SUSTAINABLE MARKETING: BALANCING PROFIT AND PLANET IN MODERN BUSINESS PRACTICES
DOI:
https://doi.org/10.31539/costing.v7i6.14274Keywords:
Sustainable marketing, corporate image, business profitability, customer satisfaction.Abstract
This research explores the impact of sustainable marketing strategies on corporate image and business profitability at The Body Shop Pekanbaru. Using a quantitative research design, this study used random sampling techniques to collect data from 250 consumers. The analysis used was structural equation modeling using SmartPLS to evaluate the relationship between variables. The findings indicate a significant positive correlation between the implementation of sustainable marketing strategies and corporate image, which in turn affects business profitability. However, the results show that customer satisfaction does not have a significant direct impact on profitability when mediated through sustainable marketing strategies. These insights suggest that while improving a company's image through sustainability efforts is critical to financial success, customer satisfaction alone cannot guarantee profitability without strategic integration with sustainability initiatives. This study highlights the importance of ethical branding and responsible practices in the beauty industry, offering implications for brands looking to align themselves with modern consumer values.
References
Alfianto, A., Ilahi, A., & Alimuddin, F. (2024). Strategi Personal Selling Dan Citra Perusahaan : Penggerak Keputusan Menabung Modern. Jurnal Kewirausahaan, 10(4), 319–324.
Ansori, A. D., Wiryawan, H., Ramadhani, F., Septian, M. D., Lentera, J., Ayu, P., Ansori, D., Wiryawan, H., Ramadhani, F., & Septian, D. (2024). Inovasi Strategi Pemasaran Bumbu Masak Machmudah Untuk UMKM Berkelanjutan. Jurnal Lentera Pengabdian, 02(02), 132–142.
Ardiansyah, Nur Afifah, & Mustaruddin. (2024). Kajian Literatur: Pemetaan Lanskap Pemangku Kepentingan Untuk Membangun Autentisitas Dan Kepercayaan Konsumen Dalam Pemasaran Berkelanjutan. Jurnal Ekonomi STIEP, 9(1), 1–15. Https://Doi.Org/10.54526/Jes.V9i1.272
Athiyyah, A., Fauzi, A., Astungkara, A. A. G. S., & Nugraha, R. (2024). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Komitmen Organisasi Di PT . Bank Rakyat Indonesia ( Persero ) TBK Unit Ringroad Balikpapan. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 5(4), 776–786.
Barinta, D. D., Lestari, Y. D., & Kharisma, A. P. (2024). Optimalisasi Kualitas Layanan Transportasi Publik : Pendekatan Model P-Transqual Dalam Mengevaluasi Kinerja Di PO . Moedah ( Optimization Of Public Transportation Service Quality : P-Transqual Model Approach In Evaluating Performance At Po . Moedah ). Studi Ilmu Manajemen Dan Organisasi (SIMO), 5(2), 347–356.
Fakhrian, D. H., Pamulang, U., & Banten, T. S. (2024). Pengaruh Media Exposure , Profitabilitas Terhadap Corporate Sosial. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Ilmu, 1(4), 53–64.
Fany, D., Putro, J., & Satriyawan, H. (2024). Implementasi Metode CRM ( Customer Relationship Management ) Pada Sistem Informasi Website Nadu Screen Printing. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 24(3), 2476–2482. Https://Doi.Org/10.33087/Jiubj.V24i3.5502
Iskandar, I., Nasution, L. N., Nasution, D. P., & Khoir, R. (2024). Analisis Peningkatan Pemasaran Online Pariwisata Berkelanjutan Menggunakan Google My Business (GMB) Studi Kasus UMKM Di Kelurahan Kampung Baru Kota Medan. Senashtek …, 371–375. Https://Journals.Stimsukmamedan.Ac.Id/Index.Php/Senashtek2/Article/View/691%0Ahttps://Journals.Stimsukmamedan.Ac.Id/Index.Php/Senashtek2/Article/Download/691/475
Lumbanraja, A. F. K. S. (2024). Perbandingan Analisis Kinerja Karyawan Dengan Menerapkan Service Quality Untuk Mengukur Tingkat Pelayanan Terhadap Kepuasan Customer Dalam Upaya Meningkatkan Komunikasi. Stratēgo: Jurnal Manajemen Modern, 6(3), 332–344.
Lystiawan, , Roma Doni Yunanto, A. J., & Riyanto, K. B. (2024). Analisis Kepuasan Konsumen : Perspektif Perceived Value Dan Loyalitas Di Swalayan Putra Baru 15 , Jalan Ahmad Yani No . 45 , Kota Metro , Lampung. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi (Jebma), 45, 843–855.
Malik, N., & Kholmi, M. (2024). Strategi Corporate Social Responsibility Untuk Transformasi Bisnis Dalam Membangun Masa Depan Yang Berkelanjutan. JUBID : Jurnal Bisnis Inovatif Dan Digital, 3.
Margery, E., & Wulandjani, H. (2024). Analisis Bibliometrik Personalisasi Dalam Implementasi Pemasaran Berkelanjutan. Jurnal Multidisiplin West Science, 3(03), 287–295. Https://Doi.Org/10.58812/Jmws.V3i03.1052
Nopriyanto, A. (2024). Analisis Pengaruh Corporate Social Responsibility (Csr) Terhadap Nilai Perusahaan. Komitmen: Jurnal Ilmiah Manajemen, 5(2), 1–12. Https://Doi.Org/10.15575/Jim.V5i2.37655
Norestu, A. Z., Ilmi, M. N., Damaling, H. O., N, R. H., & Ikaningtyas, M. (2024). Efektivitas Strategi Pemasaran Untuk Mendorong Pertumbuhan Bisnis Yang Berkelanjutan. Neraca Manajemen Ekonomi, 4(9). Https://Ejournal.Warunayama.Org/Index.Php/Musytarineraca/Article/View/2742%0Ahttps://Ejournal.Warunayama.Org/Index.Php/Musytarineraca/Article/Download/2742/2582
Novanty, A. H., Azzahra, S., & Karunia. (2024). Strategi Pemasaran Berkelanjutan Dalam Meningkatkan Kinerja Keuangan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Sekitar Universitas Negeri Semarang. Jurnal Implementasi, 4(1), 30–32.
Prasetiyo, Y. (2024). Moderasi Leverage Dan Profitability Terhadap Dampak Corporate Social Responsibility ( CSR ) Pada Nilai Perusahaan. Owner: Riset & Jurnal Akuntansi, 8, 4757–4766.
Putri, T. E., Oktoberza, W., & Wahyuni, A. S. (2024). Optimasi Pemasaran Produk UMKM Melalui Pelatihan Fotografi Dan Media Sosial Di Desa Sawah Lebar Baru Untuk Tujuan Pembangunan Berkelanjutan. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 115–123. Https://Doi.Org/10.31294/Jabdimas.V7i1.19922
Rachmawan, A., Supriyatna, W., & Abdurohman, D. (2024). Pelatihan Praktis Pemasaran Online Untuk Pertumbuhan Bisnis Yang Berkelanjutan Di Desa Cicalengka Kabupaten Tangerang. Amanah Mengabdi, 1(1). Https://Jurnalamanah.Com/Index.Php/Amanahmengabdi/Article/View/52
Rahman, W., Azizah, J., Asir, M., & Wijayanto, G. (2024). Eksplorasi Strategi Pemasaran Media Sosial Yang Sukses Dalam Meningkatkan Interaksi Merek Dengan Konsumen Di Era Digital. Management Studies And Entrepreneurship Journal, 5(1), 355–363. Http://Journal.Yrpipku.Com/Index.Php/Msej
Setianingsih, R. S. (2024). Evaluasi Kinerja Organisasi Perusahaan Hospitality Menggunakan Pendekatan Balance Scorecard. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4, 7206–7222.
Siahaan, T., Terminanto, A. A., Haryanti, E., Harini, H., & Hikmah, D. (2024). Peran Kepemimpinan Perempuan Dalam Meningkatkan Keberagaman Dan Inklusivitas Di Perusahaan Asuransi. Indo-Fintech Intellectuals: Journal Of Economics And Business, 4(5), 1–12.
Sokeh, M. (2024). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Loyalitas Dengan Kepuasan Nasabah Sebagai Variabel Mediasi ( Studi Pada PT . Bank Jatim Cabang Kota Batu ). Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Kreatif, 2(4).
Suryahanjaya, B., Ayodha, B., Putra, K., Christephen, D., & Nugroho, A. (2024). Inovasi Strategi Bisnis Dalam Menghadapi Pola Konsumsi Dan Produk F&B Yang Berkelanjutan. Prosiding SENAM 2024, 4, 38–48.
Wayah, B., Asmaraka, R., & Khoir, A. (2024). Analisis Pengukuran Kinerja Karyawan Dengan Menggunakan Metode Balance Scorecard Pada Cv Mitra Rajaya Jakarta Selatan. Neraca Manajemen, Ekonomi, 4(5), 17–31.
Wiguna, K. S., & Kuswati, R. (2024). SEIKO : Journal Of Management & Business Pengaruh Penciptaan Nilai Pada Kepuasan Pelanggan Yang Di Mediasi Oleh Ekuitas Merek ( Studi Brand Fashion H & M Solo Grand Mall ). SEIKO : Journal Of Management & Business, 7(2), 68–87.