Hubungan Antara Reliability dan Responsiveness dengan Loyalitas Pasien di Ruang Rawat Inap
Abstract
The purpose of this study was to determine the relationship of reliability and responsiveness of nursing with patient loyalty in the inpatient room of Tanjungpinang City Hospital. Research design with a correlational study approach. The results showed that more than half of the respondents came from the early adult age group of 38 people (57.6%), female sex (51.5%), highly educated (50%), and working (77.3%). Based on the distance of the respondent's residence, it is found that more than half of the respondents live far from the hospital (57.6%), in general respondents use insurance (83.3%). Based on treatment experience, it is known that more than half of patients have never been treated at Tanjungpinang City Hospital (57.6%). The results showed the perception of reliability (p = 0.008), and perception of responsiveness (p = 0.002). Conclusion, there is a significant correlation with patient loyalty, strength of relationship and positive direction. The most dominant variable is responsiveness.
Keywords: Patient Loyalty, Nursing Services, Reliability, Responsiveness
References
Asmuji .(2012). Manajeman Keperawatan: Konsep dan Aplikasi. Yogyakarta,Ar- Ruzz Media
Baroroh. (2010). Hubungan antara Persepsi terhadap Kualitas Pelayanan dan Citra Rumah Sakit dengan Loyalitas Pasien di Rumah Sakit Roemani Muhammadiyah Semarang
Dahlan, M. S. (2009). Statistik untuk Kedokteran dan Kesehatan: Deskriptif, Bivariat, dan Multivariat, Dilengkapi dengan Menggunakan SPSS. Jakarta: Salemba Medika
Depkes RI. (2007). Riset Kesehatan Dasar (RISKESDAS) Nasional Tahun 2007. http://www.litbang.depkes.go.id/
Dharma, K.K. (2011). Metode Penelitian Keperawatan: Panduan Melaksanakan dan Menerapkan Hasil Penelitian. Jakarta: TIM
Dharmestha, S & Hani H. (2008). Manajemen Pemasaran: Analisa Perilaku Konsumen, Edisi Pertama. Cetakan Keempat. BPFE. Yogyakarta
Griffin, J. (2016). Customer Loyalty: Menumbuhkan & Mempertahankan Kesetiaan Pelanggan. Jakarta: Penerbit Erlangga
Gunawan, K. (2009). Kualitas Layanan dan Loyalitas Pasien (Studi pada Rumah Sakit Umum Swasta di Kota Singaraja–Bali). Jurnal ekonomi
Gunawan. A. ( 2013). Komunikasi Interpersonal dan Fasilitas Kesehatan: Pengaruhnya terhadap Kepercayaan, Loyalitas dan WOM Rumah Sakit. Jurnal bisnis manajemen
Haryono, E, Hari, K. & M. Syafril, N. (2006). Hubungan Persepsi terhadap Kualitas Pelayanan dengan Minat Pemanfaatan Pelayanan Rawat Inap Puskesmas dan Balai Pengobatan Swasta di Kabupaten Tapanuli Tengah. Working Paper Series No.4. Universitas Gadjah Mada
Hasan, A. (2014). Marketing, Cetakan Pertama. Yogyakarta: Buku Kita
Imbalo, S. P. (2012). Jaminan Mutu Layanan Kesehatan. Cetakan I. Jakarta: EGC
Jane. (2011). How Satisfaction Modifies the Strength of the Influence of Perceived Service Quality on Behavioral Intentions. Journal Leadership in Health Services, 24(2), 91-105
Kotler,P., & Keller,L. (2016). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Prenhalindo
Lupiyoadi, R & Hamdani, A. (2013). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Salemba Empat
M.Zid. (2013). Berobat Keluar Negeri Tetap Trend. Kliping Pusat Komunikasi Setjen Kementerian Kesehatan RI. Jakarta: Kompas 7 Maret 2013 edisi pagi hal : 13
Mabow. (2009). Minat Pembeli Dalam Psikologi
Mardalis. A. (2015). Meraih Loyalitas Pelanggan. Jakarta: Balai Pustaka
Marquis, B.L. & Huston, C.J. (2010). Kepemimpinan dan Manajemen Keperawatan: Teori dan Aplikasi. Edisi Keempat. Jakarta: EGC
Munijaya, I. G. ( 2012). Manajemen Kesehatan. Jakarta: Penerbit Buku Kedokteran, EGC
Nursalam. (2014). Manajemen Keperawatan.Edisi 4. Jakarta: Salemba Medika
Profil Rumah Sakit Umum Daerah Kota Tanjungpinang Tahun 2013
Putri dan Heru (2014). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap di RSAM Bukittinggi
Rahmani, A. (2018). Jurnal Faktor Kepuasan Pelanggan untuk Mengembangkan Bisnis
Riset Kesehatan Dasar. (2013). Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan Kementerian RI tahun 2013., dari http:// www.depkes.go.id/resources/download/general/Hasil%20Riskesdas%202013.pdf Diakses: 19 Oktober 2017
Sangadji, E. M & Sopiah. (2013). Perilaku Konsumen Pendekatan Praktis. Yogyakarta: Andi
Setiawan, S. (2011). Loyalitas Pelanggan Jasa. Bogor: IPB Press
Stewart, A. L. (2013). Making Sense of Entrepreneurship Journals: Journal Rankings and Strategy Choices
Suhanura, A. (2008). Analisis Loyalitas Pelanggan Poli Kebidanan dan Kandungan Rumah Sakit Asri, Thesis. FKM UI
Suharno.M. & Shihab.(2012). Pengaruh Dimensi Reliabilitas, Dimensi Tangibel dan Dimensi Empati terhadap Loyalitas Pasien (Studi Kasus: Pasien Rawat Jalan RS MRCCC Siloam Semanggi). Jurnal Manajemen dan Bisnis Sriwijaya, 10(19) Juni 2012
Supartiningsih, S. (2017). Kualitas Pelayanan Kepuasan Pasien Rumah Sakit: Kasus pada Rawat Jalan. Jurnal Medicoeticolegal dan manajemen RS, 6(1), 9-15, Jan 2017
Supriyanto, S & Ernawaty. (2010). Pemasaran Industri Jasa Kesehatan. Yogyakarta: Andi
Tjiptono, F. (2014). Prinsip-Prinsip Total Quality Service. Yogyakarta: Andi
Trarintya, M. A. P. (2011). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan dan Word of Mouth (Studi Kasus Pasien Rawat Jalan di Wing Amertarsup Sanglah Denpasar ). TESIS Program Pasca Sarjana Universitas Udayana Denpasar. (Tidak dipublikasikan)
Tri. W. (2017). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Kepuasan Pasien BPJS di Puskesmas Pemalang
Ulfa, R. (2012). Hubungan Karakteristik Pasien, Kualitas Layanan dan Hambatan Pindah dengan Loyalitas Pasien di Instalasi Rawat Jalan Rumah Sakit Tugu ibu Depok. (tidak dipublikasikan)
Watzlawick, P., Bavelas, J.B & Jackson, D.D. (2011). Pragmatics of Human Communication: A study of Interactional Patterns, Pathologies, and Paradoxes; jurnal of W.W. Norton & Company
Wloszczak, S, Anna, M.J. Jarost & Goniewicz, M. (2013). Professional Communication Competences of Paramedicspractical and Educational Perspectives. Annals of Agricultural and Environmental Medicine, 2(2), 366–372
Zolnierek, K.B.H. & Dimatteo, M. R. (2009). Physician Communication and Patient Adherence to Treatment: A Metaanalysis. Medical Care, 47(8), 826-834
Copyright (c) 2018 Liza Wati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.