Gambaran Motivasi Belajar pada Siswa Pengguna Smartphone di SMP Negeri 4 Garut
Abstract
The purpose of this research is to find out the description of learning motivation in smartphone users in SMP Negeri 4 Garut. The research method in this research is to use a descriptive research method. The results of the study half of the students (50.6%) rarely use smartphones and almost half the students (41.6%) have enough motivation to learn in SMP Negeri 4 Garut. Conclusion, Students who rarely use smartphones have sufficient learning motivation and students who often use smartphones have less learning motivation.
Keywords: Learning Motivation, Smartphone Use
References
APJII. (2015). Indonesia Internet Users. Laporan Asosiasi Penyelenggara Jasa
Backer, E. (2010). Using Smartphone and Facebook in a Major Assessment: The Student Experience. E Journal. Australia: University of Balla Consumers. tersedia dalam http://www.scribd.com/doc/71370794/The-digital-media-and-habits-attitudes-of-South-East.pdf. Asian-Consumers.pdf diakses pada tanggal 20 Mei 2013
Fidler, R. (2011). Mediamorfosis. Yogyakarata: Bentang Budaya
Hamid, M. (2013). Hubungan Antara Motivasi dengan Prestasi Belajar Ekonomi
Indrakusuma, A. D. (2014). Pengantar Ilmu Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional
Internet Indonesia. Diakses pada 1 April 2015, darihttp://www.apjii.or.id/v2/read/page/halaman-data/9/statistik.html
Jamalul, I, Haryanto. (2016). Data Internet Indonesia, Pengguna Anak-anak Mengejutkan. http://teknologi.news.viva.co.id/news/read/838794-data internet indonesia- pengguna-anak-anak-mengejutkan [Dakses :11/04/17]
Kartono, K.(2012). Psikologi Anak (Psikologi Perkembangan). Bandung: Mandar Maju
Lienita. (2009). Dampak Radiasi Ponsel bagi Kesehatan. Makalah. Teknik Informatika Institut Teknologi Telkom Bandung
Nielsen. (2011). The Digital Media and Habits Attitudes of South East Asian
Notoatmodjo. (2010). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Nurdin, A. (2013). Pengantar Ilmu Komunikasi. Sidoarjo: CV. Mitra Media Nusantara
Patmonodewo, S. (2011). Buku Ajar Pendidikan Prasekolah. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pendidikan Tenaga Akademik
Pekerti, A. B. (2013). Pengaruh Jejaring Sosial terhadap Kelakuan seseorang. Semarang: Universitas Negeri semarang
Purwanto, N. (2014). Psikologi Pendidikan. Bandung: Rosda Karya
Rahardjo, T (2011). Isu-isu Teoritis Media Sosial, dalam Junaedi
Sardiman. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Sarwar, M., Soomro, Tariq , R. (2013). Impact of Smartphone’s on Society. Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Jangka Kabupaten Bireuen. Universitas Al Muslim
Sugiyono. (2013). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta
Sunarto, K. (2011. Pengantar Sosiologi. Yogyakarta: Yayasan Obor Indonesia
Wibowo. (2011). Dasar Dasar Inormasi dan Pengendaliannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Widiana, A. A. & Nugraheni, H. (2013). Hubungan antara Pola Asuh Demokratis dengan Kemandirian pada Remaja. Jurnal Psikohumanika, 1(1)
Widiantoro, F. (2011). Fungsi Ponsel Bagi Orang Indonesia. Diakses pada tanggal 2 Februari 2017 dari http://inet.detik.com/ read/2010/03/06/113319/1312621/317/5-fungsi-ponsel-bagi-orang Indonesia
Widiawati, I., Sugiman, H, & Edy. (2014). Pengaruh Gadget terhadap Daya Kembang Anak. Jakarta. Universitas Budi Luhur. E-journal Keperawatan, 6, 1-6
Winkel. (2011). Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi
Yusmahadi. (2015). Hubungan Motivasi dengan Hasil Belajar Siswa di SMP Negeri 22 Kota Jambi. Program Studi Bimbingan Konseling Jurusan Ilmu Pendidikan Universitas Jambi
Yusra,Y. (2017). Ericsson : Pengguna Smartphone di Indonesia
Copyright (c) 2018 Sri Yekti Widadi, Inge Ajeng Pramudita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.