Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecemasan Mahasiswa dalam Menghadapi Tugas Akhir

Authors

  • Ramadhan Trybahari Sugiharno Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Jayapura
  • Wibowo Hanafi Ari Susanto Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Jayapura
  • Frengki Wospakrik Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Jayapura

DOI:

https://doi.org/10.31539/jks.v5i2.3760

Abstract

This study aims to look at the factors that influence students in facing their final project. This research method is quantitative research with a cross-sectional study design. The results showed that the average age of the respondents was 21 years, with the youngest 20 years old and the oldest 22 years old. Most (76.3%) of the research respondents were 45, and of the total respondents, the majority (64.9%) of 24 respondents experienced moderate anxiety. And 31 respondents (83.8%) have high family support then, strong peer influence is 31 respondents (83.8%), the influence of supervisors is vital to as many as 33 respondents (89.2%), and the influence of the environment good as many as 30 respondents (81.1%). The bivariate analysis results showed that the p-values ​​for all variables were < 0.05. In conclusion, there is a significant relationship between support from family, peers, supervisors, and the environment with student anxiety in facing the final project.

 

Keywords: Student, Anxiety, Nursing, Final Project

References

Andri, J., Padila, P., & Arifin, N. A. (2021). Tingkat Kecemasan Pasien Kardiovaskuler pada Masa Pandemi COVID-19. Journal of Telenursing (JOTING), 3(1), 382-389. https://doi.org/10.31539/joting.v3i1.2167

Ardiyanti, Y., Livana, P. H., & Ayuwatini, S. (2017). Hubungan Karakteristik dengan Tingkat Ansietas pada Siswa- Siswi SMA. Jurnal Perawat Indonesia, 1(2), 54-57. https://journal.ppnijateng.org/index.php/jpi/article/view/46

Dewi, I. P., & Fauziah, D. (2018). Pengaruh Terapi Seft terhadap Penurunan Tingkat Kecemasan pada Para Pengguna Napza. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 2(2), 135–150. https://doi.org/10.30651/jkm.v2i2.1094

Dini, P. R., & Iswanto, A. (2019). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Tingkat Stres dalam Menyusun Tugas Akhir pada Mahasiswa STIKES Ngudi Waluyo Ungaran. Journal Ilmu Kebidanan dan Kesehatan, 10(2), 88–97. http://journals.stikesbup.ac.id

Erdoğdu, Y., Koçoğlu, F., & Sevim, C. (2020). An Investigation of the Psychosocial and Demographic Determinants of Anxiety and Hopelessness During COVID-19 Pandemic. Klinik Psikiyatri Dergisi, 23, 24–37. https://doi.org/10.5505/kpd.2020.35403

Fahrianti, F. (2021). Perbedaan Kecemasan Mahasiswa Baru Ditinjau dari Jenis Kelamin pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1297–1302. http://jptam.org/index.php/jptam

Khoirunnisa, K., Muslimah, M., & Surawan, S. (2021). Tingkat Kecemasan Mahasiswa terhadap Tugas Akhir Prodi PAI di IAIN Palangka Raya. Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya. http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/3430/1/Skripsi%20Khoirunnisa%20-%201701112159.pdf

Livana, P. H., Susanti, Y., & Arisanti, D. (2018). Tingkat Ansietas Mahasiswa dalam Menyusun Skripsi. Community Of Publishing N Nursing (Coping), 6, 115–120. Https://Ojs.Unud.Ac.Id/Index.Php/Coping/Article/Download/53240/31502

Malfasari, E., Devita, Y., Erlin, F., & Filer. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecemasan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Tugas Akhir di STIKEs Payung Negeri Pekan Baru. Jurnal Ners Indonesia, 8(2), 124-131. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31258/jni.8.2.124-131

Marjan, F., Sano, A., & Ifdil, I. (2018). Tingkat Kecemasan Mahasiswa Bimbingan dan Konseling dalam Menyusun Skripsi. Jurnal Penelitian Guru Indonesia-JPGI, 3(2), 84–89. https://doi.org/10.29210/02247jpgi0005

Natalya, W. (2020). Gambaran Tingkat Kecemasan Warga Terdampak COVID 19 di Kecamatan Comal Kabupaten Pem. University Research Colloqium, 458–463. http://repository.urecol.org/index.php/proceeding/article/view/1230/1198

Padila, P., Ningrum, D., Andri, J., Sartika, A., & Andrianto, M. (2021). Kecemasan Orang Tua Ketika Anak Berinteraksi Sosial di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Keperawatan Silampari, 5(1), 168-177. https://doi.org/10.31539/jks.v5i1.2709

Pamungkas, A. (2020). Tipe Kepribadian Ektrovert-Introvert dan Kecemasan Mahasiswa pada Masa Pandemi Covid-19. Syams:Jurnal Studi Keislaman, 1(2). http://e-journal.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/syams

Ramadhan, A. F., Sukohar, A., & Saftarina, F. (2019). Perbedaan Derajat Kecemasan antara Mahasiswa Tahap Akademik Tingkat Awal dengan Tingkat Akhir di Fakultas Kedokteran Universitas Lampung. Jurnal Medula, 9(1), 78-82. http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/20106

Rufaidah, A., & Karneli, Y. (2020). Penerapan Teknik Cognitive Restructuring dalam Konseling Perorangan untuk Mereduksi Gangguan Kecemasan. Electronic) Pusat Kajian BK Unindra-IKI, 214(2), 214–222. https://doi.org/10.26539/teraputik-42417

Ruskandi, J. H. (2021). Kecemasan Remaja pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Penelitian Perawat Profesional, 3(3), 483–492. http://jurnal.globalhealthsciencegroup.com/index.php/JPPP

Wakhyudin, H., & Putri, A. D. S. (2020). Analisis Kecemasan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Skripsi. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 14–18. https://jurnal.umk.ac.id/index.php/wasis/article/view/4707

Walean, C., Pali, C., & Sinolungan, J. (2021). Gambaran Tingkat Kecemasan pada Mahasiswa di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Biomedik, 13(2), 132–143. https://doi.org/10.35790/jbm.13.2.2021.31765

Downloads

Published

2022-06-16