Teknologi Dan Inovasi Produk Terhadap Keunggulan Bersaing Usaha Songket Skala Kecil Di Kota Palembang. Jurnal Orasi Bisnis, 8(2), 12–19. Https://Jurnal.Polsri.Ac.Id
Setiawan, H. (2012b). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Teknologi Dan Inovasi Produk Terhadap Keunggulan Bersaing Usaha Songket Skala Kecil Di Kota Palembang. Jurnal Orasi Bisnis, 8(2), 12–19.
Siti, H., & Sukaatmadja., I. P. G. (2016). Peran Keunggulan Bersaing Memediasi Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran. E-Jurnal Manajemen Unud, 5, 6580–6605.
Sri Sedjati, R. (2015). Manajemen Strategis (Dee Publis).
Suendro, G. (2011). Ansuendro, G. (2011). Analisis Pengaruh Inovasi Produk Melalui Kinerja Pemasaran Untuk Mencapai Keunggulan Bersaing Berkelanjutan. Indonesian Journal Of Marketing Science, 10(3), 317–326.Alisis Pengaruh Inovasi Produk Melalui Kinerja Pemasaran Untuk Menca. Indonesian Journal Of Marketing Science, 10(3), 317–326.
Sugiyono. (2013). Memahami Penelitian Kuantitatif. Alfabeta Cv.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta Cv.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabhet.
Sunyoto, D. (2015). Manajemen Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Center For Academic Publishing Service.
Supriyadi, D. E. (2014). Spss + Amos. Penerbitinmedia.
Syahrum Dan Salim. (2014). Buku Metodologi Penelitian Kuantitatif.Pdf. Cita Pustaka Media.
Syukron, M. Z., & Ngatno, N. (2020). Pengaruh Orientasi Pasar Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Inovasi Produk Dan Keunggulan Bersaing Umkm Jenang Di Kabupaten Kudus. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(4), 209–222.
V. Wiratna Sujawerni. (2014). Spss Untuk Penelitian. Pustaka Baru Press.
Wati Bella Atika. (2019). Analisa Kapabilitas Inovatif Dan Dukungan Teknologi Terhadap Kinerja Umkm Dengan Keunggulan Kompetitif Sebagai Mediasi (Studi Pada Umkm Tembaga, Boyolali). Eprints Surakarta. Https://Doi.Org/10.22201/Fq.18708404e.2004.3.66178
Wibowo, D. H., Arifin, Z., & Sunarti. (2015). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing Umkm (Studi Pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis (Jab), 29(1), 59–66.
Widiarta, P. G. K., Mahardika, I. P. D., Nugraha, N. A. S., Tintara, I. D. G. W., & Yasa, N. N. K. (2020). Peran Inovasi Produk Memediasi Orientasi Teknologi Terhadap Keunggulan Bersaing. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 2, 199. Https://Doi.Org/10.24843/Eeb.2020.V09.I02.P05
Wirawan, Y. R. (2017). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran Umkm Batik Di Kabupaten Jombang. Equilibrium : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 5(1), 56. Https://Doi.Org/10.25273/Equilibrium.V5i1.1006
Yuniarto, R. K. Dan B. (2016). Analisis Regresi: Dasar Dan Penerapannya (1st Ed.). Kencana.
Yunus, E. (2016). Manajemen Strategis (1st Ed.). Andi.
Published
2024-08-13
Abstract viewed = 2 times
pdf downloaded = 3 times