Pengaruh Kualitas Produk, Word Of Mouth Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Keputusan Pembelian Tas Texas Collection Ditoko Texas Collection Jakarta Timur
DOI:
https://doi.org/10.31539/costing.v6i2.8233Abstract
This study aims to determine the effect of the t test on the variables of product quality, word of mouth and customer satisfaction on purchasing decisions for Texas Collection bags at the texas collection shop in East Jakarta. This research data source uses primary data in the form of a questionnaire, this research data was given to 97 respondents who made purchasing decisions for Texas Collection East Jakarta. The data analysis technique used is multiple linear regression and hypothesis testing using t-statistics that have been processed by SPSS 26. The results showed that product quality (Xl) has a positive and significant influence on purchasing decisions. This can be seen from the results of the t test where ting (2.814> 1.984) Word of Mouth variable (X2) has a positive and significant influence on purchasing decisions. This can be seen from the t test results where ting (5.377> 1.984). The Customer Satisfaction variable (X3) has a positive and significant influence on purchasing decisions. This can be seen from the t test results where ting (2.411 > 1.984).
Keywords: Product Quality, Word of Mouth and Customer Satisfaction.
References
Alma, B. (2005). Manajamen Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta. Amrullah, P. S., & Siburian, S. Z. Z. (2016). Pengaruh Kualitas Produk dan Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Honda. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 13(2), 99-118.
Andy, S. (2017). Word of Mouth Marketing:How Smart Companies Get People Talking (Revised Edition). New York: Kaplang Publishing.
Ariani, D. W. (2003). Manajemen Kualitas Pendekatan Sisi Kualitatif. Jakarta: Ghalia Indonesia. Assauri, S. (2004). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Rajawali Press.
Babin, B. (2015). Modelling Consumer Satisfaction and Word Of Mouth: Restaurant Patronage In Korea. The Journal Of Service Marketing, 19(3), 133-139.
Balawera, Asrianto. (2013). Green Marketing dan Corporate Responsibility Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Melalui Minat Membeli Produk Organik di Freshmart Kota Manado. Jurnal EMBA, 1(4).
Basu, S., & Irawan. (2008). Manajemen Pemasaran Modern. Yogakarta: Liberty.
Dinawan. (2010). Kualitas Produk: Alat Strategi Yang Penting. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Erlitna, K. G., & Soesanto, H. (2018). Analisis Pengaruh Harga, Kualitas Produk Dan Positive Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Brand Image Sebagai Variabel Intervening. Diponegoro Journal of Management, 7(4), 485-509.
Foedjiawati, H. S. (2005). Pengaruh Kepuasan Konsumen Terhadap Kesetian Merek. Universitas Kristen Petra Surabaya.
Ghozali, I. (2014). Structural Equation Modeling, Metode Alternatif dengan Partial Least Square (PLS). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ghozali, I. (2012). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 20. Semarang: Universitas Diponegoro.
Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Semarang: Badan Penerbit.
Ghozali, I. (2005). Aplikasi Analisis Multivariate (Badan Pene). Semarang.
Handoko, T. H. (2000). Manajemen Personalia dan Sumber Daya Manusia (Edisi 2). Yogyakarta: Badan Penerbit Universitas Diponegoro. 66
Husein, U. (2011 ). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Indrawijaya, S. (2012). Pengaruh Kualitas Produk Dan Word of Mouth Terhadap Keputusan Konsumen Dalam Pembelian Roti Manis Pada Industri Kecil Di Kabupaten Sarolangun. Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan, 1(3), 193-208.
Joesyiana, K. (2018). Pengaruh Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Media Online Shop Shopee di Pekanbaru. Jurnal Valuta, 4(1).
Kharisma, R., & Hariyanti. (2020). Pengaruh Kepuasan Konsumen, Kepercayaan, Dan Kualitas Produk Terhadap Word of Mouth Communication: Studi Pada Produk Sepatu Vans Di Surakarta. Jurnal Bisnis Dan Ekonomi, 7(2), 134- 143.
Kotler, P. (2005). Managemen Pemasaran. Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia.
Kotler, & Keller. (2012). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Indeks Kelompok Gramedia.
Kotler, A. (1995). Srategi Pemasaran Untuk Organisasi Nirlaba (Edisi Keti). Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Principles ofMarketing. Jakarta: PT Indeks Gramedia.
Kotler, & Amstrong. (2008). Prinsip-prinsip Pemasaran (Edisi 12th). Jakarta: Erlangga.
Kotler, P. (2006). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Prenhalindo.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Macaman Jaya Cemerlang.
Kotler, P., Keller, & Kevin, L. (2013). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.
Lupiyoadi, R. (2013). Manajemen Pemasaran Jasa Berbasis Kompetensi. Jakarta: Salemba Empat.
Martopo, A..(2015). Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek Dan Daya Tarik Iklan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Produk Jamu Tolak Angin PT Sida Muncul. Universitas Negeri Yogyakarta.
Natanael, A., Santoso, T., & Siwalankerto, J. (2021). Pembelian Pada Bisnis Makanan Online Bosse Ayam Panggang Khas Solo. 9(1).
Priyastama, R. (2017). Buku Sakti Kuasai SPSS Pengelolaan data dan Analisis data. Yogyakarta: Start Up. Resseffendi. (2010). Metode Penelitian. NASPA Journal, 33, 26-36.
Simanjuntak, D. C. Y., Salimi, V. A., Louis, V., & Johanes, T. (2020). Pengaruh Kepuasan Pelanggan, Kepercayaan Pelanggan Dan Salman Distribusi Terhadap Keputusan Pembelian Baja Pada Pt Suminsuryamesindolestari. E• Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 9(7), 2872-2894. 67
Soraya, N. C. T., & Novi Marlena. (2020). Pengaruh Word of Mouth dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Bakso Boedjangan Di Surabaya. Jurnal Penelitian Ilmu Manajemen (JPIM), 5(3).
Sugiyono. (2011). Metode penelitian kuntitatif kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sumami, M., & Soeprihanto, J. (2010). Pengantar Bisnis (Dasar-dasar Ekonomi Perusahaan). Yogyakarta: Liberty.
Sumardi, M., & Merlina. (2011). The Power Word Of Mouth. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Sumirat, M. Y. (2015). Analisis Pemasaran Interaktif Terhadap Keputusan Pembelian. Universitas Islam Bandung.
Supriyanto, A. (2022) ‘Komitmen Organisasi: Ditinjau dari Kepemimpinan Transformasional dan Kepemimpinan Transaksional Yang Dimoderasi Leader-Member Exchange’, Jurnal Ilmiah Bisnis dan Keuangan, 11(1).
Supriyanto, A. (2022) ‘Peran Nilai-Nilai Islami Dalam Kewirausahaan Untuk Menunjang Sebuah Kinerja Bisnis’, El-Hekam, 7(1), pp. 69–82.
Supriyanto, A. et al. (2022) ‘Kesuksesan Muslimah Pelaku UMKM: Peran Dimensi Entrepreneurial Orientation’, BISNIS: Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam, 10(2), pp. 267–286.
Tengor, G., Kawet, L., & Loindong, S. (2016). Pengaruh Merek, Desain Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Iphone Studi Kasus Pada Mahasiswa Stie Eben Haezarmanado. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 16(4), 367-375.
Tjiptono, F. (2008). Strategi Pemasaran. Yogakarta: C.V. Andi Ofset. Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: CV. Andi Offset.
Umar, H. (2013). Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis Edisi Kedua (Edisi 2). Jakarta: Rajawali Pers.
Utomo, T. (2017). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pada Toko Alfamart Mojolaban Sukoharjo. Jurnal Penelitian, 15(2)