Pengaruh Pendidikan Kesehatan Media Video dan Poster terhadap Pengetahuan dan Sikap Anak dalam Pencegahan Penyakit Diare
Abstract
This study aims to determine the effect of health education using video and poster media on the knowledge and attitudes of fourth grade SDN 65 Seluma children in preventing diarrhea. This type of research is a quantitative study with a quasi-experimental approach using a two group pre and post test design. The results showed that the average score of children's knowledge in the video media group before the intervention was 68.00, after the intervention was 86.67, the child's attitude before the intervention was 52.67 after being given the intervention 80.93 with Ï-value 0.000. The average score of knowledge in the media poster group before the intervention was 72.67 after the intervention was 87.33, the attitude of the child before the intervention was 42.20 after the intervention was 65.40 with a Ï-value of 0.000. In conclusion, there is a significant effect of health education using video media and posters on children's knowledge and attitudes in preventing diarrhea disease.
Keywords: Health Education, Knowledge, Posters, Attitudes, Videos
References
Christy, M. Y. (2014). Faktor yang Berhubungan dengan Kejadian Dehidrasi Diare pada Balita di Wilayah Kerja Puskesmas Kalijudan. Jurnal Berkala Epidemiologi, 2(3), 297–308
Depkes. (2010). Pedoman Nasional Tumbuh Kembang Anak. Jakarta: Gramedia
Dinkes Kota Bengkulu. (2015). Profil kesehatan Propinsi 2015, Bengkulu: Dinkes Kota
Hariyadi, H. (2012). Modul Video sebagai Media Layanan Bimbingan dan Konseling Semarang : Sigit Hariyadi Press
Imran, F. A., & Hasnah, H. (2017). Pengaruh Penyuluhan Kesehatan Melalui Media Video terhadap Peningkatan Pengetahuan Remaja Putri tentang Dampak Abortus Provokatus Kriminalis di Kelas X SMAN 2 Gowa. Jurnal JF FKIK UINAM, 2: 61-67
Kemenkes RI. (2011). Panduan Sosialisasi Tatalaksanan Diare pada Balita. Jakarta: Direktorat Jendral Pengendalian Penyakit dan Penyehatan Lingkungan
Kemenkes RI. (2014). Profil Kesehatan Indonesia. Jakarta: Kementrian Kesehatan Republik Indonesia, 2014
Kunoli, J. F. (2012). Asuhan Keperawatan Penyakit Tropis. Jakarta: CV. Trans Info Media
Linasari, L. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Poster dan Leaflet terhadap Pengetahuan Siswa SMA di Bandar Lampung tentang Karies Gigi. Jurnal Keperawatan, XIII (1): 103 – 109
Luluq, E. (2014). Pengaruh Penyuluhan Kesehatan dengan Media Video terhadap Pengetahuan dan Sikap Personal Hygiene Siswa SD Negeri 1 Kepek Pengasih Kulon Progo. Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan ‘Aisyiyah Yogyakarta
Maryunani, A. (2013). Perilaku Hidup Bersih dan Sehat. Jakarta: Trans Info Media
Musfiqon, M. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya
Notoatmodjo, S. (2010). Ilmu Perilaku Kesehatan. Jakarta : PT Rineka Cipta
Notoatmodjo, S. (2012). Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan, Edisi Revisi.Jakarta : Rhineka Cipta
Nursalam, N., & Efendi, F. (2008). Pendidikan dalam Keperawatan.Jakarta : Salemba
Rohana, R., & Arbianingsih, A. (2016). Pengaruh Pendidikan Kesehatan dengan Media Video terhadap Pengetahuan Anak Pra Sekolah tentang Pencegahan Penyakit Diare di TK Minasaupa. Jurnal Wawasan Keislaman Sulesana, 10 (1)
Setiawati, S., & Dermawan, A. C. (2008). Proses Pembelajaran dalam Pendidikan Kesehatan. Jakarta: Trans Info Media
Tarigan, E. R.(2016). Efektivitas Promosi Kesehatan dengan Media Leaflet dan Video terhadap Pengetahuan dan Sikap Remaja tentang HIV/AIDS di SMA Negeri 1 Berastagi Tahun 2016. Skripsi. Medan
WHO. (2013). https://www.who.int/ topics/diarrhoea/en/. Diakses pada tanggal 30 maret 2019
Wong, W. (2009). Buku Ajar Keperawatan Pedriatik. Cetakan pertama. Jakarta: EGC