Dampak Gawai terhadap Perkembangan Anak Usia Pra Sekolah pada Masa Pandemi Covid-19

  • Andra Saferi Wijaya Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Bengkulu
  • Nehru Nugroho Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Bengkulu

Abstract

This study explores parents' perceptions of the impact of gadgets on children's development after preschool at PAUD IT Baitul Izzah Bengkulu City. The research method is qualitative with a phenomenological approach. The results of the study found six interrelated themes about the impact of gadgets on children's development. The first theme is meaning for parents about giving gadgets to children; the second theme shows the content opened by children on gadgets. The third theme is the duration of using gadgets for children aged 4-6. years, the fourth theme is control over the use of devices in children, and the fifth theme is the impact of machines on child development. In conclusion, the use of gadgets in children has a positive and negative effect on child development.

 

Keywords: Children, Covid-19, Device, Parents, Pandemic, Development

References

Aulia, L. N., Susilo, S., & Subali, B. (2019). Upaya Peningkatan Kemandirian Belajar Siswa dengan Model Problem- Based Learning Berbantuan Media Edmodo. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(1), 69–78. DOI: 10.21831/jipi.v5i1.18707

Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 17(2), 315-330. https://doi.org/10.21274/dinamika/2017.17.2.315-330

Harsismanto, J., Fredrika, L., Padila, P., & Andri, J. (2020). Pengaruh Intervensi Finger Painting terhadap Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Anak Prasekolah. Prosiding Senantias, 1(1), 473-482. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/Senan/article/view/8942/5691

Indriyani, M., Sofia, A., & Anggraini, G. F. (2019). Persepsi Orang Tua terhadap Penggunaan Gadget pada Anak Usia Dini. Indonesian Journal Of Early Childhood, 45(15), 37. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/IJECI/article/view/16887

Kusumawardhani, A., Segara, A. A., & Supriadi, W. (2019). Peran Orang Tua dalam Pengawasan Penggunaan Internet pada Anak. Abdikarya, 3(3), 1-4. http://jurnal.untag-sby.ac.id/index.php/abdikarya/article/download/3731/2831

Maria, I., & Novianti, R. (2020). Efek Penggunaan Gadget pada Masa Pandemi Covid-19 terhadap Perilaku Anak. Aṭfāluna: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(2), 74-81 https://journal.iainlangsa.ac.id/index.php/atfaluna/index

Nihayati, N., Kayyis, R., & Khasanah, B. A. (2020). Menciptakan Pembelajaran Menyenangkan di Rumah Pada Era Pandemi Covid-19. Bagimu Negeri : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 1–8

Rusmianto, A., & Putra, K. P. (2020). Studi Pengetahuan Orang Tua tentang Gawai dan Pemberian Gawai pada Anak Usia 9-12 Tahun. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 5(1), 2020. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM

Setianingsih, S. (2018). Dampak Penggunaan Gadget pada Anak Usia Prasekolah Dapat Meningkatkan Resiko Gangguan Pemusatan Perhatian dan Hiperaktivitas. Gaster, 16(2), 191. https://doi.org/10.30787/gaster.v16i2.297

Subarkah, M. A. (2019). Pengaruh Gadget terhadap Perkembangan Anak. Rausyan Fikr, 15(1), 125–139. DOI: 10.31000/rf.v15i1.1374

Syifa, L., Setianingsih, E. S., & Sulianto, J. (2019). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikologi pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 538. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.22310

Utami, A. N. (2019). Dampak Negatif Adiksi Penggunaan Smartphone terhadap Aspek-Aspek Akademik Persona Remaja. Perspektif Ilmu Pendidikan, 33(1), 1-14. https://doi.org/10.21009/pip.331.1

Wardhani, F. P. (2018). Student Gadget Addiction Behavior in the Perspective of Respectful Framework. Konselor, 7(3), 116-123. https://doi.org/10.24036/0201872100184-0-00

Widiastiti, N. L. G. M., & Agustika, G. N. S. (2020). Intensitas Penggunaan Gadget oleh Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 112–120. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/download/25179/15709

Zaini, M., & Soenarto, S. (2019). Persepsi Orangtua terhadap Hadirnya Era Teknologi Digital di Kalangan Anak Usia Dini. Jurnal Obses: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 254–264. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.127
Published
2021-09-10
Abstract viewed = 417 times
pdf downloaded = 393 times