Faktor-Faktor Tugas Ketua Tim terhadap Kepuasan Kerja Perawat Pelaksana
Abstract
This study aims to determine the dominant factor of Katim's task in the management process of directing motivation, communication, cooperation, conflict handling, and supervision, with the job satisfaction of the nurse executing. The method used in this research is quantitative research with the cross-sectional approach. The results showed a relationship between Katim duties in the management process of directing motivation p-value 0.04, communication p-value 0.001, cooperation p-value 0.034, and no relationship between Katim duties in the management process executing conflict handling p-value 0.41 and supervision p-value 1. The most dominant factor that increases the nurse's job satisfaction in charge is the task of Katim in the management process of directing conflict handling OR 20.097. In conclusion, the excellent direction will increase the job satisfaction of nurses.
Keywords: Job Satisfaction, Team Leader, Implementing Nurse
References
Andriani, A. (2017). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan dengan Kepuasan Pasien di Ruangan Poli Umum Puskesmas Bukittinggi. Jurnal Endurance, 2(1), 45. https://doi.org/10.22216/jen.v2i1.461
Arianto, N., & Kurniawan, H. (2020). Pengaruh Motivasi dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Karyawan. JENIUS (Jurnal Ilmiah Manajemen Sumber Daya Manusia), 3(3), 312. https://doi.org/10.32493/jjsdm.v3i3.4869
Astuti, D. (2017). Persepsi Pasien tentang Mutu Pelayanan dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap Puskesmas. Higeia Journal of Public Health Research and Development, 1(1), 51–57. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/higeia/article/view/16038
Doris, A. (2019). Analisis Hubungan Manajemen Konflik Kepala Ruangan dengan Kepuasan Kerja Perawat Pelaksana di Ruang Rawat Inap Rumah Sakit Tk. III Reksodiwiryo Padang. NERS Jurnal Keperawatan, 15(2), 155. https://doi.org/10.25077/njk.15.2.155-162.2019
Gulo, A. R. B. (2019). Pengaruh Pelaksanaan Manajemen Konflik oleh Kepala Ruangan pada Motivasi Kerja Perawat Pelaksana di Rumah Sakit Martha Friska Medan. Indonesian Trust Health Journal, 2(1), 113–120. https://doi.org/10.37104/ithj.v2i1.22
Krisnawati, T., Utami, N. W., & Lasri, L. (2017). Hubungan Kinerja Perawat dengan Kepuasan Pasien Ruang Rawat Inap di Rumah Sakit Panti Waluya Malang. Nursing News, 2(2), 314–320. https://publikasi.unitri.ac.id/index.php/fikes/article/view/475/393
Lusri, L., & Siagian, H. (2017). Pengaruh Motivasi Kerja terhadap Kinerja Karyawan Melalui Kepuasan Kerja sebagai Variabel Mediasi pada Karyawan Pt. Borwita Citra Prima Surabaya. Agora, 5(1), 2–8. http://publication.petra.ac.id/index.php/manajemen-bisnis/article/view/5259
Masna, M. (2017). Analisis Pengaruh Supervisi Kepala Ruangan, Beban Kerja, dan Motivasi terhadap Kinerja Perawat dalam Pendokumentasian Asuhan Keperawatan di Rumah Sakit Bhayangkara Makassar. Jurnal Mirai Management, 2(2), 369–385. https://journal.stieamkop.ac.id/index.php/mirai/article/view/62
Mogopa, C., Pondaag, L., & Hamel, R. (2017). Hubungan Penerapan Metode Tim dengan Kinerja Perawat Pelaksana di Irina C Rsup Prof. Dr. R. D. Kandou Manado. Jurnal Keperawatan UNSRAT, 5(1), 109039. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/jkp/article/view/14704
Padila, P., Lina, L. F., Febriawati, H., Agustina, B., & Yanuarti, R. (2018). Home Visit Berbasis Sistem Informasi Manajemen Telenursing. Jurnal Keperawatan Silampari, 2(1), 217–235. https://doi.org/10.31539/jks.v2i1.305
Ridwal, R. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional, Budaya Organisasi dan Kepuasan Kerja terhadap Komitmen Organsasi di Sdn Pucung III Kec. Kota Baru Kabupaten Karawang. Jurnal Reformasi Administrasi, 5(1), 139–157. https://ojs.stiami.ac.id/index.php/reformasi/article/view/273
Rupisa, R., Mudayatiningsih, S., & Rosdiana, Y. (2018). Hubungan Model Asuhan Keperawatan Profesional (MAKP) Tim dengan Tingkat Kepuasan Kerja Perawat di Rumah Sakit Panti Waluyo Malang. Journal Nursing News, 3(1), 287–300. https://publikasi.unitri.ac.id/index.php/fikes/article/view/790
Sandra, R., & Sondari, D. (2017). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Kepuasan Kerja Perawat Pelaksana di Ruang Rawat Inap RSUD Solok. Medisains, 15(3), 148–155. http://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/medisains/article/view/2079
Siagian, S. (2018). Pengaruh Komunikasi terhadap Kinerja Karyawan dengan Dimediasi oleh Kepuasan Ker/Ja. Jurnal Bisnis dan Manajemen, 3(1), 16–30. http://jurnal.unmer.ac.id/jbm/article/download/70/11
Sirait, E., Pertiwiwati, E., & Herawati, H. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kepuasan Kerja Perawat di Ruang Rawat Inap RSUD Haji Boejasin Pelaihari. Dunia Keperawatan, 4(1), 14. https://doi.org/10.20527/dk.v4i1.2536
Syahputra, H., DJumahir, D., & Arifin, K. (2018). Pengaruh Konflik terhadap Kinerja Perawat di RSUD Arifin Ahmad Pekanbaru. Procuratio, 6(4), 472–484. http://www.ejournal.pelitaindonesia.ac.id/ojs32/index.php/PROCURATIO/article/view/98
Zendrato, M. V., Hariyati, S., & Tutik, R. R. (2018). Optimalisasi Pengelolaan Asuhan Keperawatan di Instalasi Rawat Jalan Rumah Sakit X. Jurnal Persatuan Perawat Nasional Indonesia (JPPNI), 2(2), 85. https://doi.org/10.32419/jppni.v2i2.86
Zulkarnain, Z. (2019). Analisis Pelaksanaan Fungsi Manajemen Pengarahan Kepala Ruangan dengan Kinerja Perawat dalam Menerapakan Asuhan Keperawatan di Ruang Rawat Inap RSUD Bima. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 1(2), 229–255. http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JISIP/article/view/356
Copyright (c) 2021 Asep Paturohman, Tri Kurniati, Luknis Sabri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.