Instagram: Platform Pemasaran Inovatif Bagi Pedagang Informal Di Jakarta

  • Nia Sonani Universitas Nusa Bangsa

Abstract

Social networks in marketing are unavoidable for companies that need excellence. This study explores how informal traders in Jakarta use Instagram as a marketing tool because most of the available literature focuses on small businesses. Screenshots of 30 Instagram accounts were taken, downloaded for data collection, and then triangulated with five interviews with informal traders. The findings show that informal merchants gain new customers on Instagram through creating their accounts, renting space on agent accounts, and disrupting comments on posts. In addition, informal merchants promote their business by posting products, testimonials from satisfied customers and aligning advertising messages with attractive images/photos that attract traffic attention. These findings imply the need for informal traders' social media marketing training and awareness.

Keywords: Instagram, social network, company, informal trader.

References

amir, A., Romadhoni, B., Akhmad, A., & Ali, M. Y. (2021). Analsis Biaya Dan Pendapatan Pedagang Ikan Yang Membuka Lapak Di Pinggir Jalan Di Kota Makassar. Yume: Journal Of Management, 4(2).
Apprillia, R. S. (2020). Keterlekatan Sosial Pada Influencer Dengan Pemilik Usaha “Makanan Jepang” R Sebagai Media Promosi Iklan Di Instagram.
Boonmalert, W., Ayasanond, C., Phoothong, B., & Chaitorn, T. (2021). A Causal Influence Model Of Innovation And Digital Marketing On The Small And Medium Enterprise (Sme) Performance In Thailand. European Journal Of Molecular & Clinical Medicine, 8(3), 63–72.
Buadoo, J. (2021). Social Media And Employees’ Performance At The Ghana Cocoa Board. University Of Cape Coast.
Chambers, K. (2021). Social Marketing Strategies Used By Small Businesses Leaders In The Fashion Retail Industry. Walden University.
Fanka, A. (2021). ..(Gunakan Ttd Asli Pada Lembar Persetujuan Publikasi, Upload Ulang)... Strategi Komunikasi Pemasaran Rumah Bambu Dalam Meningkatkan Jumlah Konsumen Di Desa Mojorejo Kec. Jetis Kab. Ponorogo. Iain Ponorogo.
Fitriani, E. (2021). Strategi Peningkatan Penjualan Produk Melalui Pemasaran Online Pada Pedagang Sayur Keliling Griya Bukit Mas Bandung. Jurnal Pintar Abdimas, 1(1).
Gentina, E., Chen, R., & Yang, Z. (2021). Development Of The Theory Of Mind On Online Social Networks: Evidence From Facebook, Twitter, Instagram, And Snapchat. Journal Of Business Research, 124, 652–666.
Ibrohim, D. M. (2021). Pengaruh Instagram Sebagai Social Media Marketing Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Jember Angkatan 2016-2019). Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 15(1), 110–115.
Laksmana, D. S., & Setyawan, A. (2021). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Media Sosial Sebagai Media Promosi Umkm Era New Normal Di Desa Gunungsari, Kecamatan Kasreman, Kabupaten Ngawi. Buletin Pemberdayaan Masyarakat Dan Desa, 1(1), 20–26.
Nurlaelli, L. (2021). Penerapan Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram Terhadap Omzet Penjualan Pada Toko Emas Kresno Tegal. Politekin Harapan Bersama Tegal.
Pratiwi, R. A. (2021). Dampak Strategi Pemasaran Bisnis Kedai Kopi Dalam Meningkatkan Minat Beli Menggunakan Media Sosial Instagram (Studi Kasus Upstairs Coffee, Sunter, Jakarta Utara). Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Jakarta.
Purnamasari, S., & Herman, T. (2016). Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemahaman Dan Komunikasi Matematis , Serta Kemandirian Belajar Siswa. 8(2), 178–185.
Putra, I. B. W. D. (2021). Instagram Sebagai Media Promosi Happiness Jungle Di Masa Pandemi. Sandi: Seminar Nasional Desain, 1, 193–199.
Setyaningsih, A. Q. S. E. (2021). Pengaruh Perlakuan Pajak Terhadap Penghasilan Selebriti Instagram Dari Hasil Endorsement (Studi Selebriti Instagram Di Kota Yogyakarta Dan Jawa Tengah). Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
Shiddiqi, A. M., Ijtihadie, R. M., Ahmad, T., Wibisono, W., Anggoro, R., & Santoso, B. J. (2021). Penggunaan Internet Dan Teknologi Iot Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Sewagati, 4(3), 235–240.
Si, M. F., & Zhafira, N. H. (2021). Konsep Dasar Etika Komunikasi Pemasaran Islam, Sebuah Pendekatan Analisis Teoritis Dalam Praktek Bisnis. Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajemen, 5(1).
Stefanny, V., & Tiara, B. (2021). Overview Perbandingan Jumlah User Fintech (Peer-To-Peer Lending) Dengan Jumlah Pengguna Internet Di Indonesia Pada Masa Pandemi Covid-19. Insan Pembangunan Sistem Informasi Dan Komputer (Ipsikom), 9(1).
Suleman, D., Sari, I., Kuspriyono, T., & Suharyadi, D. (2021). Pelatihan Trik Pemasaran Dengan Meningkatkan Pendapatan Melalui Media Sosial. Pakmas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 85–91.
Yuniati, T. (2021). Peningkatan Keterampilan Pengemasan Produk Dan Pemasaraan Daring Bagi Kelompok Usaha Bersama Desa Notog Patikraja Banyumas. JMM-Jurnal Masyarakat Merdeka, 4(2).
Published
2022-05-21
Abstract viewed = 59 times
PDF downloaded = 67 times