Pengaruh Metode Glenn Doman (Tahap 1 dan 2) terhadap Perkembangan Komunikasi Anak Autisme
Abstract
This study aims to determine the effect of the Glenn Doman methods stages 1 and 2 on the development of thinking communication in children with autism at the Bengkulu Autism Center. The research design used was quasi experiment, with the design used was two groups before after or pre-test and post test group design. The results showed that in the univariate analysis the majority of respondents aged 3-4 years with the majority of male sex with the ability to speak in the control group and the treatment group before being given glenn doman therapy stages 1 and 2 were quite capable. And the development of communication in the majority treatment group increased to be able. In bivariate analysis, it was known that the value of p v 0,000 <0.05. Conclusion, there is a significant influence of stage 1 and 2 glenn doman therapy on the development of communication of children with autism at Bengkulu Autis Center.
Keywords: Autism, Glenn Doman
References
Ahmadi, F. (2010). Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar dengan Metode Glenn Doman Berbasis Multimedia. Jurnal Penelitian Pendidikan, 27(1) Tahun 2010 PGSD FIP UNNES
Alit S, I.G.A. (2011). Model Komunikasi Penangan Anak Autisme melalui Terapi Bicara Metode Lovaas. Skripsi
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Asmani, J. (2009). Manajemen Strategi Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Yogyakarta: Diva Press
Aulia. (2011). Mengajarkan Balita Anda Membaca. Yogyakarta: Intan Media
Bethsaida, J., & Herri, Z. P. (2013). Pendidikan Psikologi untuk Bidan Suatu Teori dan Terapannya. Edisi 1. Yogyakarta: Rapha Publishing
Delphie, B. (2006). Pendidikan Anak Autis. Sleman: PT. Intan Sejati Klaten
Doman, G. dan Doman, J. (2006). How to Teach Your Baby to Read: Bagaimana Mengajar Bayi Anda Membaca (Alih Bahasa: Grace Satyadi). Jakarta:Tigaraksa Satria
Faisal Yatim DTM. (2003). Autisme Suatu Gangguan Jiwa pada Anak-anak. Jakarta: Pustaka Populer Obor
Galih A. V. (2008). 12 Terapi Autis Paling Efektif dan Hemat. Jakarta Buku Kita
Gordon. (2010). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi pada Anak Autis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Handojo.(2008). Autisma: Petunjuk Praktis dan Pedoman Materi Mengajar untuk Anak Normal, Autis dan Perilaku Lain. Jakarta: PT. Bhuana Ilmu Populer
Herri. (2011). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa
Hidayat, A., A. (2005). Ilmu Kesehatan Anak. Jakarta: Salemba Medika
Jordan & Powell. (2002). Understanding and Teaching Children with Autism. West Suswx England: John Wiley and Sond Ltd
Kemenkes. (2010). Mari Kenali dan Peduli terhadap Anak Autis. Jakarta: Kemenkes
Kusumawati & Hartono. (2010). Buku Ajar Keperawatn Jiwa. Jakarta: Salemba Merdika
Mariana, D., Wulandari, D., & Padila, P. (2018). Hubungan Pola Makan dengan Kejadian Anemia pada Ibu Hamil di Wilayah Kerja Puskesmas. Jurnal Keperawatan Silampari, 1(2), 108-122. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/jks.v1i2.83
Masitoh. (2003). Model Pembelajaran Bahasa Berdasarkan Pendekatan Bahasa Menyeluruh (Whole language approach) di TK. Tesis UPI Bandung. Tidak Diterbitkan
Miller, M.S. (2011). Bringing Learning Home. New York: Happer & Row Publish
Mirza, M. (2010). Anak Autis, Mendidik Anak Autis dan Gangguan Mental Lain Menuju Anak Cerdas dan Sehat. Jogjakarta
Olivia. (2009). Belajar Membaca yang Menyenangkan Untuk Usia Dini. Jakarta: PT.Elex media Komputindo
Padila, P., Amin, M., & Rizki, R. (2018). Pengalaman Ibu dalam Merawat Bayi Preterm yang Pernah dirawat di Ruang Neonatus Intensive Care Unit Kota Bengkulu.Jurnal Keperawatan Silampari, 1(2), 1-16. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/jks.v1i2.82
Pertamawati, N. (2008). Penerapan Metode Glenn Doman untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak yang Memiliki Gangguan Cerebral Palsy. [Skripsi]. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim
Ragil D. (2015). Pengaruh Metode Glenn Doman terhadap Kemampuan Interaksi Sosial Anak Autisme di SLB-B dan Autisme TPA (Taman Pendidikan dan Asuhan) Kabupaten Jember. e-Jurnal Pustaka Kesehatan, 3(1)
Rani. (2014). Pengaruh Metode Glenn Doman dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak dan Membaca Anak Usia Dini (Studi Eksperimen Kuasi pada Anak Usia 4-5 Tahun di Tk Bukit Dago Bandung). Universitas Pendidikan Indonesia
Rohman. (2010). Peran Glenn Doman sebagai Metode Pembelajaran Membaca Pada Anak yang Mengalami Cedera Otak
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sunaryo. (2006). Intervensi Dini Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas
Surana & Taufan. (2008). Bagaimana Flashcards dan Dotcards Mampu Meningkatkan Kecerdasan Anak dalam Balita Cerdas.com. http://info.balitacerdas.com
Tiara DY. (2013). Pengaruh MEtode Glenn Doman terhadap Perkembangan Bahasa dan KOgnitif Anak Usia Prasekolah di TK Ladas Berendai Prabumulih
Unesco. (2011). Retrieved from https://klinikautis.com/2015/09/06/jumlahpenderita-autis-di-indonesia/
Widihastuti, S. (2012). Pola Pendidikan Anak Autis. Yogyakarta: FNAC Press
Widihastuti. (2009). Autis pada Anak. Yogyakarta: Nuha Medika
World Health Organization (WHO). (2015). Global Autism Report 2015. Switzerland
Wulandari R. (2013). Teknik Mengajar Siswa dengan Gangguan Bicara dan Bahasa. Panduan untuk Guru.Yogyakarta: Imperium
Yuwono J. (2009). Memahami Anak Autistik: Kajian Teoritik dan Empirik. Bandung: Alfabeta
Copyright (c) 2018 Haifa Wahyu, Betrianita Betrianita, Melati Tridita Pramesti, Padila Padila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.