Strategi Pengembangan Usaha UMKM Kuliner Di Kota Pekanbaru
Abstract
The purpose of this research is to analyze and explain the business development strategies of culinary MSMEs in Pekanbaru City. The method used in this research is to use a qualitative descriptive method that describes the reality of culinary businesses with a focus on development strategies. Data collection tools by prioritizing interviews, observation and documentation. After collecting field data, the authors will distinguish primary and secondary data. The data analysis technique used is the author collects data, which is then thoroughly analyzed and concluded to find out the strategies used in the development of Pekanbaru City Culinary MSMEs. The results of the study found that the need for strategies for Pekanbaru City Culinary MSMEs to identify strengths, weaknesses, opportunities and challenges related to capital, business innovation, utilization of social media and so on. in the future, more attention needs to be paid from related agencies so that Pekanbaru City MSMEs continue to exist such as capital, product innovation to social media utilization..
Keywords: Strategy, Business Development, UMKM, Culinary
References
Afridhal, M. (2017). STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA ROTI TANJONG DI KECAMATAN SAMALANGA KABUPATEN BIREUEN. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 223–233.
Agusetyaningrum, V., Mawardi, M., & Pangestuti, E. (2018). Strategi Pengembangan Usaha Kecil dan Menengah (UKM) untuk Meningkatkan Citra Kota Malang Sebagai Destinasi Wisata Kuliner (Studi Pada Ukm Berbasis Kuliner Kota Malang). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 38(2), 105–111.
Ardian, S. (2017). Strategi Pengembangan Usaha Kuliner Mie X, Surabaya dengan Pendekatan Blue Ocean Strategy (BOS). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 120.
Aslam, A., Ninawati, M., & Noviani, A. (2021). Pengembangan Media Monopoli Berbasis Kontekstual Pada Materi Jenis-Jenis Usaha Dan Kegiatan Ekonomi Mata Pelajaran Ips Siswa Kelas Tinggi. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 4(1), 35–43. https://doi.org/10.15575/al-aulad.v4i1.10156
Diah, Y. M., Siregar, L. D., & Saputri, N. D. M. (2021). Strategi Mengelola Sumber Daya Manusia (SDM) Unggul dalam Tatanan Normal Baru bagi Pelaku UMKM di Kota Palembang. Sricommerce: Journal of Sriwijaya Community Services, 2(1), 67–76. https://doi.org/10.29259/jscs.v2i1.32
Dio Lavarino & Wiyli Yustanti. (2016). Implementasi Strategi Pemasaran Dengan Menggunakan Metode SWOT Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan Produk Jasa Asuransi Kecelakaan Dan Kematian Pada PT. Prudential Cabang Lamongan. Revista CENIC. Ciencias Biológicas, 152(3), 28.
Elfani, Nisrina Zahra; Bernardus, Y. N. (2022). Achieving Competitive Advantage And Mitigating Disruption Through Strategic Planning With SWOT Analysis: A Literature Review. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(12), 19872–19886.
Hakam, I. A., Fatahillah, K., Faniati, R. N., Izzah, N. N., & Putra, R. S. (2023). A Systematic Literature Review: Strategi Pengembangan Usaha Mikro. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Sosial Sains, 2(1), 61–72.
Hutabarat, L. R. F. W. (2015). Strategi Pengembangan Usaha Kuliner di Kota Malang Berbasis Ekonomi Kreatif. Jurnal Ekonomi Dan Studi Pembangunan, 7(1), 12–20.
Nengsih, I. A., & Herman, H. (2019). Strategi Pelayanan Izin Praktek Doketer Pada Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu (DPMPTSP) Kota Pekanbaru. Asketik, 3(2), 163–175. https://doi.org/10.30762/ask.v3i2.1568
Pabendon, T., Serang, S., & Jambatan Bulan, S. (2023). The Effect of Implementation of Total Quality Management (TQM) on Production Efficiency in the Food Industry in Indonesia: A Literature Review Pengaruh Implementasi Total Quality Management (TQM) Terhadap Efisiensi Produksi pada Industri Makanan di Indonesia: Sebuah Tinjauan Literature. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 4(3), 3234–3241.
Rahmi, F., Iltavia, I., & Zarista, R. H. (2021). Efektivitas Pembelajaran Berorientasi Matematika Realistik untuk Membangun Pemahaman Relasional pada Materi Peluang. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2869–2877. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.673
Rochayati, N., Irma, E., Ibrahim, Mas’ad, Arif, Wahab, A., & Herianto, A. (2021). Strategi Pengembangan Usaha Kuliner pada Pasca Pandemi Covid-19 di Kelurahan Pagesangan Kota Mataram. Seminar Nasional Paedagoria, 1(3), 170.
Salmiah, N., Indarti, & Siregar, I. F. (2015). Analisis Penerapan Akuntansi Dan Kesesuaiannya Dengan Standar Akuntansi Keuangan Entitas Tanpa Akuntabilitas Publik (Pada UMKM di Kecamatan Sukajadi Binaan DisKop & UMKM Kota Pekanbaru). Jurnal Akuntansi, 3(2), 212–226.
Sonatasia, D., Onsardi, & Arini, E. (2020). Strategi Meningkatkan Loyalitas Konsumen Makanan Khas Kota Curup Kabupaten Rejang Lebong. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Suci, Y. R. (2017). Perkembangan UMKM (Usaha mikro kecil dan menengah) di Indonesia. Jurnal Ilmiah Cano Ekonomos, 6(1), 51–58.
Tarmizi, A. (2018). Strategi Pemasaran Umkm : Literature Review. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 3(2), 191–198.
Trihudiyatmanto, M. (2021). Strategi Pengembangan UMKM (Studi Empiris pada UMKM Industri Pengolahan Makanan di Kecamatan Wonosobo Kabupaten Wonosobo). Journal MISSY (Management and Business Strategy), 2(1), 1–10. https://doi.org/10.24929/missy.v2i1.1339
Wardhani, R. H., & Sunarti, E. (2017). Ancaman, Faktor Protektif, Aktivitas, dan Resiliensi Remaja: Analisis Berdasarkan Tipologi Sosiodemografi. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 10(1), 47–58. https://doi.org/10.24156/jikk.2017.10.1.47
Winarta, M. (2015). Strategi Pengembangan Bisnis Makanan Pada UsahaDepot Dapur Jawa. Agora, 3(No. 1), 463–469.
Yuniningsih, T. ; H. (2020). Manajemen perubahan. In Herman (Ed.), Manajemen perubahan. ProgramStudi Doktor Administrasi Publik Press. https://doi.org/10.21070/2019/978-602-5914-70-6
Copyright (c) 2024 Rosmita Rosmita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.