Pengaruh Penggunaan Smartphone terhadap Perkembangan Personal Sosial Anak Usia Pra-Sekolah
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of the use of smartphones on the personal social development of pre-school age children in Al-Marhamah Kindergarten. This research uses quantitative research methods with cross sectional design. The results showed more than half of pre-school age children are smartphone users with frequent frequency with 24 children (72.7%). Less than half of pre-school-aged children experience doubtful development with a total of 15 children (45.5%). Statistical test results obtained p value of 0.017. Conclusion, there is a significant relationship between smartphone usage and the personal social development of preschool children in Al-Marhamah, Majaelngka Regency, 2017.
Keywords: Pre-School Age Children, Personal Development, Smartphones
References
Elcom. (2011). Google Android. Jakarta: Andi Publiser
Goleman, D. (2016). Social Intelligence. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama
Hurlock, E. B. (2006). Perkembangan Anak Jilid 1. Jakarta: Penerbit Erlangga
Iswidharmanjaya. (2013). Bila Si Kecil Bermain Gadget. Surabaya Beranda Agency
Kementrian Komunikasi dan Informatika RI. (2015). Indonesia Raksasa Teknologi Digital Asia. Dalam www.kominfo.go.id Diakses 02 Oktober 2015
Novitasari, W & Khotimah, N. (2016). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Interaksi Sosial Anak Usia 5-6 Tahun. Journal PAUD Teratai, 5(3), 2016
Nugraha, A. & Rachmawati, Y. (2008). Metode Pengembangan Sosial Emosional. Jakarta: Penerbit Universitas Terbuka
Nuredah. (2016). Peran Orangtua dalam Penanggulangan Dampak Negatif Handphone Pada Anak. Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora Universitas Islam Negeri Sunan KalijagaYogyakarta
Nuzlia, Firly laily. (2015). Hubungan Intensitas Penggunaan Smartphone oleh ibu terhadap Hasil Deteksi Dini Perkembangan Sosial-Emosional Anak Prasekolah. (Program Studi Ilmu Keperawatan Fakultas Kedokteran Universitas Gadjah Mada Yogyakarta)
Prianggoro, H. (2013). Anak dan Gadget: yang Penting Aturan Main. http://nakita.id/Balita/Anak-Dan-Gadget-Yang-Penting-Aturan-Main. Diakses 13 Oktober 2013
Putri, G. P. (2013). Perbedaan Perkembangan Personal Sosial Anak Usia Pra Sekolah dengan Pola Asuh Demokratis dan Otoriter. S1 Keperawatan Universitas Jember
Rahman. (2009). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Kesehatan
Santrock, J. W. (2007). Perkembangan Anak, (terjemahan). Jakarta: Penerbit Erlangga
Sari, T. P & Mitsalia, A. A. (2016). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Personal Sosial Anak. Journal Profesi, 13(2), Maret 2016
Setia, U. K. (2016). Ikuti Batasan Waktu Main Gadget Sesuai Usia. Dalamwww.liputan6.com. Diakses Jakarta, 24 Februari 2016 pukul 17.00 WIB
Tondok, Marselius Sampe. (2013). Penggunaan Smartphone pada Anak: Be Smart Parent. Dalam Harian Surabaya Post, 24 Maret 2013
Trianto.(2010). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Penerbit: PT. Prestasi Pustakaraya – Jakarta
Trinika, Y. (2015). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikososial Anak Usia Pra Sekolah (3 – 6 Tahun) di TK Kristen Immanue. (Program Studi Keperawatan Universitas Tanjungpura)
Williams, B. K. & Sawyer, S. C. (2007). Using Information Technologi : Pengenalan Praktis Dunia Komputer & Komunikasi Edisi 7. (Penerjemah : Nur Wijayaning Rahayu & Th. Arie Prabawali) Yogyakarta: ANDI
Wong, D. (2009). Buku Ajar Keperawatan untuk Pediatrik. Jakarta: EGC
Wulandari, A. (2015). Pengaruh Gadget terhadap Perkembangan Anak. (Fakultas Sains dan Matematika Universitas Diponegoro)
Wulandari, Primati, Y. (2016). Anak Asuhan Gadget. Dalam www.liputan6.com. Diakses Jakarta, 17 Maret 2016 pukul 11.00 WIB
Wulandari, R. (2015). Komunikasi Antar Pribadi Orangtua dan Anak dalam Penggunaan Gadget. Bandung: Universitas Islam Bandung, Fakultasi Ilmu Komunikasi
Copyright (c) 2018 Heni Heni, Ahmad Jalaludin Mujahid
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.