Gambaran Motivasi Belajar pada Siswa Pengguna Smartphone di SMP Negeri 4 Garut

  • Sri Yekti Widadi Program Studi Ners, STIKES Karsa Husada Garut
  • Inge Ajeng Pramudita Program Studi Ners, STIKES Karsa Husada Garut

Abstract

The purpose of this research is to find out the description of learning motivation in smartphone users in SMP Negeri 4 Garut. The research method in this research is to use a descriptive research method. The results of the study half of the students (50.6%) rarely use smartphones and almost half the students (41.6%) have enough motivation to learn in SMP Negeri 4 Garut. Conclusion, Students who rarely use smartphones have sufficient learning motivation and students who often use smartphones have less learning motivation.

 

Keywords: Learning Motivation, Smartphone Use

References

Ameliola, S., Nugraha, D. H. (2013). Perkembangan Media Informasi dan Teknologi terhadap Anak dalam Era Globalisasi. Malang: Universitas Brawijaya

APJII. (2015). Indonesia Internet Users. Laporan Asosiasi Penyelenggara Jasa

Backer, E. (2010). Using Smartphone and Facebook in a Major Assessment: The Student Experience. E Journal. Australia: University of Balla Consumers. tersedia dalam http://www.scribd.com/doc/71370794/The-digital-media-and-habits-attitudes-of-South-East.pdf. Asian-Consumers.pdf diakses pada tanggal 20 Mei 2013

Fidler, R. (2011). Mediamorfosis. Yogyakarata: Bentang Budaya

Hamid, M. (2013). Hubungan Antara Motivasi dengan Prestasi Belajar Ekonomi

Indrakusuma, A. D. (2014). Pengantar Ilmu Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional
Internet Indonesia. Diakses pada 1 April 2015, darihttp://www.apjii.or.id/v2/read/page/halaman-data/9/statistik.html

Jamalul, I, Haryanto. (2016). Data Internet Indonesia, Pengguna Anak-anak Mengejutkan. http://teknologi.news.viva.co.id/news/read/838794-data internet indonesia- pengguna-anak-anak-mengejutkan [Dakses :11/04/17]

Kartono, K.(2012). Psikologi Anak (Psikologi Perkembangan). Bandung: Mandar Maju

Lienita. (2009). Dampak Radiasi Ponsel bagi Kesehatan. Makalah. Teknik Informatika Institut Teknologi Telkom Bandung

Nielsen. (2011). The Digital Media and Habits Attitudes of South East Asian

Notoatmodjo. (2010). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Nurdin, A. (2013). Pengantar Ilmu Komunikasi. Sidoarjo: CV. Mitra Media Nusantara

Patmonodewo, S. (2011). Buku Ajar Pendidikan Prasekolah. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pendidikan Tenaga Akademik

Pekerti, A. B. (2013). Pengaruh Jejaring Sosial terhadap Kelakuan seseorang. Semarang: Universitas Negeri semarang

Purwanto, N. (2014). Psikologi Pendidikan. Bandung: Rosda Karya

Rahardjo, T (2011). Isu-isu Teoritis Media Sosial, dalam Junaedi

Sardiman. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Sarwar, M., Soomro, Tariq , R. (2013). Impact of Smartphone’s on Society. Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Jangka Kabupaten Bireuen. Universitas Al Muslim

Sugiyono. (2013). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta

Sunarto, K. (2011. Pengantar Sosiologi. Yogyakarta: Yayasan Obor Indonesia

Wibowo. (2011). Dasar Dasar Inormasi dan Pengendaliannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Widiana, A. A. & Nugraheni, H. (2013). Hubungan antara Pola Asuh Demokratis dengan Kemandirian pada Remaja. Jurnal Psikohumanika, 1(1)

Widiantoro, F. (2011). Fungsi Ponsel Bagi Orang Indonesia. Diakses pada tanggal 2 Februari 2017 dari http://inet.detik.com/ read/2010/03/06/113319/1312621/317/5-fungsi-ponsel-bagi-orang Indonesia

Widiawati, I., Sugiman, H, & Edy. (2014). Pengaruh Gadget terhadap Daya Kembang Anak. Jakarta. Universitas Budi Luhur. E-journal Keperawatan, 6, 1-6

Winkel. (2011). Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi

Yusmahadi. (2015). Hubungan Motivasi dengan Hasil Belajar Siswa di SMP Negeri 22 Kota Jambi. Program Studi Bimbingan Konseling Jurusan Ilmu Pendidikan Universitas Jambi

Yusra,Y. (2017). Ericsson : Pengguna Smartphone di Indonesia
Published
2018-08-31
Abstract viewed = 268 times
pdf downloaded = 647 times