Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Dan Pelayanan Purna Jual Lampu Merk Hori Terhadap Keputusan Pembelian PT. Fokus Dayautama Di Jakarta Timur
Abstract
This study aims to analyze the effect of product quality, price, and after-sales service on purchasing decisions of Hori Brand Lamps at PT. Fokus Dayautama in East Jakarta. The population of this study is the consumer of Hori Brand Lights in Jakarta in this study is not known with a sample of 96 workers who handle the installation of street lights by the Department of Highways and Sub-departments based on Anderson's formula. This study uses primary data with data collection methods through questionnaires distributed to 96 respondents. The data analysis technique uses inferential analysis with multiple linear regression and uses the Statistical Product and Service Solution (SPSS) version 26.0 program. The results obtained in this study are product quality has a positive effect on purchasing decisions, price has a positive effect on purchasing decisions and after-sales services have a positive effect on purchasing decisions. Therefore, PT Fokus Dayautama East Jakarta should pay attention to product quality, price, and after- sales service for Hori Brand Lamps on purchasing decisions.
Keywords: Product Quality, Price, After Sales Service and Purchase Decision.
References
Abi, Y. I. (2020). Pengaruh Brand Image Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Pada Kfc Di Kota Bengkulu. Managament Insight: Jurnal Ilmiah Manajemen, 15(1), 95–107. https://doi.org/10.33369/insight.15.1.95-107
Alma, B. (2007). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Alfabeta.
Amilia, S. (2017). Pengaruh Citra Merek, Harga, dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian Handphone Merek Xiaomi di Kota Langsa. Jurnal Manajemen Dan Keuangan Unsam, 6(1), 660–669.
Anderson, david R. (2017). Statistics for Business and Economics. South- Western Cengage Learning.
Bastian, D. A. (2014). Analisa Pengaruh Citra Merek (Brand Image) dan Kepercayaan Merek (Brand Trust) Terhadap Loyalitas Merek (Brand Loyalty) ADES PT. Ades Alfindo Putra Setia. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra.
Dewi, M. (2016). Pengaruh Produk, Harga dan Layanan Purna Jual terhadap Keputusan Pembelian Smartphone di Toko Langsa Ponsel. Jurnal Manajemen Dan Keuangan Unsam, 5(1), 449–458.
Ernawati, D. (2019). Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk. Jurnal Wawasan Manajemen, 7, 17–32.
Fatmaningrum, S. R., Susanto, & Fadhilah, M. (2020). Pengaruh Kualitas Produk dan Citra Merek terhadap Keputusan Pembelian Minuman Frestea. Jurnal Ilmiah MEA, 4(1), 176–188.
Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariat dengan Program IBM SPSS (7th ed.). Badan Peberbit Universitas Diponogoro.
Ghozali, Imam. (2016). Aplikasi Analisis Multivariat dengan Program IBM SPSS (7th ed.). Badan Peberbit Universitas Diponogoro.
Kencana. Shaharudin, R.M., Anita, A.H., Mansor, S.W., Elias, H.H., and Nurazila, A. A. (2010). The Relationship between Extrinsic Attributes of Product Quality with Brand Loyalty on Malaysia National Brand Motorcycle/Scooter. Canadian Social Science, 6 (3), 165-175.
Kotler & Armstrong. (2017). Principles of Marketing. Kotler, P. dan K. L. K. (2009). Manajemen Pemasaran. Gelora Aksara Pratama.
Kottler, P., & Armstrong, G. (2016). Prinsip-prinsip Pemasaran (13th ed.). Erlangga.
Kottler, P., & Keller, K. L. (2012). Manajemen Pemasaran (12th ed.). Erlangga.
Kottler, P., & Keller, K. L. (2018). Manajemen Pemasaran (13th ed.). Erlangga.
Kurniawati, dewi, S. dan A. K. (2014). Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan (Studi pada Pelanggan KFC Cabang Kawi Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 14 (2), 1-9.
Labandingi Latoki, A. A. dan. (2021). Pengaruh Harga, Promosi, Layanan Purna Jual, Terhadap Keputusan Konsumen Membeli Motor Metic Pada Pt Giovani Palu. Jurnal Ekonomi Trend, 8(2), 17–24. https://doi.org/10.31970/trend.v8i2.194
Philip Kotler. (2006). Analisis Perencanaan dan Pengendalian. In Manajemen Pemasaran (Edisi Ketu). Erlangga.
Pradesta, R., Haryono, A. T., & Mukeri, M. (2017). Pengaruh Kualitas Produk, Inovasi Produk dan Layanan Purna Jual terhadap Keputusan Pembelian dengan Word of Mouth sebagai Variabel Intervening. Journal of Management, 3(3), 10.
Prihartono, R. M. S. (2020). Pengaruh Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian (Survey Pelanggan Produk Sprei Rise). Jimea, 4(1), 106–113. http://download.garuda.ristekdikti.go.id/article.php?article=1490064&val=12 596&title=ANALISIS KOMPARATIF Pengukuran Kinerja Entitas Syariah Dengan Balance Scorecard Dan Maslahah Scorecard
Putranto, I., & Kartoni, K. (2020). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Tupperware (Studi Kasus Ibu Rumah Tangga di Perumahan Kunciran - Tangerang). Jurnal Mandiri : Ilmu Pengetahuan, Seni, Dan Teknologi, 4(1), 94–104. https://doi.org/10.33753/mandiri.v4i1.107
Saladin, D. (2007). Manajemen Pemasaran. Linda Karya.
Schiffman dan Kanuk. (2012). Perilaku Konsumen. Indeks.
Setiadi, N. (2010). Perilaku Konsumen.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Swastha, B. (2010). Manajemen Penjualan: Pelaksanaan Penjualan. BPFE.
Tabelessy, W. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Promosi dan Desain Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Samsung Di Kota Ambon. Jurnal SOSOQ VOLUME 8.
Tarmizi, A. (2016). Pengaruh Pelayanan Purna Jual Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada PT Jaya Indah Motor Cabang Jambi. 16(3), 115–121.
Tjahjaningsih, E. dan M. Y. (2009). Analisis Kualitas Produk dan Citra Merek dalam Mempengaruhi Keputusan Pembelian dan Dampaknya Terhadap Loyalitas Merek HP NOKIA. TEMA, 6, 104-118.
Tjiptono, F. (2012). Pemasaran Jasa. Gramedia.
Tunjungsari, R. H., & Iriani, S. S. (2016). Pengaruh Brand Extension, Kualitas Produk, Dan Layanan Purna Jual Terhadap Keputusan Pembelian Asus Smartphone. Jurnal Riset Ekonomi Dan Manajemen, 15(2), 212. https://doi.org/10.17970/jrem.15.150202.id
Weenas, J. (2013). Kualitas Produk, Harga, Promosi Dan Kualitas Pelayanan Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Spring Bed Comforta. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(4), 607–618. https://doi.org/10.35794/emba.v1i4.2741
Wibisono, D. (2006). Manajemen pemasaran. Erlangga.