Pengetahuan dan Sikap Anak tentang Makanan Jajanan Sehat melalui Permainan Ular Tangga
Abstract
This study aimed to determine the knowledge and attitudes of healthy snack children through snake and ladder games in Lubuk Pakam sub-district. This research is a quantitative study with a quasi-experimental design of two groups of the pretest-posttest system. The results showed that by using the statistical test, the value of p = 0.000 <0.05. Based on the pretest and post-test results on 54 students, the average change in knowledge before the intervention was 12.8, and the closest intervention was 15.5. The shift in attitude before the intervention was 10.2, and after the intervention was 12.8. In conclusion, there is the influence of snake and ladder game counseling on healthy snack foods on elementary school children's knowledge and attitudes.
Keywords: Healthy Snacks, Knowledge, Attitudes, Snakes, and ladders
References
Dewi, S. U. (2018). Efektivitas Penyuluhan Kesehatan Reproduksi terhadap Pengetahuan dan Sikap Remaja. Jurnal Ilmiah Keperawatan Orthopedi, 2(2). https://ejournal.akperfatmawati.ac.id
Handayani, S., Monika, R., & Priska, P. (2019). Efektivitas Penkes dengan Metode Ular Tangga terhadap Pengetahuan Remaja tentang Dampak Perkawinan Anak di SMPN 2 Gunungkidul Yogyakarta. Caring : Jurnal Keperawatan, 8(2), 68–76. https://e-journal.poltekkesjogja.ac.id/index.php/caring/article/view/524
Meriana, B. (2019). Pengaruh Media Komik untuk Peningkatan Pengetahuan dan Sikap dalam Pemilihan Jajanan Sehat. Pontianak Nutrition Journal (PNJ), 2(1), 20. https://doi.org/10.30602/pnj.v2i1.480
Nur’aini, W., & Ila, A. (2019). Pengaruh Pendidikan Kesehatan dengan Menggunakan Media Permainan Ludo Terhadap Peningkatan Pengetahuan Jajanan Sehat di Desa Candirejo Ungaran Barat. Universitas Ngudi Waluyo
Nur, A., & Duanita, H. M. (2019). Dampak Penyuluhan Jajanan Sehat terhadap Pengatahuan dan Sikap Anak Sekolah Dasar di Madrasah Ibtidaiyah Al- Fitra Kampung Nelayan Oesapa Kupang. CHMK Health Journal, 3(3), 62–68. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Oktaviani, E., Ardianty, S., & Dekawaty, A. (2020). Pengaruh Metode Permainan Acak Kartu terhadap Perilaku Jajanan Makanan Sehat pada Anak Sekolah Dasar Negeri 144 Palembang. Jurnal Hospital Science, 4(1), 33–41. journal.stikesmuhbojonegoro.ac.id/index.php/JHS/article/view/144/99
Olin, V., Keraman, B., Maydinar, D., & Eca, E. (2020). Pengaruh Terapi Bermain (Skill Play) Permainan Ular Tangga terhadap Tingkat Kooperatif Selama Menjalankan Perawatan pada Anak Prasekolah (3-6 Tahun) Di Ruang Edelweist Rsud Dr. M Yunus Bengkulu. Journal of Nursing and Public Health, 8(1), 111–116. https://doi.org/https://doi.org/10.37676/jnph.v8i1.1008
Rizqi, E. R., & Sartika, Y. (2020). Pengaruh Media Tebak Gambar terhadap Pengetahuan Jajanan Sehat Siswa SDN 001 Teratak Kabupaten Kampar. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 4(1), 58–62
Rosita, W. (2017). Pengaruh Pendidikan Keamanan Jajanan Menggunakan Media Komik terhadap Pengetahuan Gizi Siswa SDN 003 Bangkinang Kota. Institut Pertanian Bogor
Safitri, A. N. (2017). Pengaruh Edukasi dengan Media Ular Tangga terhadap Pengetahuan dan Sikap Remaja dalam Upaya Pencegahan Seks Pranikah di SMPN 1 Besuki Tulungagung. Universitas Airlangga
Septiana, P., & Suaebah, S. (2019). Edukasi Media Kartu Bergambar Berpengaruh terhadap Pengetahuan dan Sikap Anak dalam Pemilihan Jajanan Sehat di SD Negeri Pontianak Utara. Pontianak Nutrition Journal (PNJ), 1(2), 56. https://doi.org/10.30602/pnj.v1i2.288
Siregar, D. (2018). Evaluasi Efektivitas Permainan Ular Tangga HIV/AIDS terhadap Peningkatan Pengetahuan tentang HIV/AIDS pada Siswa Sma di Kota Semarang. Jurnal Kesehatan Masyarakat (E-Journal), 6(2), 170–178
Suryaningsih, D., & Naviati, E. (2019). The Effect of Health Education with the Ladder Snake Game Media Against Children’s Behavior in Choosing Snack in SD Negeri Bulusan Kecamatan Tembalang. Media Keperawatan Indonesia, 2(2), 6. https://doi.org/10.26714/mki.2.2.2019.6-11
Copyright (c) 2020 Oslida Martony, Alfira Alfira, Eliska Eliska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.