PENGARUH KESADARAN SOSIAL DAN PRINSIP-PRINSIP TERHADAP KEPERCAYAAN NASABAH di BANK SYARIAH

  • Sahwa Aulia S Universitas Muhammadiyah Palopo
  • Antong Antong Universitas Muhammadiyah Palopo
  • Halim Usman Universitas Muhammadiyah Palopo
Keywords: Kesadaran Sosial, prinsip-prinsip islam, kepercayaan nasabah di bank Bri

Abstract

This research aims to explore the influence of Social Awareness and Islamic Principles on Customer Trust in Sharia Banks. By involving a sample of 102 respondents, this research applies structural analysis and measurement models to test hypotheses and check the validity and consistency of the model. The results of the analysis show that Social Awareness has a positive and significant impact on Customer Trust, with the mediating role of Islamic Principles. Islamic Principles have also been proven to make a significant positive contribution to Customer Trust in Sharia Banks. However, there are several aspects that need to be considered in the measurement model, including further evaluation of its validity and reliability. Suggestions for further development include strengthening education on Social Awareness and Islamic Principles, implementing consistent internal policies, increasing customer involvement through social participation programs, reviewing measurement models, and evaluating and improving statistical fit. This research provides useful insights for Islamic banks in improving relationships with customers and strengthening their position as financial institutions that comply with social and Islamic values.

References

Afiah, N., Muin, R., & Kadir, A. (2024). Analisis Kerangka Hukum Keuangan Islam. Jurnal de Facto, 10(2), 248–268.
Ali, N. M., & Hasan, Z. (2019). Penentuan Agama kanak-Kanak Apabila Salah Seorang Ibu Bapak Memeluk Islam Menurut Perspektif Undang-Undang Dan Syariah. Malaysian Journal of Syaraiah and Law, 7.
Andayani, E., Hariani, L. S., & Jauhari, M. (2021). Pembentukan kemandirian melalui pembelajaran kewirausahaan sosial untuk meningkatkan kesadaran sosial dan kesadaran ekonomi. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 6(1), 22–34. https://doi.org/10.21067/jrpe.v6i1.5143
Angeline, A., Lee, A., Caroline, C., Fransiska, F., & Viony, V. (2024). Analisis Laporan Keuangan PT Bank Panin Dubai Syariah TBK ( PNBS ). Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 4(2).
Anwar, M., Erniyanti, & Mubaraq, A. (2023). Manajemen Perbankan syariah (Vol. 50, Issue 3).
Budianto, E. W. H., & Dewi, N. D. T. (2023). Pemetaan topik penelitian seputar Corporate Social Responsibility (CSR) pada perbankan syariah dan konvensional: studi bibliometrik VOSviewer dan literature review.
Hamizar, A. (2023). Pengaruh Faktor Sosial Dan Etika Dalam Perilaku Pengambilan Keputusan Investasi: Studi Kasus Pada Investasi Keuangan Syariah. Amal: Jurnal Ekonomi Syariah, 5(01), 59–69. https://doi.org/10.33477/eksy.v5i01.5478
Hapis, A. (2021). Pengaruh Tingkat Kepercayaan, Kemudahan Dan Brand Equity Terhadap Minat Penggunaan Mobile Banking Pada Bank Syariah Di Masa Pandemi Covid-19 Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Nuevos Sistemas de Comunicación e Información, 1–121.
Junaidi, J. (2022). Peran Agama & Tingkat Spiritualitas Keputusan dalam Memilih Bank Syariah. https://shope.ee/2fbWsqOiKu?share_channel_code=1
Manalu, S. T. (2023). Penerapan Biaya Administrasi Tabungan Pada Bank Syariah Ditinjau Dari Perspektif Hukum Islam. (Doctoral dissertation, UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan).
Mauliza, P., Rusmina, C., Maksalmina, Asnariza, & Syamsuddin, N. (2023). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepercayaan Generasi Milenial Pada Bank Syariah (Studi Kasus Masyarakat Kota Banda Aceh). JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi), 9(6), 2408–2415. https://doi.org/10.35870/jemsi.v9i6.1693
Mokhlis, S., & Al., E. (2020). “The Impact of Corporate Social Responsibility on Customer Trust in Islamic Banks: The Mediating Role of Corporate Image.” Journal of Islamic Marketing, 14 (1), 1627–1642.
Mujaddid, F., & Nugroho, P. T. A. (2019). Pengaruh pengetahuan, reputasi, lingkungan dan religiusitas terhadap minat pelajar Sekolah Menengah Kejuruan prodi perbankan Syariah dalam menabung di bank Syariah. Jurnal Ekonomi Islam, 10(1), 14–37.
Pasaribu, F. (2021). Optimasi Kontribusi Pembiayaan Syariah Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Bank Syariah Mandiri. Jurnal AKMAMI(Akuntansi, Manajemen, Ekonomi), 2(3), 732–743.
Putri, S., Budianto, E. W. H., & Dewi, N. D. T. (2023). Bank Bukopin Syariah dan Konvensional : Studi Pustaka ( Library Research ) dan Bibliometrik VOSviewer. Research Gate, October, 1–30. https://doi.org/10.5281/zenodo.10049572
Rismawati, Yanti, F., & Rusli, A. (2022). Analisis Komparatif Kinerja Keuangan Bank Syariah dan Bank Konvensional di Masa Covid 19. Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah, 5(2), 35–48.
Sasmita, J. (2019). Social Conscioouns in Islamic Banking: A Consumer Perspective. International Journal Of Islamic Marketing and Branding, 14(1), 249–312.
Siregar, A. R., & Siregar, P. A. (2024). Manajemen Aset dan Liabilitas dalam Bank Syariah : Analisis Komprehensif Institusi Keuangan Berprinsip Syariah. 5(3), 1850–1855.
Wahyoedi, S., & Saparso. (2019). Loyalitas Nasabah Bank Syariah: : Studi Atas Religitas, Kualitas Layanan, Trust, dan Loyalitas.
Yusnidar, Lubis, S. Z., & Nurbaiti. (2024). Optimalisasi Penggunaan Mobile Banking Syariah Bagi Nasabah : Analisis Jaringan Untuk Meningkatkan Efisiensi. Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Bisnis, 4(1), 32–44.
Zulhikam, A., Parmitasari, R. D. A., Abdullah, M. W., & Rofiah, I. (2024). Filosopi Prinsip Keuangan Islam dan Implikasinya pada Perbankan Syariah. Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 2(1), 273–283.
Zulkarnaini. (2023). Implementasi Prinsip Syariah Dalam Akad Pembiyaan Musyarakah Mutanaqhisah Pada Bank Syariah (studi Pada Bank Aceh Cabang Sigli). Repository.Radenintan.Ac.Id, 4(1), 88–100.
Published
2024-10-20
Abstract viewed = 3 times
pdf downloaded = 0 times