Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecemasan Mahasiswa dalam Menghadapi Tugas Akhir

  • Ramadhan Trybahari Sugiharno Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Jayapura
  • Wibowo Hanafi Ari Susanto Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Jayapura
  • Frengki Wospakrik Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Jayapura

Abstract

This study aims to look at the factors that influence students in facing their final project. This research method is quantitative research with a cross-sectional study design. The results showed that the average age of the respondents was 21 years, with the youngest 20 years old and the oldest 22 years old. Most (76.3%) of the research respondents were 45, and of the total respondents, the majority (64.9%) of 24 respondents experienced moderate anxiety. And 31 respondents (83.8%) have high family support then, strong peer influence is 31 respondents (83.8%), the influence of supervisors is vital to as many as 33 respondents (89.2%), and the influence of the environment good as many as 30 respondents (81.1%). The bivariate analysis results showed that the p-values ​​for all variables were < 0.05. In conclusion, there is a significant relationship between support from family, peers, supervisors, and the environment with student anxiety in facing the final project.

 

Keywords: Student, Anxiety, Nursing, Final Project

References

Andri, J., Padila, P., & Arifin, N. A. (2021). Tingkat Kecemasan Pasien Kardiovaskuler pada Masa Pandemi COVID-19. Journal of Telenursing (JOTING), 3(1), 382-389. https://doi.org/10.31539/joting.v3i1.2167

Ardiyanti, Y., Livana, P. H., & Ayuwatini, S. (2017). Hubungan Karakteristik dengan Tingkat Ansietas pada Siswa- Siswi SMA. Jurnal Perawat Indonesia, 1(2), 54-57. https://journal.ppnijateng.org/index.php/jpi/article/view/46

Dewi, I. P., & Fauziah, D. (2018). Pengaruh Terapi Seft terhadap Penurunan Tingkat Kecemasan pada Para Pengguna Napza. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 2(2), 135–150. https://doi.org/10.30651/jkm.v2i2.1094

Dini, P. R., & Iswanto, A. (2019). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Tingkat Stres dalam Menyusun Tugas Akhir pada Mahasiswa STIKES Ngudi Waluyo Ungaran. Journal Ilmu Kebidanan dan Kesehatan, 10(2), 88–97. http://journals.stikesbup.ac.id

Erdoğdu, Y., Koçoğlu, F., & Sevim, C. (2020). An Investigation of the Psychosocial and Demographic Determinants of Anxiety and Hopelessness During COVID-19 Pandemic. Klinik Psikiyatri Dergisi, 23, 24–37. https://doi.org/10.5505/kpd.2020.35403

Fahrianti, F. (2021). Perbedaan Kecemasan Mahasiswa Baru Ditinjau dari Jenis Kelamin pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1297–1302. http://jptam.org/index.php/jptam

Khoirunnisa, K., Muslimah, M., & Surawan, S. (2021). Tingkat Kecemasan Mahasiswa terhadap Tugas Akhir Prodi PAI di IAIN Palangka Raya. Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya. http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/3430/1/Skripsi%20Khoirunnisa%20-%201701112159.pdf

Livana, P. H., Susanti, Y., & Arisanti, D. (2018). Tingkat Ansietas Mahasiswa dalam Menyusun Skripsi. Community Of Publishing N Nursing (Coping), 6, 115–120. Https://Ojs.Unud.Ac.Id/Index.Php/Coping/Article/Download/53240/31502

Malfasari, E., Devita, Y., Erlin, F., & Filer. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecemasan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Tugas Akhir di STIKEs Payung Negeri Pekan Baru. Jurnal Ners Indonesia, 8(2), 124-131. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31258/jni.8.2.124-131

Marjan, F., Sano, A., & Ifdil, I. (2018). Tingkat Kecemasan Mahasiswa Bimbingan dan Konseling dalam Menyusun Skripsi. Jurnal Penelitian Guru Indonesia-JPGI, 3(2), 84–89. https://doi.org/10.29210/02247jpgi0005

Natalya, W. (2020). Gambaran Tingkat Kecemasan Warga Terdampak COVID 19 di Kecamatan Comal Kabupaten Pem. University Research Colloqium, 458–463. http://repository.urecol.org/index.php/proceeding/article/view/1230/1198

Padila, P., Ningrum, D., Andri, J., Sartika, A., & Andrianto, M. (2021). Kecemasan Orang Tua Ketika Anak Berinteraksi Sosial di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Keperawatan Silampari, 5(1), 168-177. https://doi.org/10.31539/jks.v5i1.2709

Pamungkas, A. (2020). Tipe Kepribadian Ektrovert-Introvert dan Kecemasan Mahasiswa pada Masa Pandemi Covid-19. Syams:Jurnal Studi Keislaman, 1(2). http://e-journal.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/syams

Ramadhan, A. F., Sukohar, A., & Saftarina, F. (2019). Perbedaan Derajat Kecemasan antara Mahasiswa Tahap Akademik Tingkat Awal dengan Tingkat Akhir di Fakultas Kedokteran Universitas Lampung. Jurnal Medula, 9(1), 78-82. http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/20106

Rufaidah, A., & Karneli, Y. (2020). Penerapan Teknik Cognitive Restructuring dalam Konseling Perorangan untuk Mereduksi Gangguan Kecemasan. Electronic) Pusat Kajian BK Unindra-IKI, 214(2), 214–222. https://doi.org/10.26539/teraputik-42417

Ruskandi, J. H. (2021). Kecemasan Remaja pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Penelitian Perawat Profesional, 3(3), 483–492. http://jurnal.globalhealthsciencegroup.com/index.php/JPPP

Wakhyudin, H., & Putri, A. D. S. (2020). Analisis Kecemasan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Skripsi. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 14–18. https://jurnal.umk.ac.id/index.php/wasis/article/view/4707

Walean, C., Pali, C., & Sinolungan, J. (2021). Gambaran Tingkat Kecemasan pada Mahasiswa di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Biomedik, 13(2), 132–143. https://doi.org/10.35790/jbm.13.2.2021.31765
Published
2022-06-16
How to Cite
Sugiharno, R., Ari Susanto, W., & Wospakrik, F. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecemasan Mahasiswa dalam Menghadapi Tugas Akhir. Jurnal Keperawatan Silampari, 5(2), 1189-1197. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/jks.v5i2.3760
Abstract viewed = 0 times
pdf downloaded = 0 times