Pengaruh Citra Merek, Cita Rasa, Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan Pada Pelanggan Roket Chicken Kaliwungu

  • Bambang Sutedjo Universitas Stikubank Semarang
  • Dwi Hariyanti Ridho Saputri Universitas Stikubank

Abstract

After the Covid-19 pandemic, the Indonesian economy began to improve and develop again as before. Many businesses in the culinary industry have encouraged companies to compete and survive by producing good quality food to achieve customer satisfaction and loyalty. The large number of food industries and competition, makes consumers consider product quality / taste according to their needs and expectations, one of which is the Roket Chicken Kaliwungu fast food restaurant. This study aims to determine the effect of brand image, taste and trust on customer satisfaction and loyalty of Rocket Chicken Kaliwungu. Quantitative research methods. Samples were taken by purposive sampling method. A sample of 100 Rocket Chicken Kaliwungu customers used a questionnaire. Data analysis used statistical tests (multiple linear regression). Based on research and discussion, it is known that brand image, taste, trust have a significant and positif influence on customer satisfaction, and satisfaction has an effect on customer loyalty.

Keywords: Brand Image, Taste, Trust, Satisfaction, Loyalty

References

Agustin, D., Nasution, U. C. M., & Andayani, S. (1945). Pengaruh Cita Rasa Dan Lokasi Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada “ Rm Bebek Ht Di Surabaya. 301–304.
Arifa Qonita. (2018). Analisis Pengaruh Iklan, Celebrity Endorser, Dan Citra Merek Terhadap Minat Beli Wardah Kosmetik (Survei Pada Calon Konsumen wardah kosmetik complek pondok pesantren Mulungan wetan, Mlati, Sleman, DIY ). Jurnal Ekobis Dewantara, 1(8), 1–11.
Azizah, S. N., & Hadi, S. S. (2020). Pengaruh Cita Rasa dan Harga Terhadap Loyalitas Konsumen dengan Keputusan Pembelian sebagai Intervening Variabel pada Produk KFC Arion Mall. Jurnal STIE Indonesia, 1–28.
Dharma, R. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kepercayaan, dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada PT. Padang Tour Wisata Pulau Padang. Jurnal EKOBISTEK Fakultas Ekonomi, 6(2), 349–359.
Gunardi, C. G., & Erdiansyah, R. (2019). Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pelanggan Restoran Mangkok Ku. Prologia, 3(2), 456.
Hariyanto, A. T., Wahyuni, S., & Widodo, J. (2022). Pengaruh Cita Rasa Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan(Studi Kasus Pada Warung Makan Bank One 2 Di Jalan Mastrip Jember). Jurnal Pendidikan Ekonomi, 16(1), 33–39.
Iwinsyar, S., & Herry, N. (2022). Pengaruh Cita Rasa Dan Lokasi Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Kasus Di Lesehan Ina Sei). Journal Scientific of Mandalika (JSM), 2(7), 803–815.
Lorena, E. Y. M., & Martini, S. (2019). Menilai Pengaruh Citra Merek, Keragaman Menu, Suasana Toko Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Niat Beli Ulang (Studi Pada Konsumen Society Coffee House Purwokerto). Jurnal Ekonomi, Bisnis, Dan Akuntansi, 21(2).
lukman khakim, azis fathoni, maria m minarsih. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Variabel Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening Pada Pizza Hut Cabang Simpang Lima. Jurnal Manjmenn, 1–15.
Mahendra, K. P., & Indriyani, R. (2018). Pengaruh Kepercayaan Pelanggan Terhadap Kepuasan Pelanggan Cv Mitra Perkasa Utomo. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 7(2016), 2. publication.petra.ac.id/index.php/manajemen-bisnis/article/download/7800/7033%0A
Maimunah, S. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Persepsi Harga, Cita Rasa Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Loyalitas Konsumen. IQTISHADequity Jurnal MANAJEMEN, 1(2), 57–68.
Nafandra, A. M. (2019). Pengaruh Kualitas Produk…, Ade Maulana Nafandra, Fakultas Ekonomi dan Bisnis UMP, 2019. 7(1), 86–90.
Nugroho, F. Y. (2012). Pengaruh Citra Merek Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Konsumen (Studi Kasus Perilaku Konsumen Rumah Makan Gudeg Pawon Di Janturan Umbulharjo). 18.
Parman, & Susanto. (2016). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk Dan Citra Merek Terhadap Kepuasan Pelanggan Dan Dampaknya Pada Loyalitas Pelanggan Waroeng Spesial Sambal. Jurnal Bisnis Teori Dan Implementasi, 7(1), 133–157.
Pramono, Y. H. (2021). Pengaruh Cita Rasa, Kemasan, Harga dan Inovasi Produk Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Kasus pada Konsumen Cookies Beji, Boyolangu, Tulungagung). Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 5(2), 40–51.
Prasasti, G. A., & Maisara, P. (2022). Pengaruh Fasilitas, Harga Dan Cita Rasa Terhadap Kepuasan Konsumen Mie Gacoan Di Solo Raya. Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, Administrasi Dan Pelayanan Publik, 9(2), 276–288.
Pratiwi, N. K. S., Suartina, I. W., & Sugianingat, I. A. P. W. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Bauran Pemasaran Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Mcdonald’s Di Kota Denpasar. Widya Amrita, 1(1), 94–114.
Sapitri, E., Sampurno, S., & Hayani, I. (2020). Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan. Jurnal Mandiri : Ilmu Pengetahuan, Seni, Dan Teknologi, 4(2), 231–240.
Sari, R. R. N. (2018). Pengaruh Cita Rasa, Harga, Dan Tempat Terhadap Loyalitas Konsumen (Studi Pada Kedai Mie Djoedes Pare) Rini. Jur Nal Ekonomi Bisnis.
Shilawati. (2020). pengaruh citra merek, kepercayaan merek, dan kepuasan konsumen terhadap loyalitas pelanggan POS. Jurnal Artikel, 2(2020), 6–25.
Sianturi, G. A. E., Muliani, L., & Rukmini Sari, H. P. (2021). Pengaruh Cita Rasa Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Ragusa Es Krim Italia. Destinesia : Jurnal Hospitaliti Dan Pariwisata, 3(1), 35–49.
Siregar, A. H., Ritonga, Z., Hasibuan, D., & Labuhanbatu, U. (2021). 131-Article Text-462-1-10-20210205. 3(1), 22–33.
Situmeang, P. A., Nainggolan, B. M. ., & Kristiadi, A. A. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Pelanggan di Restoran Sushimas. Jurnal EDUTURISMA, 5(1), 32–55.
Supertini, N. L. W. S. T. (2020). Pegaruh Kepuasan dan Kepercayaan terhadap loyalitas pelanggan kebaya. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 61–73.
Usvela, E., Qomariah, N., & Wibowo, Y. G. (2019). Pengaruh Brand Image , Kepercayaan , Dan Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Pelanggan Herbalife. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 5(2), 300–312.
Wahyu, S., Ayuanti, R. N., & Udin, M. S. (2022). Pengaruh Persepsi Harga, Cita Rasa, dan Promosi Terhadap Loyalitas Konsumen di Kober MIe Setan Kediri. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 1(3), 128–142.
Yana, R. (2015). Pengaruh Citra Merek Terhadap Kepuasan Pelanggan Dan Loyalitas Pelanggan (Survei Pada Konsumen Produk Busana Muslim Dian Pelangi Di Malaysia). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 21(1), 85795.
yuli widowati, hapsari. (2016). Analisis Faktor Pembentuk E-Loyalty. Ajie, 1(2), 115–130.
Published
2023-03-05
Abstract viewed = 381 times
pdf downloaded = 293 times