Pengaruh Penggunaan Smartphone terhadap Perkembangan Personal Sosial Anak Usia Pra-Sekolah

  • Heni Heni Program Studi Ilmu Keperawatan, STIKES YPIB Majalengka
  • Ahmad Jalaludin Mujahid Program Studi Ilmu Keperawatan, STIKES YPIB Majalengka

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of the use of smartphones on the personal social development of pre-school age children in Al-Marhamah Kindergarten. This research uses quantitative research methods with cross sectional design. The results showed more than half of pre-school age children are smartphone users with frequent frequency with 24 children (72.7%). Less than half of pre-school-aged children experience doubtful development with a total of 15 children (45.5%). Statistical test results obtained p value of 0.017. Conclusion, there is a significant relationship between smartphone usage and the personal social development of preschool children in Al-Marhamah, Majaelngka Regency, 2017.

 

Keywords: Pre-School Age Children, Personal Development, Smartphones

References

Efendi, F. (2013). Pengarug Gadget terhadap Perkembangan Anak Usia Dini.skripsi, Teknik Informatika Universitas Brawijaya

Elcom. (2011). Google Android. Jakarta: Andi Publiser

Goleman, D. (2016). Social Intelligence. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama

Hurlock, E. B. (2006). Perkembangan Anak Jilid 1. Jakarta: Penerbit Erlangga

Iswidharmanjaya. (2013). Bila Si Kecil Bermain Gadget. Surabaya Beranda Agency

Kementrian Komunikasi dan Informatika RI. (2015). Indonesia Raksasa Teknologi Digital Asia. Dalam www.kominfo.go.id Diakses 02 Oktober 2015

Novitasari, W & Khotimah, N. (2016). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Interaksi Sosial Anak Usia 5-6 Tahun. Journal PAUD Teratai, 5(3), 2016

Nugraha, A. & Rachmawati, Y. (2008). Metode Pengembangan Sosial Emosional. Jakarta: Penerbit Universitas Terbuka

Nuredah. (2016). Peran Orangtua dalam Penanggulangan Dampak Negatif Handphone Pada Anak. Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora Universitas Islam Negeri Sunan KalijagaYogyakarta

Nuzlia, Firly laily. (2015). Hubungan Intensitas Penggunaan Smartphone oleh ibu terhadap Hasil Deteksi Dini Perkembangan Sosial-Emosional Anak Prasekolah. (Program Studi Ilmu Keperawatan Fakultas Kedokteran Universitas Gadjah Mada Yogyakarta)

Prianggoro, H. (2013). Anak dan Gadget: yang Penting Aturan Main. http://nakita.id/Balita/Anak-Dan-Gadget-Yang-Penting-Aturan-Main. Diakses 13 Oktober 2013

Putri, G. P. (2013). Perbedaan Perkembangan Personal Sosial Anak Usia Pra Sekolah dengan Pola Asuh Demokratis dan Otoriter. S1 Keperawatan Universitas Jember

Rahman. (2009). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Kesehatan

Santrock, J. W. (2007). Perkembangan Anak, (terjemahan). Jakarta: Penerbit Erlangga

Sari, T. P & Mitsalia, A. A. (2016). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Personal Sosial Anak. Journal Profesi, 13(2), Maret 2016

Setia, U. K. (2016). Ikuti Batasan Waktu Main Gadget Sesuai Usia. Dalamwww.liputan6.com. Diakses Jakarta, 24 Februari 2016 pukul 17.00 WIB

Tondok, Marselius Sampe. (2013). Penggunaan Smartphone pada Anak: Be Smart Parent. Dalam Harian Surabaya Post, 24 Maret 2013

Trianto.(2010). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Penerbit: PT. Prestasi Pustakaraya – Jakarta

Trinika, Y. (2015). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikososial Anak Usia Pra Sekolah (3 – 6 Tahun) di TK Kristen Immanue. (Program Studi Keperawatan Universitas Tanjungpura)

Williams, B. K. & Sawyer, S. C. (2007). Using Information Technologi : Pengenalan Praktis Dunia Komputer & Komunikasi Edisi 7. (Penerjemah : Nur Wijayaning Rahayu & Th. Arie Prabawali) Yogyakarta: ANDI

Wong, D. (2009). Buku Ajar Keperawatan untuk Pediatrik. Jakarta: EGC

Wulandari, A. (2015). Pengaruh Gadget terhadap Perkembangan Anak. (Fakultas Sains dan Matematika Universitas Diponegoro)

Wulandari, Primati, Y. (2016). Anak Asuhan Gadget. Dalam www.liputan6.com. Diakses Jakarta, 17 Maret 2016 pukul 11.00 WIB

Wulandari, R. (2015). Komunikasi Antar Pribadi Orangtua dan Anak dalam Penggunaan Gadget. Bandung: Universitas Islam Bandung, Fakultasi Ilmu Komunikasi
Published
2018-11-13
Abstract viewed = 2194 times
pdf downloaded = 2669 times