Penerapan Strategi Segmenting dan Targeting dalam meningkatkan Kinerja Pemasaran: Literatur review

  • Agus Suyatno Universitas Duta Bangsa Surakarta
  • Syarifuddin Arief Politeknik Lembaga Pendidikan dan Pengembangan Profesi Indonesia Makassar
  • Muhammad Asir Politeknik Lembaga Pendidikan dan Pengembangan Profesi Indonesia Makassar
  • Muh. Abduh. Anwar Universitas Muhammadiyah Sidenreng Rappang
  • M. Dakhri Sanusi Politeknik Lembaga Pendidikan dan Pengembangan Profesi Indonesia Makassar

Abstract

This paper aims to analyze the Implementation of Segmenting and Targeting Strategies in improving Marketing Performance through analysis of literature reviews in the field of marketing management. The method used in this study is a literature study by reviewing some of the results of previous studies. The writing approach in this scientific article is to use qualitative methods and library research with the help of the latest references obtained from Google Schoolers and Mendeley citation searches. The results of the research were analyzed and used as material for discussion to determine the answers to the problems of applying segmentation and targeting strategies in marketing by companies. The results of the literature review show that the existence of a Segmenting and Targeting Strategy implemented by a company can have a positive impact on marketing performance. The implementation of segmenting and targeting strategies is needed by a businessman to increase the marketing value of the products being sold. This is because segmenting and targeting strategies have a positive influence on marketing performance. The better the segmenting and targeting strategies are carried out, the higher the sales that will be generated. Keywords: Marketing Performance, Literature Review, Segmenting, Targeting.

 

References

Adiana, B. E., Soesanti, I., & Permanasari, A. E. (2018). Analisis Segmentasi Pelanggan Menggunakan Kombinasi Rfm Model Dan Teknik Clustering. Jurnal Terapan Teknologi Informasi, 2(1), 23–32. https://doi.org/10.21460/jutei.2018.21.76
Ahmadi, N. K., & Herlina. (2017). Analisis Segmentasi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Eiger di Bandar Lampung. Jurnal Manajemen Magister, Vol 03. No.01, Januari 2017, 03(01), 75–95.
Anggarani, A., Tyas, W. P., & Safitri, V. I. (2015). Penguatan Sektor Umkm Sebagai Strategi Menghadapi Mea 2015. Jurnal Ekonomi, 5, 42.
Anggraini, F. (2019). Strategi Segmenting, Targeting, dan Positioning Pemasaran di Pt Nur Ramadhan Wisata Surabaya. In Prodi Manajemen Dakwah Fakultas Dakwah Dan Komunikasi Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Cahyani, A. A., Mallongi, S., & Mahmud, A. (2021). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, Inovasi Produk, Keunggulan Bersaing, Terhadap Kinerja Pemasaran Usaha Nasi Kuning di Kota Makassar. PARADOKS : Jurnal Ilmu Ekonomi, 4(1), 219–232. https://doi.org/10.33096/paradoks.v4i1.768
DJ, Y. R. (2017). Penerapan Strategi Segmentasi Pasar Dan Positioning Produk Dengan Pendekatan Analisis Swot Untuk Peningkatan Penjualan Pada Ud. Surya Gemilang Motor Di Surabaya. Jurnal Ekbis, 17(1), 13. https://doi.org/10.30736/ekbis.v17i1.74
Hakiki, M. A. (2020). Penerapan Efektivitas Segmentasi Pasar Terhadap Peningkatan Volume Penjualan UD. Bitang Timur Di Desa Sumber Pakem Kecamatan Sumber Jambe Kabupaten Jember. LAN TABUR : Jurnal Ekonomi Syariah, 1(2), 148–160. https://doi.org/10.53515/lantabur.2020.1.2.148-160
Hartanty, I. T., & Ratnawati, A. (2013). Peningkatan Kinerja Pemasaran Melalui Optimalisasi Keunggulan Bersaing. Ekobis, 14(2), 72–89.
Hartono, H., Hutomo, K., & Mayangsari, M. (2012). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Peningkatan Penjualan Pada Perusahaan” Dengan Menetapkan Alumni Dan Mahasiswa Universitas Bina Nusantara Sebagai Objek Penelitian. Binus Business Review, 3(2), 882. https://doi.org/10.21512/bbr.v3i2.1271
Hatta, I. . (2015). Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan, Kapabilitas Pemasaran dan Kinerja Pemasaran. Jurnal Aplikasi Manajemen (JAM), 13(4), 654–660. https://jurnaljam.ub.ac.id/index.php/jam/article/view/815
Khamimah, W. (2021). Peran Kewirausahaan Dalam Memajukan Perekonomian Indonesia. Jurnal Disrupsi Bisnis, 4(3), 2017. https://doi.org/10.32493/drb.v4i3.9676
Lini, A., & Nurcahya, I. (2014). Pengaruh Celebrity Endorser, Brand Image, Dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Honda Vario Di Kota Denpasar. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 3(6), 255149.
Lusinta, A. D. A., Titin, T., & Azizah, L. N. (2019). Analisis Segmenting, Targeting Dan Positioning Untuk Merumuskan Strategi Pemasaran Global Pada Ukm Kacang Mede “Bawang Mas” Surabaya. Jurnal Manajemen, 4(2), 907. https://doi.org/10.30736/jpim.v4i2.249
Mani, J. (2018). Pengaruh Peran Nilai Pelanggan Dan Citra Merek Terhadap Kinerja Pemasaran. Jurnal Mandiri, 2(2), 263–280. https://doi.org/10.33753/mandiri.v2i2.43
Merakati, I., Rusdarti, & Wahyono. (2017). Pengaruh Orientasi Pasar,Inovasi, Orientansi Kewirausahaan melalui Keunggulan Bersaing Terhadap Kinerja Pemasaran. Journal of Economic Education, 6(2), 114–123.
Ningsih, F. Y. (2020). Pengaruh Penerapan Strategi Segmenting, Targeting, Dan Positioning Terhadap Pembiayaan Mikro Pada PT. BRI Syariah KCP Muara Bungo. ISTIKHLAF: Jurnal Ekonomi, Perbankan Dan Manajemen Syariah, 2(2), 40–52. https://doi.org/10.51311/istikhlaf.v2i2.211
Prasetyo, L. D., Moniharapon, S., & Loindong, S. (2017). Pengaruh faktor-faktor segmentasi demografis dan segmentasi psikografis terhadap keputusan pembelian pada Matahari departement store MTC Manado. Jurnal EMBA, 5(2), 1337–1347. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/emba/article/view/16163/15668
Puter, C. P. A. (2021). Pengaruh Endorser Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian. Agora, 9(2).
Putranto, S. E. (2003). Studi Mengenai Orientasi Strategi Dan Kinerja Pemasaran. In Studi Mengenai Orientasi Strategi Dan Kinerja Pemasaran (Vol. 2, Issue 1, pp. 93–110). https://doi.org/10.14710/jspi.v2i1.93-110. Di Akses 5 Maret 2021
Putri, N. H., Sari, N. S., & Rahmah, N. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Proses Riset Konsumen: Target Pasar, Perilaku Pembelian Dan Permintaan Pasar (Literature Review Perilaku Konsumen). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(5), 504–514.
Rahmawati, A., & Aulawi, H. (2020). Dampak Penerapan Segmentation , Targeting , Positioning PT Kimia Farma Pada Pasar Nasional. Administrasi Kantor, 8(2), 209–222.
Rohimin, R. (2020). Reposisi Pendidikan Keluarga Bagi Anak Generasi Alfa. Nuansa, 12(2), 152–172. https://doi.org/10.29300/nuansa.v12i2.2765
Saputri, A. D., Handayani, S., & DP, M. K. (2021). Pengaruh Disiplin Kerja dan Pemberian Insentif terhadap Kinerja Karyawan PT Putra Karisma Palembang. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 2(1), 25–42. https://doi.org/10.47747/jnmpsdm.v2i1.211
Sinurat, E. J. (2018). Analisis Segmentation, Targetting, Positioning Terhadap Kinerja Pemasaran Pada Pt Bank Sumut Imam Bonjol Medan. Jurnal Ilmiah Methonomi, 4(2), 765–765. https://doi.org/10.1007/978-3-540-72816-0_19456
Subianto, T. (2007). Studi Tentang Perilaku Konsumen Beserta Implikasinya Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Ekonomi Modernsasi, 3, 165–182.
Surahman, A., Octaviansyah, A. F., & Darwis, D. (2020). Ekstraksi Data Produk E-Marketplace Sebagai Strategi Pengolahan Segmentasi Pasar Menggunakan Web Crawler. Sistemasi, 9(1), 73. https://doi.org/10.32520/stmsi.v9i1.580
Suselo, D., Djazuli, A., & Indrawati, N. K. (2015). Pengaruh Variabel Fundamental dan Makro Ekonomi terhadap Harga Saham ( Studi pada Perusahaan yang Masuk dalam Indeks LQ45 ). Jurnal Aplikasi Manajemen, 13, 104–116.
Syafii, M., & Budiyanto, N. E. (2022). Penerapan Digital Marketing dengan Analisis STP. Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 4(1), 66–71.
Trisna Dwi Salsabilah, Muhammad Iqbal Fasa, S. (2022). Strategi Pemasaran Pada Kualitas Produk Dalam Meningkatkan. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi (JEBMAK), 1(3), 327–342.
Tumini, Hendra, J., & Ranjanis, S. (2021). Pengaruh Strategi STP ( Terhadap Keputusan Pembelian (Studi pada Sepeda Motor Matic di Kota Probolinggo). Ecobuss, 9(2), 87–94.
Utaminingsih, A. (2016). Pengaruh orientasi pasar, inovasi, dan kreativitas strategi pemasaran terhadap kinerja pemasaran pada UKM kerajinan rotan di Desa Teluk Wetan, Welahan, Jepara. Media Ekonomi Dan Manajemen, 31(2), 77–87.
Widodo, H. P., & Maryama, M. (2021). Strategi Segmenting, Targeting dan Positioning dalam Membentuk Brand Image Kafe Pan Java. Jurnal Komunikasi Nusantara, 3(2), 129–139. https://doi.org/10.33366/jkn.v3i2.85
Wijaya, H., & Sirine, H. (2016). Strategi Segmenting, Targeting, Positioning Serta Strategi Harga Pada Perusahaan Kecap Blekok Di Cilacap. Ajie, 1(3), 175–190. https://doi.org/10.20885/ajie.vol1.iss3.art2
Published
2023-02-26
Abstract viewed = 484 times
pdf downloaded = 474 times