Corporate Social Responsibility Sebagai Pemediasi Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan
Abstract
This study aims to obtain evidence of the role of CSR in mediating the relationship between firm size, profitability and leverage with firm value. The research was conducted on companies that are members of the LQ45 index listed on the Indonesia Stock Exchange (IDX) in 2017-2020. The method of determining the sample used is a purposive sampling technique. The number of samples obtained were 31 companies with a total of 124 observations in a 4 year time series. The analysis technique used is path analysis. The results of this study indicate that the firm size variable has a negative effect, the profitability and leverage variables have a positive effect, and the CSR variable has no effect on firm value. As for the direct influence on CSR, there are no variables that have a significant effect. Based on the results of this analysis, it is also found that CSR is not able to mediate the relationship between company size, profitability, and leverage with firm value in LQ45 index companies. The results of this research are to enrich knowledge and are used as a reference in investment and capital market courses, for management to be used as material for consideration in making improvements or enhancing company performance. As for investors, these results can be used as a reference before making investment decisions.
Kata kunci: Ukuran, Profitabilitas, Leverage, CSR, Nilai
References
Auliya, M Rifqi. (2018). The Influence Of Environmental Performance To The Firm Value With Corporate Social Responsibility As The Intervening Variabel. Jurnal Fakultas Ekonomi. Universitas Negeri Yogyakarta.
Dewi, Anak Agung AyuTisnaWulan. Ni Gst. Putu Wirawati. (2018). PengaruhProfitabilitas Pada Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Intervening. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana. 22(2).
Fauziah, Fitri Ella. (2018). Diversitas Gender Dan Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Intervening. Media Ekonomi Dan Manajemen. Universitas Islam Nahdlatul Ulama’ Jepara. 33(2).
Ghozali, Imam. (2005). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS.. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ghozali, Imam. Anis Chariri. (2014). Teori Akuntansi. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hantono, Teng Sauh Hwee. (2017). Pengaruh Likuiditas, Ukuran Perusahaan, Leverage Terhadap Profitabilitas Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Intervening Pada Perusahaan Consumer Goods Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Inovasi. Universitas Prima Indonesia. 4(3).
Hantono. (2017). Faktor Yang Memengaruhi Profitabilitas Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Intervening Pada Perusahaan Consumer Goods Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil. Universitas Prima Indonesia. 7(01).
Harjito, A & Martono. (2013). Manajemen keuangan. Ekonisia. Yogyakarta
Kurniawan, Reno. (2008). Analisis Good Corporate Governance, KualitasLaba, dan Nilai Perusahaan pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di BEJ. Skripsi S1 Akuntansi UNDIP.
Kusumadilaga, Rimba. (2010). Pengaruh Corporate Social Responsibility terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Moderating (StudiEmpiris pada Perusahaan Manufaktur yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia). Skripsi Fakultas Ekonomi Universitas Diponegoro Semarang.
Kusumaningrum, Trias Madanika. (2017). Analisis Pengaruh Environmental Performance dan Size Terhadap Net Profit Margindengan Corporate Social Responsibility SebagaiVariabel Intervening Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bei tahun 2013-2015. Bisma – Bisnis Dan Manajemen. Universitas Negeri Surabaya. 9(2).
Kusumayanti, Ni Ketut Ratna. Ida Bagus Putra Astika. (2016). Corporate Social Responsibility Sebagai Pemediasi Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas Dan Leverage Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana. 15(1).
Pebriana. (2012). Pengaruh Profitabilitas, Leverage, Umur Perusahaan, Komposisi Dewan Direksi Dan Kepemilikan Institusional Pada Pengungkapan Corporate Social Responsibility Di Bursa Efek Indonesia.
Puteri, FanisyaAlya. dkk. (2018). The Effect Of Corporate Social Performance And Financial Performance On Corporate Social Responsibility (Csr) Disclosure As An Intervening Variabel Toward Firm Value. The Indonesian Journal Of Accounting Research. Universitas Lampung. 21(3).
Rachmawati, Dwi & Dahlia Br. Pinem. (2015). Pengaruh Profitabilitas, Leverage Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. EQUITY 18(1), Januari-Juni 2015
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Sujoko, dan Ugy Soebiantoro. (2007). Pengaruh Struktur Kepemilikan Saham, Leverage, Faktor Intern dan FaktorEksternterhadap Nilai Perusahaan (Studi Empirik pada Perusahaan Manufaktur dan Non Manufaktur di Bursa Efek Jakarta). Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 9(1) : 41-48.
Sulistiana, Indra. (2018). Studi Negara Asean Pengungkapan Corporate Social Responsibility Mediasi Penerapan Good Corporate Governance Terhadap Penghindaran Pajak. Tirtayasa Ekonomika. STIE Banten. 13(2).
Wiagustini, Ni luh Putu. (2010). Dasar-Dasar Manajemen Keuangan. Denpasar. Udayana University Press.
Widhiastuti, Ni Luh Putu. I D. G. Dharma Suputra. I G. A. N. Budiasih. (2017). Pengaruh Kinerja Lingkungan Pada Kinerja Keuangan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Intervening. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana 6(2).
Zulvina, Desi. (2017). Pengaruh Struktur Kepemilikan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Perusahaan SektorManufaktur Di Bursa Efek Indonesia). JOM Fekon. Riau University. 4(1).