UPAYA KEPALA DESA DALAM MENINGKATKAN KINERJA PELAYANAN PERANGKAT DESA PULOJAYA KECAMATAN LEMAHABANG KABUPATEN KARAWANG

Authors

  • Cicih Dolar Universitas Buana Perjuangan Karawang
  • Hj. Netti Nurlenawati Universitas Buana Perjuangan Karawang
  • Dexi Triadinda Universitas Buana Perjuangan Karawang

DOI:

https://doi.org/10.31539/costing.v7i5.12045

Keywords:

Kinerja, kualitas pelayanan, Pelayanan publik

Abstract

The aim of this research is to discover, evaluate and explain the efforts of the Head of Pulojaya Lemahabang Karawang Village in improving the performance of village officials. The approach used is qualitative descriptive research. Data collection techniques are carried out through documentation, interviews and observation. This research uses source triangulation. The results are analyzed using data reduction and then the data will be presented and verified. The research results show that service performance is reviewed from four indicators including service effectiveness, service efficiency, responsiveness and service quality. The service performance of the Pulojaya Village apparatus still does not meet community expectations, such as incomplete facilities and infrastructure, a lack of photocopy machines. It would be better if the Pulojaya Village Office should add facilities that are still lacking to meet community needs and re-evaluate service performance.

References

Abdul Bahits, & Bambang Dwi Suseno. (2023). Manajemen sumber daya manusia konsep dan strategi (Vol. 225). EUREKA MEDIA AKSARA.
Alfian, Y., Pudin, A., Program, R., Manajemen, S., Daya, S., Fakultas, A., & Pemerintahan, M. (2019). PERAN KEPALA DESA DALAM MENINGKATKAN KINERJA APARAT DESA DI DESA SANGKANHURIP KECAMATAN KATAPANG KABUPATEN BANDUNG.
Bahits, A., Bambang Dwi Suseno, H., Edi Muhammad Abduh Alhamidi, C., Fatari, M., & Ahmad, H. (2023). MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA KONSEP DAN STRATEGI PENERBIT CV.EUREKA MEDIA AKSARA.
Basya, Irfan; Herianto, Dedy; Ahmad, B. (2022). Standar Pelayanan Publik di Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kota Makassar. Journal of Governance and Local Politics, 4 No 2(1), 188–199. http://journal.unpacti.ac.id/index.php/JGLP/article/view/546/342
Daspar, D. (2020). Pengaruh Lingkungan, Motivasi dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan. EKOMABIS: Jurnal Ekonomi Manajemen Bisnis, 1(02), 159–166. https://doi.org/10.37366/ekomabis.v1i02.31
Diana Putri, S., Suci Dewi, S., & Sugeng Cahyono, A. (2023). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Situasional Kepala Desa Terhadap Kinerja Pegawai. Bureaucracy Journal: Indonesia Journal of Law and Social-Political Governance, 3(2), 2302–2319.
Eka Wijaya, D. W., & Fauji, D. A. S. (2021). Determinan Kinerja Karyawan Pada Dinas Pemberdayaan Masyarakat Dan Desa Kabupaten Nganjuk. Journal of Law, Administration, and Social Science, 1(2), 84–94. https://doi.org/10.54957/jolas.v1i2.103
Fatwa, A. Z. (2022). BAB II Tinjauan Pustaka BAB II TINJAUAN PUSTAKA 2.1. 1–64. Gastronomía Ecuatoriana y Turismo Local., 1(69), 1–64.
Jinan, R., & Hidayat, S. (2021). STRATEGI KEPALA DESA DALAM MENINGKATKAN KINERJA PEGAWAI DI KANTOR DESA NAGARA KECAMATAN KIBIN KABUPATEN SERANG. https://doi.org/10.46306/ncabet.v1i1
Karya Pamungkas, T., & Hefsi Abdullah Jakfar, M. (2022). Efektivitas Kinerja Pemerintah Desa dalam Pelayanan Publik. Jurnal Paradigma Madani, 9(1), 13–24. https://doi.org/10.56013/jpm.v9i1.1493
Kasmir. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia Teori dan Praktik. PT. Raja Grafindo Persada.
Mirza, I. (2022). KEPEMIMPINAN DEMOKRATIS (Studi pada Kepemimpinan Kepala Dinas Pendidikan Kota Makassar). 4(11), 177–184.
Nugraha, L., Endah, K., & Mutolib, A. (2023). PERAN KEPALA DESA DALAM MENINGKATKAN KINERJA PERANGKAT DESA DI KANTOR DESA LINGGAPURA KECAMATAN KAWALI KABUPATEN CIAMIS.
Putri Islamiyati Sholiha. (2020). PENGARUH MOTIVASI KERJA, DISIPLIN KERJA DAN LINGKUNGAN KERJA TERHADAP KINERJA KARYAWAN PT ANGKASA BONGKAR MUAT ANDALAS OGAN KOMERING ILIR. 1–18.
Ramadhani, Aley, D. (2023). PENGARUH KEPEMIMPINAN TRANSFORMASIONAL TERHADAP ORGANIZATIONAL CITIZENSHIP BEHAVIOR: MEDIASI KEADILAN ORGANISASI.
Razak, R., Baharuddin, Elihami, & Harmayanti. (2021). PERANAN KEPALA DESA DALAM MENINGKATKAN KINERJA APARATUR PERANGKAT DESA DI DESA CEMBA KECAMATAN ENREKANG KABUPATEN ENREKANG.
Ristiani, I. Y. (2020). Manajemen Manajemen Pelayanan Publik Pada Mall Pelayanan Publik di Kabupaten Sumedang Provinsi Jawa Barat.
Rizki, S., & Ilham, M. (2023). Upaya Kepala Desa Dalam Meningkatkan Kinerja Perangkat Desa (Studi Di Desa Karang Gading Kecamatan Labuhan Deli) (Vol. 2, Issue 2).
W. Yudiatmaja, et., A. (2021). The Journal of Behavioral Science (TJBS). The Journal of Behavioral Science, 16(1), 85–100.
Wulandari, W., Yadnya, I. D. G. S. A., Suryana, M., & Susanto, E. (2023). The Experience of Visiting an Amusement Park in a Developing Country: The Role of Technology Adoption and Service Quality. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 12(1), 46–57. https://doi.org/10.46222/ajhtl.19770720.353

Downloads

Published

2024-08-22