Menilai Perkembangan Motorik Kasar Anak Melalui Permainan Lompat Tali
Abstract
This study aims to determine the effect of rope jumping games on gross motor skills in children. This study uses a Quasy Experiment research design with a One Group Pre-Post Design approach. The results of this study show the effect of jumping rope on gross motor development in children with pre-test and post-test data of jumping rope with p-value = 0.001. In conclusion, rope jumping games affect gross motor development in children because rope jumping games have jumping movements in a balanced and coordinated manner.
Keywords: Jumping Rope, Jumping, Gross Motor
References
Apriloka, D. V. (2020). Keterampilan Motorik Kasar Anak Usia Dini Ditinjau dari Jenis Kelamin. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(1), 61–67. https://doi.org/10.15575/japra.v3i1.8106
Asmuddin, A., Salwiyah, S., &Arwih M. Z. (2022). Analisis Perkembangan Motorik Kasar pada Anak di Taman Kanak- Kanak Buton Selatan. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4),3429-3438. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2068
Fitriahadi, E., Priskila, Y. (2020). Faktor yang Mempengaruhi Perkembangan Anak Usia 36 Tahun di Posyandu Wilayah Kerja Puskesmas Tinggede, Kecamatan Marawola Kabupaten Sigi Sulawesi Tengah Indonesia. Jurnal Kesehatan, 13(2), 183–191. https://journals.ums.ac.id/index.php/jk/article/view/10621/pdf
Harsismanto, J., Ramon, A., Putrawan, R., Padila, P., & Andri, J. (2021). Perbandingan Efektivitas Bermain Plastisin dengan Finger Painting terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Prasekolah. Jurnal Kesmas Asclepius, 3(1), 25-33. https://doi.org/10.31539/jka.v3i1.2375
Hidayati, A. (2017). Merangsang Pertumbuhan dan Perkembangan Anak dengan Pembelajaran Tematik Terpadu. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 12(1), 151. https://doi.org/10.21580/sa.v12i1.1473
Mu’mala, K. A., & Nadlifah, N. (2019). Optimalisasi Permainan Lompat Tali dalam Mengembangkan Motorik Kasar Anak. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(1), 57–68. https://doi.org/10.14421/jga.2019.41-06
Nizar, I. Z., & Ali, A. Z. (2018). Pengaruh Permainan Lompat Tali terhadap Peningkatan Fisik Motorik Kasar Anak Usia Dini Kelompok A di Tk Al-Azhar Pakusari Jember 1,2. Journal of Early Childhood and Inclusive Education, 2(1), 36–43. https://doi.org/10.31537/jecie.v2i1.472
Padila, P., Andari, F. N., & Andri, J. (2019). Hasil Skrining Perkembangan Anak Usia Toddler antara DDST dengan SDIDTK. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(1), 244–256. https://doi.org/10.31539/jks.v3i1.809
Padila, P., Andri, J., Sunarsih, S., Andrianto, M. B., & Sartika, A. (2022). Impact Pandemi COVID-19 terhadap Perkembangan Anak Usia Sekolah. Jurnal Keperawatan Silampari, 6(1), 308-314. https://doi.org/10.31539/jks.v6i1.4399
Panzilion, P., Padila, P., & Andri, J. (2021). Intervention of Numbers Puzzle Against Short Memory Mental Retardated Children. JOSING: Journal of Nursing and Health, 1(2), 41-47. https://doi.org/10.31539/josing.v1i2.2332
Panzilion, P., Padila, P., Setyawati, A, D., Harsismanto, J., & Sartika, A. (2020). Stimulation of Preschool Motor Development Through Brain Gym and Puzzle. JOSING: Journal of Nursing and Health, 1(1), 10-17. https://doi.org/10.31539/josing.v1i1.1166
Panzilion, P., Padila, P., Tria, G., Amin, M., & Andri, J. (2020). Perkembangan Motorik Prasekolah antara Intervensi Brain Gym dengan Puzzle. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(2), 510-519. https://doi.org/10.31539/jks.v3i2.1120
Putri, O. M., Qalbi, Z., Delrefi, D., & Putera, R. F. (2018). Pengaruh Permainan Tradisional Lompat Tali terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Ilmialh Pesona PAUD, 8(1), 46–55. http://journal2.uad.ac.id/index.php/jecce
Riskesdas Bengkulu. (2018). Laporan Provinsi Bengkulu RISKESDAS 2018. In Kementrian Kesehatan Republik Indonesia. Lembaga Penerbit Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan 2019
Riskesdas. (2018). Laporan Nasional RISKESDAS 2018. In Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan (p. 198). http://labdata.litbang.kemkes.go.id/images/download/laporan/RKD/2018/Laporan_Nasional_RKD2018_Final.pdf
Rosita, R., Widowati, R., & Kurniati, D. (2020). Perkembangan Motorik Kasar pada Anak 12-24 Bulan di Posyandu Desa Cisaem Baru Kecamatan Cisaem KabupatenSubang Provinsi Jawa Barat. Syntax Idea, 2(8), 78–83. https://jurnal.syntax-idea.co.id/index.php/syntax-idea/article/view/501
Septria, H. N. (2018). Perbedaan Pengaruh Senam Otak dan Senam Irama terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak pada Usia 3-4 Tahun. Universitas ‘Aisyiyah Yogyakarta. http://digilib.unisayogya.ac.id/id/eprint/3874
Setyawan, D. A., Hadi, H., & Royana, I. F. (2018). Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun di Tk Negeri Pembina Kota Surakarta. Jurnal Penjakora, 5(1), 17–27. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/PENJAKORA/article/view/14496
Susanti, E. M., & Aksari, S. T. (2019). Perbedaan Perkembangan Anak Pra Sekolah Laki-Laki dan Perempuan di Kelurahan Gumilir Kecamatan Cilacap Utara Kabupaten Cilacap. Media Berbagi Keperawatan, 2(1), 28–32. http://jurnal.akper-serulingmas.ac.id/index.php/mbk/article/view/PERKEMB
UNICEF. (2021). Global Databases Devloment Status. https://www.unicef.org/topics/data-and-reports