Media Interaktif dan Power Point terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Anatomi Fisiologi Mahasiswa
Abstract
This study aims to determine the effect of interactive media and motivation on anatomy and physiology learning outcomes in health polytechnic students of the Jambi obstetrics department. This research method is quasi-experimental, using a pre-test, post-test control group design. The results showed that the pre-test value of the experimental class group was 2238, with an average value of 74.60 with a standard deviation of 3.024. While the post-test in this practical class obtained a total of 2373, the average value was 79.10 with a standard deviation of 3.736. Meanwhile, the total pre-test score for the control group was 2000, with an average score of 66.67 with a standard deviation of 5.287. At the same time, the post-test in the control class obtained a total score of 2112 and an average value of 70.40 with a standard deviation of 7.700. In conclusion, there is an effect of using interactive media and motivation to increase learning outcomes of anatomy and physiology of Jambi Health Polytechnic students, Department of Midwifery.
Keywords: Learning Outcomes, Interactive Media, Motivation, PowerPoint
References
Manurung, A. A., & Rohmah, M. (2021). The Effect of Use of Power Point Learning Media on Student Learning. Al’adzkiya International of Education and Sosial (AIoES) Journal, 2(1), 54–57
Muthoharoh, M. (2019). Media Powerpoint dalam Pembelajaran. Tasyri: Jurnal Tarbiyah-Syariah-Islamiyah, 26(1), 21–32
Mutmainah, M., Syarif, C. R., & Yuhana, Y. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Power Point untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. JTPPm (Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran): Edutech and Intructional Research Journal, 5(2), 123-130. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JTPPm/article/view/7480
Nasution, T. A., & Ismail, H. B. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Berbantuan Komputer untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa di Kelas VIII MTs Ta’dib Al-Mualimin Al-Syakirin. UMSU. http://repository.umsu.ac.id/handle/123456789/16641
Nuriansyah, F. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Online dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi saat Awal Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Ekonomi Indonesia, 1(2). https://ejournal.upi.edu/index.php/JPEI/article/view/28346
Palguna, I. M. A., Parwati, N. N., & Divayana, D. G. H. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Auditory, Intellectually, Repetition Berbantuan Media Pembelajaran I-Spring terhadap Motivasi dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMA. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 10(2), 56–75. https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_tp/article/view/3350
Panjaitan, R. G. P., Titin, T., & Putri, N. N. (2020). Multimedia Interaktif Berbasis Game Edukasi sebagai Media Pembelajaran Materi Sistem Pernapasan di Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(1), 141–151. http://jurnal.unsyiah.ac.id/JPSI/article/view/16062
Pradilasari, L., Gani, A., & Khaldun, I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual pada Materi Koloid untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 9–15. DOI: 10.24815/jpsi.v7i1.13293
Rahman, A., Naldi, W., Arifin, A., & Mujahid, F. (2021). Analisis UU Sistem Pendidikan Nasional Np 20 Tahun 2003 dan Implikasinya terhadap Pelaksanaan Pendidikan di Indonesia. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 4(1), 98–107. https://doi.org/10.31539/joeai.v4i1.2010
Sari, I. E., Irwan, I., Musdi, E., & Yerizon, Y. (2022). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Scientific Approach Menggunakan Macromedia Flash untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Pendipa Journal of Science Education, 6(2), 386–393. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/pendipa/article/view/19619
Sartika, F., Desriwita, E., & Ritonga, M. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar PAI di Sekolah dan Madrasah. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 20(2), 115–128. https://doi.org/10.21831/hum.v20i2.32598
Setyaningsih, S., Rusijono, R., & Wahyudi, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Kerajaan Hindu Budha di Indonesia. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 20(2). http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/didaktis/article/view/4772
Solikah, H. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Quizizz terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Teks Persuasif Kelas VIII di SMPN 5 Sidoarjo Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Mahasiswa UNESA, 7(3), 1–8. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/34508/30688
Suhendra, I., Enawaty, E., & Melati, H. A. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Audiovisual Powtoon terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Materi Unsur Senyawa Campuran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(3), 1-8. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v7i3.24238
Sulaiman, A. (2020). Perbedaan Penggunaan Media Powerpoint Berbasis Hyperlink Vs Media Powerpoint Templete dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Kognitif. Education Journal: Journal Educational Research and Development, 4(2), 213–220. https://jurnal.ikipjember.ac.id/index.php/ej/article/view/355
Wardani, K. W., & Setyadi, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Macromedia Flash Materi Luas dan Keliling untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(1), 73–84. DOI: 10.24246/j.js.2020.v10.i1.p73-84
Widhayanti, A., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Motivasi Belajar Melalui Media Audiovisual Berbantuan Power Point pada Peserta Didik di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1587–1593. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/627
Yunarsih, N. (2020). Manajemen Kemitraan dalam Peningkatan Mutu Lulusan Diploma Tiga Kebidanan. Faletehan Health Journal, 7(03), 142–148. DOI: 10.33746/fhj.v7i03.127
Copyright (c) 2022 Suharti Suharti, Daryono Daryono, Abbasiah Abbasiah, Dewi Masyitah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.