Literasi Keuangan Syariah Dan Religiusitas Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Generasi Z Dengan Variabel Mediasi Penggunaan Paylater
Abstract
This study aims to explore the influence of Sharia financial literacy and religiosity level on consumptive behavior, with the use of paylater as a mediating variable, among undergraduate students at UIN Raden Mas Said Surakarta. The purpose sampling method was employed in sample selection, with the Slovin model used to determine the sample size, which consisted of 100 students. Data analysis utilized Partial Least Squares (PLS) with the assistance of SmartPLS 3. The results indicate that Sharia financial literacy significantly affects consumptive behavior and the use of paylater. However, religiosity level does not significantly affect consumptive behavior and the use of paylater. On the other hand, the use of paylater significantly influences students' consumptive behavior. These findings highlight the importance of Sharia financial literacy in managing financial behavior, while religiosity level does not fully determine this aspect. Furthermore, the use of paylater can exacerbate consumptive behavior, indicating the need for better understanding of the financial implications of this payment option.
Keywords: Islamic Financial Literacy, Religiosity, Consumptive Behavior, Paylater Usage.
References
Aldes, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Fitur Paylater Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Uin Raden Intan Lampung Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada Mahasiswa Penerima Beasiswa Bidikmisi UIN Raden Intan Lampung Pengguna Shopee). In Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Amri, A. D., Fattahillah, A. Al, Amanda, C., Putri, H. T. M., Adila, N., & Alkautsar, P. S. (2023). Pengaruh Penggunaan Paylater terhadap Sikap Konsumtif Mahasiswa Universitas Jambi dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 23(1), 227. https://doi.org/10.33087/jiubj.v23i1.3168
Anifah, S. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan, Kontrol Diri Dan Religiusitas Terhadap Perilaku Konsumtif Belanja Online Dengan Gaya Hidup Sebagai Variabel Intervening. In Institut Agama Islam negeri Salatiga (Vol. 1, Issue 1).
Arianti, B. F. (2021). Literasi keuangan (teori dan implementasinya) (W. Kurniawan (ed.); 1st ed.). Pena Persada.
Asisi, I., & Purwantoro. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan, Gaya Hidup Dan Pengendalian Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Prodi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Pasir Pengaraian. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 107–118.
Chita, R. C. M., David, L., & Pali, C. (2015). Hubungan Antara Self-Control Dengan Perilaku Konsumtif Online Shopping Produk Fashion Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi Angkatan 2011. Jurnal E-Biomedik, 3(1). https://doi.org/10.35790/ebm.3.1.2015.7124
Devi, E. R. S. (2020). Analisis Pengaruh Praktik Religiusitas Terhadap Perilaku Konsumtif Santri Di Pondok Pesantren Mahasiswa Baitul Jannah Malang Jurnal Ilmiah. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 8(2), 12–30.
Dewi, S. K., & Tarigan, A. A. (2022). Pengaruh Religiusitas, Risiko, Penanganan Keluhan Konsumen Terhadap Keputusan Penggunaan Shopee Paylater Dengan Minat Sebagai Variabel Intervening. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 9(3), 1544–1560. https://doi.org/10.35794/jmbi.v9i3.44486
Dwiwansi, P., Purnamasari, E. D., & Lazuarni, S. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Financial Experience Generasi Milenial Terhadap Penggunaan Paylater Pada E-Commerce. JURNAL ILMIAH MANAJEMEN, EKONOMI BISNIS, KEWIRAUSAHAAN, 10(2).
Fadhila, F., Azhar, & Marpaung, M. (2020). Pengaruh Religiusitas, Pengetahuan Produk Dan Faktor Sosial Terhadap Penggunaan Shopeepaylater. Jurnal Bilal (Bisnis Ekonomi Halal), 1(2), 20–30.
Fauziah, S. N., Prayitno, P. H., Wahyono, H., & Inayati, R. (2023). The Effect of Financial Literacy and Self-Control on Consumptive Behavior with Paylater as a Mediating Variable. JMDK : Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 11(1), 66–78. https://doi.org/10.54471/muhasabatuna.v5i1.2344
Gunawan, A. (2023). Financial Literacy and Use of Financial Technology Payment for Consumptive Behavior. International Journal of Business Economics (IJBE), 4(2), 92–100. https://doi.org/10.30596/ijbe.v4i2.14233
Hazmi, F. (2023). Pengaruh Religiusitas Terhadap Impulse Buying dengan Intensitas Penggunaan Paylater sebagai Variabel Intervening pada Generasi Milenial. Jurnal Baabu Al-Ilmi Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 8(1).
Islami, F., Rafidah, & Lubis, P. A. (2023). Pengaruh Penggunaan E-Money Dan Sistem Pembayaran Shopee Paylater Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Febi Uin Sulthan Thaha Saifuddin Jambi Dalam Pespektif Syari’Ah. INFOTECH Journal, 9(2), 339–344. https://doi.org/10.31949/infotech.v9i2.6072
Izazi, I. M., Nuraini, E., & Styaningrum, F. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Dengan Self Control Sebagai Variabel Mediasi (Studi Pada Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Universitas Pgri Madiun). Review of Accounting and Business, 1(1).
Jalaluddin. (2010). Psikologi Agama (memahami perilaku dengan mengaplikasikan prinsip-prinsip psikologi). Raja Grafindo Persada.
Khoiriyah, R. R. (2021). Analisis Perilaku Mahasiswa FEBI IAIN Ponorogo Dalam Membeli Produk Online Shop (Perilaku Konsumsi Islami). Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.
Kredivo, & Center, K. I. (2023). Laporan Perilaku Konsumen e-Commerce Indonesia 2023.
Mastura, Safitri, Y., & Yahya, A. (2023). PENGARUH LITERASI KEUANGAN, RELIGIUSITAS DAN MEDIA SOSIAL TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF BELANJA ONLINE. Jurnal Manajemen Keuangan Syariah, 7(1), 66–82.
Maulida, E. R., Munandar, E., & Nurochani, N. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan dan Sistem Pembayaran Paylater Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa di Kabupaten Ciamis Dalam Perspektif Ekonomi Syariah. JETISH: Journal of Education Technology Information Social Sciences and Health, 2(1), 399–410.
Nurfadila, F., & Maulida, I. S. R. (2023). Analisis Perilaku Konsumtif Mahasiswa terhadap Penggunaan Shopeepaylater Ditinjau dari Etika Konsumsi dalam Islam. Jurnal Riset Ekonomi Syariah (JRES), 3(1), 63–66.
Pamungkas, M. Z., & Firmialy, S. D. (2023). Assessing the Effect of Financial Literacy on Consumptive Behavior (Comparative Study Based on Gender). APMBA (Asia-Pacific Management and Business Application), 011(03), 379–392. https://doi.org/10.21776/ub.apmba.2023.011.03.9
Permana, G. P. L., Astawan, M. A. P. P., & Laksmi P, K. W. (2022). Analisis Penggunaan Paylater dalam Transaksi Digital dengan Konstruk UTAUT 2. Moneter - Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 9(2), 84–91. https://doi.org/10.31294/moneter.v9i2.13195
Precila, N. P. (2023). PENGARUH RELIGIUSITAS, LIFESTYLE, DAN IMPULSIVE BUYING TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA METODE PEMBAYARAN SHOPEE PAYLATER. Universitas Islam Negeri (Uin) Prof. K. H. Saifuddin Zuhri Purwokerto.
Putri, M. S. (2022). PENGARUH RELIGIUSITAS DAN PERSEPSI RISIKO TERHADAP KEPUTUSAN PENGGUNAAN PAYLATER PADA GENERASI MILENIAL DI KOTA SEMARANG. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.
Putri, S. D., & Mulatsih, L. S. (2022). PENGARUH LITERASI KEUANGAN TERHADAP MINAT MENGGUNAKAN FINTECH PAYMENT (PAYLATER) PADA SHOPEE. Seminar Nasional Manajemen, Ekonomi Dan Akuntasi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis UNP Kediri, 10(4), 883.
Rafidah, Alawiyah, R., & Muliyana. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah, Religiusitas Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswa. Jurnal Economina, 1(1), 49–62. https://doi.org/10.55681/economina.v1i1.25
Rahmat, A., Asyari, A., & Puteri, H. E. (2020). Pengaruh Hedonisme dan Religiusitas Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. EKONOMIKA SYARIAH : Journal of Economic Studies, 4(1), 39. https://doi.org/10.30983/es.v4i1.3198
Rahmawati, G., & Mirati, E. (2022). Pengaruh literasi keuangan dan gaya hidup terhadap perilaku konsumtif pengguna shopee paylater pada generasi millenial. Prosiding SNAM PNJ.
Rahmawati, L., & Putri, E. (2023). Pengaruh literasi keuangan dan kontrol diri terhadap perilaku konsumtif mahasiswa pendidikan ekonomi universitas panca sakti bekasi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 11(3), 313–319.
Rakhman, Y. A., & Pertiwi, T. K. (2023). LITERASI KEUANGAN, PENGGUNAAN E-MONEY, KONTROL DIRI, DAN GAYA HIDUP TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF BELANJA ONLINE. Journal of Management and Bussines (JOMB), 5, 560–575.
Rohana, F. S. (2017). Pengaruh Literasi Keuangan, Gaya Hidup, dan Religiusitas Terhadap Perilaku Konsumtif (Studi Kasus Pondok Pesantren Al-Munawwir Komplek R2). In Universitas Islam Negri Sunan Kalijaga.
Safitri, N. R. (2022). Sistem Shopee Paylater Dalam Pembayaran Jual Beli Online Perspektif Kompilasi Hukum Ekonomi Syariah. In Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.
Salsabila, S. T. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan, Gaya Hidup, Kemudahan Penggunaan, dan Manfaat terhadap Niat Menggunakan PayLater Pada Mahasiswa di Indonesia. In Univeraitas Islam Indonesia Yogyakarta.
Sari, K. (2023). TINGKAT LITERASI KEUANGAN SYARIAH PADA PEGAWAI BANK SYARIAH INDONESIA KANTOR CABANG PEMBANTU DARUSSALAM. Universitas Islam negeri Ar-Raniry Banda Aceh.
Sofyan, I. Z. (2023). PENGARUH LITERASI KEUANGAN SYARIAH DAN GAYA HIDUP TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF. In Universitas Islam Negeri Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto.
Sugiharti, H., & Maula, K. A. (2019). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Pengelolaan Keuangan Mahasiswa. Accounthink : Journal of Accounting and Finance, 4(2), 804–818. https://doi.org/10.35706/acc.v4i2.2208
Utami, M. R., Meriyati, M., & Aravik, H. (2023). Pengaruh Penggunaan Sistem Pembayaran Shopee PayLater Terhadap Perilaku Konsumtif Masyarakat Kecamatan Ilir Barat II Kota Palembang Serta Pandangan …. JIMPA : Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah (STEBIS), 269–282.
Yudasella, I. F., & Krisnawati, A. (2019). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa Sekolah Menengah Atas Di Kota Bandung. Jurnal Mitra Manajemen, 3(6), 674–687. https://doi.org/10.52160/ejmm.v3i6.245.
Copyright (c) 2024 Clarisa Khotimatul Fitriyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.