Strategi Peningkatan Kinerja Sekolah Melalui Bantuan Operasional Sekolah

Authors

  • Ginanjar Bachtiar Bachtiar se
  • Rina Fitriana Fitriana Sekolah Pascasarjana, Universitas Nasional, Jakarta
  • Kumba Digdowiseiso Sekolah Pascasarjana, Universitas Nasional, Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.31539/costing.v7i1.7490

Abstract

Education is a key factor in the progress of a country. School Operational Assistance (BOS) is a government program to provide non-personnel costs for basic education units as implementers of the 12-year compulsory education program. the purpose of this study is to describe strategies for improving school performance through operational assistance based on fiscal policy. This study uses the literature review method to identify effective school performance improvement strategies through the use of School Operational Assistance (BOS). The research results show several effective strategies for improving school performance through BOS, including training and developing teachers, providing adequate learning resources, improving school infrastructure, and developing extracurricular programs. The implementation of these strategies needs to be supported by the involvement and active participation of all stakeholders, effective communication, transparency, accountability, and efficient management of available resources.

Keywords: School Operational Assistance; Improvement strategy; School Performance; Education Quality; Fiscal policy

References

Aditya Syahputra, Tr., Kristianto Hondro, R., & Syahputra, R. (2022). Sistem Pendukung Keputusan Penentuan Penerimaan Dana BOS Pada Siswa Sekolah SMK Sinar Harapan Beringin Menggunakan Metode ARAS. Nasional Teknologi Informasi Dan Komputer), 6(1). https://doi.org/10.30865/komik.v6i1.5758
Agustia, D., & Digdowiseiso, K. (2023). The Effect Of Capital Expenditure, Investment, And General Allocation Funds On The Rate Of Economic Growth In Regencies And Cities In Riau Province, 2016-2020 under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). Jurnal Ekonomi, 12(02), 2023. http://ejournal.seaninstitute.or.id/index.php/Ekonomi
Anwar, K. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Videografi Bagi Anak Remaja Dimasa Pendemik Covid 19 Di Pkbm Kreatif Medan. Pendidikan Dan Pengajaran |, 3. http://dx.doi.org/10.30596%2Fjppp.v3i1.940040
Azis Junaedi, M., & Digdowiseiso, K. (2023). The Influence of Work Motivation, Organizational Culture and Work Discipline on Employee Performance Through Job Satisfaction as Intervening Variables at BPJS Ketenagakerjaan throughout DKI Jakarta Region. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 8(2), 496–515.
Elvi, J., Ahyani, N., & Ardiansyah, A. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Disiplin Guru terhadap Kinerja Guru. Journal of Education Research, 1(3), 193–199.
Fadiyah, D., Setyo Nugroho, S., & Fadillah, S. (2023). Implementasi Sistem Aplikasi Pajak Elektronik Surat Pemberitahuan Masa Pajak Pertambahan Nilai (E-SPT PPN) Untuk Menuju Konsep Good Governance. Jurnal Polinter Prodi Ilmu Politik FISIP UTA’ 45 Jakarta, 8(2). http://www.pajak.go.id/content/pembuatan-surat-pemberitahuan-elektronik-espt,
Hadiyanto, N. (2015). Pengaruh Implementasi Kebijakan Pemberian Bantuan Operasional Sekolah (BOS) Terhadap Peningkatan Kinerja Guru dan Partisipasi Orang Tua Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Pada Sekolah Menengah Pertama Negeri di Kabupaten Garut. Jurnal Pendidikan Universitas Garut , 9(1), 103–116.
Hestina, N. A., & Melinda, D. (2022). Kebijakan Kontroversial Mengenai Dana Bos 2021. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Keguruan, 7(1). https://journal.iaimsinjai.ac.id/index.php/JPDK/index
Huda, C., & Kardoyo, K. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah, Pembiayaan Pendidikan, Komite Sekolah, Lingkungan Sekolah Terhadap Kinerja Sekolah. Business and Accounting Education Journal, 2(2), 160–174. https://doi.org/10.15294/baej.v2i2.50640
Isnaini Hamidi, Muh., Indriani, E., & Mariadi, Y. (2023). Pengendalian Internal Dalam Pengelolaan Dana Pendidikan Di Kota Mataram. Jurnal Riset Akuntansi Aksioma, 22(1), 120–126. https://doi.org/10.29303/aksioma.v22i1.186
Jamilah, J. (2023). Dinamika Penggunaan Dan Pertanggungjawaban Bantuan Operasional Sekolah (Bos) Di Sd Negeri Gugus I Kecamatan Sukadana Tahun 2021. ARMADA : Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(5), 352–374. https://doi.org/10.55681/armada.v1i5.526
Jusmin. (2019). Pengaruh Kebijakan Bantuan Operasional Sekolah Daerah (BOSDA) dan Kinera Kepala Sekolah Terhadap Guru Sekolah Dasar untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di Daerah Pinggiran dan Terpencil Kabupaten Sorong. Jurnal Citizen Education , 1(1).
Kartowinoyo, Rosnawitang, & Hadisantoso, E. (2020). Pengaruh Dana Bos Terhadap Kinerja Sekolah Studi Pada Smk Kabupaten Konawe. Jurnal Progres Ekonomi Pembangunan , 5(1), 47–57. http://ojs.uho.ac.id/index.php/JPEP
Maliki, B. I. (2021). Peranan Dana Bantuan Operasional Sekolah (BOS) Terhadap Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Tarbawi STAI Al Ftrah .
Mannuhung Suparman. (2019). Efektifitas Pelaksanaan Program Bantuan Operasional SEKOLAH (BOS) Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Madrasah Ibtidaiyah di Kota Makassar. Jurnal Andi Djemma , 3(1), 98–115.
Melinda, D., Nurhayati, E., & Purnama, D. (2023). Pengaruh Budaya Organisasi, Pengendalian Internal, Proactive Fraud Audit Dan Whistleblowing System Terhadap Pencegahan Fraud Dalam Pengelolaan Dana Bos. JRKA , 9(1), 196–206.
Mulya, C. (2019). Implementasi Pembiaaan Pendidikan Melalui Pengelolaan Dana Bos dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Indonesian Journal of Education Management and Administration Review , 3.
Nania Marisina, M., Manongko, A. C., & Palangda, L. (2023). ANALISIS Pengelolaan Dana Bantuan Operasional Sekolah Menengah Atas (Bos) Berbasis Literasi Keuangan Di Sma Negeri 1 Tomohon. Literacy: Jurnal Pendidikan, 4(1), 2–7. https://ejurnal.unima.ac.id/index.php/jpe-unima
Nugraha, A., Hairani, N. K., & Pisila, R. (2023). Strategi Pengelola Dana Bos Dalam Meningkatkan Mutu Sumber Daya Manusia Yang Berkualitas. Pema : Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat , 3(2), 75–80. https://jurnal.permapendis-sumut.org/index.php/pema
Nurhayati. (2023). Akuntabilitas Pengelolaan Dana Bantuan Operasional Sekolah Pada Sekolah Menengah Pertama Di Kabupaten Kolaka Timur. Jurnal Progres Ekonomi Pembangunan (JPEP), 8(1), 38–51.
Opitasari, & Ismail Lukman, A. (2022). Peran Instruktur Dalam Proses Pembelajaran Kursus Mengemudi Di Lembaga Kursus Dan Pelatihan (Lkp) Borneo Samarinda. Learning Society: Jurnal CSR, Pendidikan, Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 90–97.
Rachmawati, U. (2023). Penerapan Transparansi Dan Akuntabilitas Pengelolaan Dana BOS Dalam Program RKAS DI SDN Made 1 Surabaya. Jurnal Jendela Pendidikan, 3.
Ridwan, M., Faletehan, F., & Fariyanti, A. (2021). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Dana Alokasi Khusus (DAK) Fisik Pendidikan Kabupaten Lebak Provinsi Banten. Jurnal Manajemen Agribisnis, 9(1), 278–292.
Sitangggang, I. C. (2022). Pengaruh Efisiensi Biaya Bantuan Operasional Sekolah (BOS) Terhadap Peningkatan Kualitas Pendidikan Di UPT SD Negeri 065006 Belawan. Worksheet :Jurnal Akuntansi , 2(1), 80–88.
Sulistyowati, I., & Drno. (2019). Pengaruh Rencana dan Realisasi Penggunaan Dana BOS terhadap Kinerja Keuangan di SMA Al-Islam Krian Sidoarjo. Majalah Ilmiah Bijak , 16(2), 146–157.
Sumarni. (2014). Efektivitas Dana Bos Terhadap Peningkatan Mutu Di Madrasah. Edukasi, 12(1).
Ufairah, S., & Murtanto. (2023). Pengaruh Penerapan Good Governance Terhadap Efektivitas Pengelolaan Dana Bantuan Operasional Sekolah (Bos). Jurnal Ekonomi Trisakti, 3(1), 1549–1560. https://doi.org/10.25105/jet.v3i1.16048
Uliawati. (2021). Pengaruh Dana Bantuan Operasional Sekolah (BOS) Terhadap Kinerja Keuangan. JAMMI : Jurnal Akuntasi UMMI , 2(1), 23–32.

Downloads

Published

2023-07-29