Determinan Minat Menggunakan Aplikasi Kredivo Paylater

Authors

  • Andre Golioth Universitas Nasional
  • Kumba Digdowiseiso Universitas Nasional

DOI:

https://doi.org/10.31539/costing.v6i2.7329

Abstract

The purpose of this study is to determine the effect of perceived convenience, perceived benefits, perceived security and intention to use the kredivo paylater application as the dependent variable. The sample in this study was 100 respondents through questionnaires with simple random sampling technique. In this study, descriptive analysis and multiple linear analysis became methods for data analysis with the help of statistical software STATA version 17. The results of this study indicate that perceived ease of use has a positive and significant influence on the intention to use credivo paylater. Meanwhile, perceived usefulness and perceptions of security do not have an influence on the interest in using the paylater credit in the employee class students of the management study program, the faculty of economics and business.

Keywords: perceived ease of use, perceived usefulness, perceived security, intention to use

References

Adela, R. & Fathir, A. (2022). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan, Risiko dan Keamanan terhadap Impluse Buying Pengguna Spaylater (Shopee Paylater) di Jadetabek. Politeknik Negeri Jakarta.
Anindya, P. U. & Syahrul, E. (2020). Pengaruh persepsi Kemudahan Penggunaan, Kegunaan Dan Keamanan Terhadap Minat Penggunaan Ovopaylater (Studi Kasus Pada Mahasiswa di DKI Jakarta). Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia.
Fanny, A. P. & Sri, S. I. (2020). Pengaruh Kepercayaan Dan Kemudahan Terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Pinjaman Online Shopee Paylater. Jurnal Ilmu Manajemen, 8(3).
Gidion, P. A. (2021). Minat dan Penggunaan Fintech Paylater Pekerja Urban Pelanggan Traveloka dan Gojek Sebelum dan Selama Pandemi Covid 19 di DKI Jakarta. Journal of Management, 18(2), 327-342.
Hasanah, J. A., Santi S. & Achmad, F. (2021). Pengaruh Manfaat, Kemudahan, dan Pendapatan terhadap Minat Mrnggunakan Paylater: Studi Kasus Masyarakat di DKI Jakarta. Jurnal Akuntansi , Keuangan dan Manajemen (Jakman), 2(4), 309-325.
Hendrik, A. S. & Efy, D.S. (2022). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Manfaat, dan Intensitas Pengguna Pay Later Terhadap Gaya Konsumtif Masyarakat (Studi Pada Pengguna Shopee Paylater Usia Produktif Kota Surabaya). SEIKO: Journal of Managemen & Business, 4(3), 52-61.
Kartika. (2023). Persepsi Kemudahan, Kemanfaatan dan Kepercayaan Terhadap Minat Perilaku Menggunakan Aplikasi Shope Paylater. Jurnal Ilmiah: Fakultas Ekonomi Universitas Flore, 13(1).
Kumba Digdowiseiso, S.E., M. A. E. (2017) Metodologi Penelitian Ekonomi dan Bisnis: Lembaga Penerbitan Universitas Nasional (LPU-UNAS).
Lailatuh, R. & Maria, A. G. (2023). Persepsi Dan Minat Menggunakan Aplikasi Paylater. Jurnal Ilmiah Aset, 25(1).
Muhammad, R. S. B. & Evi, S. (2023). Pengaruh Kemudahan Penggunaan Dan Keamanan Terhadap Minat Penggunaan Shopee Paylater (Studi Kasus Pada Followers Instagram Shopee). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(1), 279-289.
Rika, A. F. & Fauzan, A. (2022). Analisis Minat Penggunaan Gopaylater Pada Aplikasi Gojek Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model (TAM) Di Kota Bandung. e-Proceeding of Management, 9(1).
Rita, D. A. P., Hana, S. & Ivo, N. (2021). Pengaruh Perceived Ease of Use, Perceived Usefulness, Perceived Risk dan Brand Image terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Metode Pembayaran Paylater. Jurnal Manajemen. 13(3), 420-430.
Sindy, P. & Ali, S. (2022). Pengaruh Perecived Usefulness, Perceived Ease Of Use, Perceived Risk Dan Trust Terhadap Minat Menggunakan Fintech Shopeepay. Jurnal Rekognisi Akuntansi, 6(2), 141-154.
Sri, R. P. S. & Ratih, F. Y. (2022). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Persepsi Risiko Dan Persepsi Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan Gopaylater Pada Aplikasi Gojek. Jurnal JUKIM, 1(6), 114-122.
Vivi, E. & Agung, J. S. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Sistem Pembayaran Pay Later. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1).
Yohannes, K., Rega, B., Norizan, A. & Johan. (2021). Analysis of The Effect of Usefulness, Ease of Use and Security Perception on Intentions to Use The Paylater Application. Journal of The Theoretical and Applied Information Technology, 99(14), ISSN: 1992-8645.

Downloads

Published

2023-08-16