THE EFFECTIVENESS OF SOCIAL MEDIA MARKETING IN INCREASING SALES OF LOCAL PRODUCTS
DOI:
https://doi.org/10.31539/t0v5qz56Keywords:
Effectiveness, Social Media, Marketing, Sales, Local ProductsAbstract
This study aims to determine the Effectiveness of Social Media Marketing in Increasing Local Product Sales. The research method in this study uses a descriptive qualitative approach. The research subject: 10 MSME actors engaged in the food, handicrafts, and fashion sectors. Data collection techniques: in-depth interviews, observation of the use of social media accounts (Instagram, TikTok, Facebook), and documentation of posts or advertisements. The results of this study show that social media marketing has proven to be effective in increasing sales of local products through increasing engagement, sales conversion, and expanding consumer reach. Social media provides an excellent opportunity for MSMEs to promote products cost-effectively but with a broad impact.
References
Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital Marketing: Strategy, Implementation and Practice. Pearson.
Hidayat, R. (2021). Pengaruh Social Media Marketing terhadap Peningkatan Penjualan UMKM. Jurnal Manajemen Pemasaran Indonesia, 12(2), 45–56.
Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Pearson Education.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage.
Pratama, Y. (2022). Efektivitas Digital Marketing dalam Meningkatkan Penjualan Produk Lokal. Jurnal Ekonomi Kreatif, 8(1), 77–89.
Tambunan, T. (2019). UMKM di Indonesia: Tantangan, Peluang, dan Strategi Pengembangan. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 14(3), 112–124.
Amin, A.-A., & Taufiq, M. M. (2023). Analisis Pengaruh Hifdz Al Maal Terhadap Pengelolaan Harta Pada Pedagang Muslim Pasar Aur Kuning Kota Bukittinggi. JESI (Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia), 12(2), 163–169.
Ausop, A. Z., & Aulia, E. S. N. (2018). Teknologi Cryptocurrency Bitcoin Untuk Investasi Dan Transaksi Bisnis Menurut Syariat Islam. Jurnal Sosioteknologi, 17(1), 74–92. https://doi.org/10.5614/sostek.itbj.2018.17.1.8
Hidayat, Y. R. (2018). Analisis Peluang Dan Tantangan Lembaga Keuangan Syariah Untuk Meningkatkan Daya Saing Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean. Amwaluna: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 2(2), 13–32. https://doi.org/10.29313/amwaluna.v2i2.3755
Irawan, F. (2020). Interaksi Aspek Permodalan, Risiko Pembiayaan, Dan Indikator Makroekonomi Dalam Mempengaruhi Profitabilitas Bprs Di Indonesia Periode 2014-2018. Jurnal Benefita, 5(3), 401. https://doi.org/10.22216/jbe.v5i3.5623
Irawan, F., & Eka Puteri, H. (2020). Interaksi Aspek Permodalan, Risiko Pembiayaan, Dan Indikator Makroekonomi Dalam Mempengaruhi Profitabilitas Bprs Di Indonesia Periode 2014-2018. Journal Benefita, 5, 401–412.
Maisah, M., Mahdayeni, M., Maryam, M., & Alhaddad, M. R. (2020). Penerapan 7p sebagai strategi pemasaran pendidikan tinggi. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 1(4), 325–333.
Maryana, S., Suhartini, D., Mulya, Y., & Putra, A. P. (2022). Digital Marketing Sebagai Strategi Optimalisasi Pemasaran Dan Promosi Dalam Revitalisasi Daya Tahan Ukm Sepatu Menghadapi Pandemi Covid-19 Dan Revolusi Industri 4.0. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 3(1), 1–7.
Maulida, S., & Yunani, A. (2017). Peluang dan Tantangan Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Dari Berbagai Aspek Ekonomi. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 181–197.
Ramadhan, R., Aulia, R., & Liza, R. (2022). Rancang Bangun Aplikasi Penjualan Material Bangunan Menggunakan Metode Least Squares Berbasis Android. Hello World Jurnal Ilmu Komputer, 1(3), 111–120.
Riset, P., Inovasi, D. A. N., & Masyarakat, P. (2022). DESA PETANANG SERTA FUNGSI MEDIA APLIKASI PROMOSI DIGITAL PROGRAM KKN TEMATIK MBKM MAHASISWA. 1(4), 141–152.
Sasikirana, I. D. V., Dewi, A. S., Khayzuran, Q. A., Firdausy, S. P., & Radianto, D. O. (2024). Strategi Pemasaran Digital Yang Efektif Untuk Meningkatkan Daya Saing Perusahaan di Era Digital. Profit: Jurnal Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 3(2), 166–177.
Tahang, M., Tahang STIE Ganesha, M., & STIE Ganesha, S. (2023). Pengaruh Manajemen Keuangan dan Stabilitas Penjualan terhadap Kelangsungan Hidup Usaha pada Perusahaan yang Mengalami Krisis Keuangan. Jurnal Manajemen Kreatif Dan Inovasi, 1(3), 289–298.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Magdalena Depriyani, Al-Amin Al-Amin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.