Dampak Gawai terhadap Perkembangan Anak Usia Pra Sekolah pada Masa Pandemi Covid-19
Abstract
This study explores parents' perceptions of the impact of gadgets on children's development after preschool at PAUD IT Baitul Izzah Bengkulu City. The research method is qualitative with a phenomenological approach. The results of the study found six interrelated themes about the impact of gadgets on children's development. The first theme is meaning for parents about giving gadgets to children; the second theme shows the content opened by children on gadgets. The third theme is the duration of using gadgets for children aged 4-6. years, the fourth theme is control over the use of devices in children, and the fifth theme is the impact of machines on child development. In conclusion, the use of gadgets in children has a positive and negative effect on child development.
Keywords: Children, Covid-19, Device, Parents, Pandemic, Development
References
Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 17(2), 315-330. https://doi.org/10.21274/dinamika/2017.17.2.315-330
Harsismanto, J., Fredrika, L., Padila, P., & Andri, J. (2020). Pengaruh Intervensi Finger Painting terhadap Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Anak Prasekolah. Prosiding Senantias, 1(1), 473-482. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/Senan/article/view/8942/5691
Indriyani, M., Sofia, A., & Anggraini, G. F. (2019). Persepsi Orang Tua terhadap Penggunaan Gadget pada Anak Usia Dini. Indonesian Journal Of Early Childhood, 45(15), 37. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/IJECI/article/view/16887
Kusumawardhani, A., Segara, A. A., & Supriadi, W. (2019). Peran Orang Tua dalam Pengawasan Penggunaan Internet pada Anak. Abdikarya, 3(3), 1-4. http://jurnal.untag-sby.ac.id/index.php/abdikarya/article/download/3731/2831
Maria, I., & Novianti, R. (2020). Efek Penggunaan Gadget pada Masa Pandemi Covid-19 terhadap Perilaku Anak. Aá¹fÄluna: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(2), 74-81 https://journal.iainlangsa.ac.id/index.php/atfaluna/index
Nihayati, N., Kayyis, R., & Khasanah, B. A. (2020). Menciptakan Pembelajaran Menyenangkan di Rumah Pada Era Pandemi Covid-19. Bagimu Negeri : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 1–8
Rusmianto, A., & Putra, K. P. (2020). Studi Pengetahuan Orang Tua tentang Gawai dan Pemberian Gawai pada Anak Usia 9-12 Tahun. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 5(1), 2020. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM
Setianingsih, S. (2018). Dampak Penggunaan Gadget pada Anak Usia Prasekolah Dapat Meningkatkan Resiko Gangguan Pemusatan Perhatian dan Hiperaktivitas. Gaster, 16(2), 191. https://doi.org/10.30787/gaster.v16i2.297
Subarkah, M. A. (2019). Pengaruh Gadget terhadap Perkembangan Anak. Rausyan Fikr, 15(1), 125–139. DOI: 10.31000/rf.v15i1.1374
Syifa, L., Setianingsih, E. S., & Sulianto, J. (2019). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikologi pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 538. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.22310
Utami, A. N. (2019). Dampak Negatif Adiksi Penggunaan Smartphone terhadap Aspek-Aspek Akademik Persona Remaja. Perspektif Ilmu Pendidikan, 33(1), 1-14. https://doi.org/10.21009/pip.331.1
Wardhani, F. P. (2018). Student Gadget Addiction Behavior in the Perspective of Respectful Framework. Konselor, 7(3), 116-123. https://doi.org/10.24036/0201872100184-0-00
Widiastiti, N. L. G. M., & Agustika, G. N. S. (2020). Intensitas Penggunaan Gadget oleh Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 112–120. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/download/25179/15709
Zaini, M., & Soenarto, S. (2019). Persepsi Orangtua terhadap Hadirnya Era Teknologi Digital di Kalangan Anak Usia Dini. Jurnal Obses: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 254–264. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.127
Copyright (c) 2021 Andra Saferi Wijaya, Nehru Nugroho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.