Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kepercayaan, Dan Keamanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pengguna Jasa Grabbike Di Kelurahan Kebagusan
Abstract
This study aims to analyze the effect of Service Quality, Trust, and Security on Consumer Satisfaction of GrabBike service users in the Kebagusan Village Area. The data source in this study used primary data in the form of a questionnaire, the research data was given to 100 consumer respondents who used GrabBike services in the Kebagusan Village Area. In taking samples for this study using purposive sampling method. The data analysis technique used is multiple linear regression and hypothesis testing using t-statistics that have been processed from SPSS 25 to test the regression coefficients. Based on the results of the partial study, it was found that Service Quality has a positive and significant effect on Consumer Satisfaction, Trust has a positive and significant effect on Consumer Satisfaction, Security has a positive and significant effect on Consumer Satisfaction.
Keywords: Service Quality, Trust, Safety, Customer Satisfaction.
References
Haqi, M. S. (2020). Pengaruh Harga, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Jasa Layanan Grab Food Di Jombang. Margin Eco, 4, 42–57.
Harahap, A. S. (2018). Kepuasan Pengguna Jasa Transportasi Online Grab. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara Medan. http://repositori.umsu.ac.id/xmlui/handle/123456789/8332
Hasan, A. (2013). Marketing dan Kasus-Kasus Pilihan. Yogyakarta. CAPS (CenterForAcademicPublishingService). Perspektif, 16(1), 1–6.
Kesuma, E., Amri, & Shabri, M. (2015). Pengaruh kualitas pelayanan dan kepercayaan terhadap kepuasan pelanggan pada sulthan hotelbanda aceh. Jurnal Manajemen Pascasarjana Universitas Syiah Kuala., Vol.4(No.4), PP.176-192.
Literate, S., & Indonesia, J. I. (2020). View metadata, citation and similar papers at core.ac.uk. Pengaruh Penggunaan Pasta Labu Kuning (Cucurbita Moschata) Untuk Substitusi Tepung Terigu Dengan Penambahan Tepung Angkak Dalam Pembuatan Mie Kering, 274–282.
Maharsi, S. (2006). Analisa Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepercayaan Dan Pengaruh Kepercayaan Terhadap Loyalitas Pengguna Internet Banking Di Surabaya. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 8(1), 35–51. https://doi.org/10.9744/jak.8.1.pp.35-51
Mahendra, K. P., & Indriyani, R. (2018). Pengaruh Kepercayaan Pelanggan Terhadap Kepuasan Pelanggan Cv Mitra Perkasa Utomo. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 7(2016), 2. publication.petra.ac.id/index.php/manajemen-bisnis/article/download/7800/7033%0A
Mahendra, P. T., Bawono, M., & Umairoh, U. A. (2017). 1 2 3 1. 16, 85–94.
Nafira, S. and Supriyanto, A. (2022) ‘Keputusan Pembelian ditinjau dari Electronic Word of Mouth, Impulse Buying, Brand Image dan Label Halal Produk MS Glow pada Generasi Millennial dan iGeneration’, Jurnal BANSI-Jurnal Bisnis Manajemen Akutansi, 2(1), pp. 21–30.
Normasari, S., Kumadji, S., & Kusumawati, A. (2013). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB) | Vol. 6 No. 2 Desember 2013 |administrasibisnis.studentjournal.ub.ac.id 1. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 6(2), 1–9.
Puji Lestari, F. A. (2018). Faktor–Faktor yang Mempengaruhi Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pelanggan. Sosio E-Kons, 10(2), 179. https://doi.org/10.30998/sosioekons.v10i2.2718
Setiawan, E., & Septiani, S. (2018). Pengaruh E-Service Quality Dan E-Trust Terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna Moda Transportasi Grab di Tangerang Selatan. Jurnal Manajemen Dan Kearifan Lokal Indonesia, 2(1),54. https://doi.org/10.26805/jmkli.v2i1.24
Supriyanto, A. et al. (2021) ‘Pemanfaatan Social Media Sebagai Pemasaran Bisnis Di Era Society 5.0’, Janaka: Jurnal Pengabdian Masyarakat Kewirausahaan Indonesia, 2(2), pp. 55–65.
Supriyanto, A. (2021) ‘Pertumbuhan Bisnis Online Mahasiswa Melalui Sosial Media pada Masa Pandemi Covid-19’, Al-Kharaj: Journal of Islamic Economic and Business, 3(2).
Supriyanto, A. (2022) ‘Komitmen Organisasi: Ditinjau dari Kepemimpinan Transformasional dan Kepemimpinan Transaksional Yang Dimoderasi Leader-Member Exchange’, Jurnal Ilmiah Bisnis dan Keuangan, 11(1).
Supriyanto, A., Permatasari, R.D., et al. (2022) ‘Kesuksesan Muslimah Pelaku UMKM: Peran Dimensi Entrepreneurial Orientation’, BISNIS: Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam, 10(2), pp. 267–286.
Supriyanto, A., Chikmah, I.F., et al. (2023) ‘Penjualan Melalui Tiktok Shop dan Shopee : Menguntungkan yang Mana ?’, BUSINESS: Scientific Journal of Business and Entrepreneurship, 1, pp. 1–16. Available at: https://journal.csspublishing.com/index.php/business/article/view/43/16.
Yamin, S. dan, & Kurniawan, H. (2009). statistik SPSS complete: tEknik anaLisis statistik tErLEngkaP dEngan sOftwarE sPss struCturaL EquatiOn MOdELing: BELajar LEBih Mudah tEknik anaLisis data kuEsiOnEr dEngan LisrEL–PLs. Analisis Korespondensi Bab Analisis Diskriminan.
Zahara Samosir, Z. (2005). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Mahasiswa Menggunakan Perpustakaan USU. Jurnal Studi Perpustakaan Dan Informasi, 1(1), 28–36.