Audio Visual dan Power Point sebagai Media Edukasi dalam Merubah Pengetahuan dan Perilaku Remaja
Abstract
This study aims to determine the effect of health education on personal hygiene with audio-visual media (video) on the knowledge and behavior of adolescent girls. This quantitative research method uses a pretest-posttest design with a control group design with the type of intervention using video learning in the intervention group. The results of the t-test showed that the knowledge aspect was p-value = 0.587 (p > 0.05), while the behavior was 0.011 (sig < 0.05). In conclusion, health education using audio-visual (video) is proven to improve the behavior of adolescent girls in improving personal hygiene and is more effective than learning using PPT.
Keywords: Menstruation, Knowledge, Behavior, Personal Hygiene
References
Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi covid-19. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 123–140. https://journal.ptiq.ac.id/index.php/iq/article/view/57
Choirunissa, R., Syamsiah, S., & Komala, I. R. (2020). Analisis Deteksi Dini Kesehatan Jiwa Remaja di Masa Pandemi COVID-19. Universitas Nasional Jakarta. http://repository.unas.ac.id/id/eprint/818
Fatkhiyah, N., Masturoh, M., & Atmoko, D. (2020). Edukasi Kesehatan Reproduksi Remaja. Jurnal Abdimas Mahakam, 4(1), 84–89. http://dx.doi.org/10.24903/jam.v4i1.776
Febriawati, H., Padila, P., & Anita, B. (2018). Pendidikan Seksual Remaja Melalui POSKESJA. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bumi Raflesia, 1(1), 45-53. https://doi.org/10.36085/jpmbr.v1i1.193
Kemenkes RI. (2018). Data dan Informasi Profil Kesehatan Indonesia 2018. https://pusdatin.kemkes.go.id/resources/download/pusdatin/profil-kesehatan-indonesia/Data-dan-Informasi_Profil-Kesehatan-Indonesia-2018.pdf
Misbahudin, D., Rochman, C., Nasrudin, D., & Solihati, I. (2018). Penggunaan Power Point Sebagai Media Pembelajaran: Efektifkah? WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 3(1), 43–48. https://ejournal.upi.edu/index.php/WapFi/article/view/10939/0
Muthoharoh, M. (2019). Media powerpoint dalam pembelajaran. Tasyri: Jurnal Tarbiyah-Syariah-Islamiyah, 26(1), 21–32. https://e-journal.stai-iu.ac.id/index.php/tasyri/article/view/66
Nasution, T. A., & Batubara, I. H. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Berbantuan Komputer untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa di Kelas VIII MTs Ta’dib Al-Mualimin Al-Syakirin. Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. http://repository.umsu.ac.id/handle/123456789/16641
Nurchandra, D., Mirawati, M., & Aulia, F. (2020). Pendidikan Kesehatan tentang Personal Hygiene pada Remaja Putri di SMP 1 Muhammadiyah Banjarmasin. Jurnal Pengabdian Masyarakat Kebidanan, 2(1), 31–35. https://doi.org/10.26714/jpmk.v2i1.5368
Nurhidayati, N. (2020). Hubungan Personal Hygiene dengan Kejadian Leukore. Jurnal Kebidanan, 12(01), 10–19. https://doi.org/10.35872/jurkeb.v12i01.361
Nuriansyah, F. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Online dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi saat Awal Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Ekonomi Indonesia, 1(2), 61-65. https://ejournal.upi.edu/index.php/JPEI/article/view/28346
Nurmayani, W., Mulianingsih, M., Hadi, I., & Suitari, R. A. (2020). Perilaku Remaja Putri tentang Personal Hygiene saat Menstruasi Pasca Gempa di Dusun Lendang Bila Desa Tegal Maja Kecamatan Tanjung Kabupaten Lombok Utara. Jurnal Ilmu Keperawatan Maternitas, 3(2), 1–9. https://doi.org/10.32584/jikm.v3i2.517
Panzilion, P., Padila, P., & Andri, J. (2021). Pengetahuan Stimulasi Perkembangan Anak Usia Dini oleh Guru. Journal of Telenursing (JOTING), 3(1), 85-94. https://doi.org/10.31539/joting.v3i1.2115
Pratiwi, W. R., Hamdiyah, H., & Asnuddin, A. (2020). Deteksi Dini Masalah Kesehatan Reproduksi Melalui Pos Kesehatan Remaja. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (JIPEMAS), 3(1), 87–94. http://dx.doi.org/10.33474/jipemas.v3i1.5035
Putri, B. D. Y., Herinawati, H., & Susilawati, E. (2021). Pengaruh Promosi Kesehatan tentang Bounding Attachment Berbasis Video Animasi terhadap Pengetahuan Ibu Hamil. Nursing Care and Health Technology Journal (NCHAT), 1(3), 155–161. http://ojs.nchat.id/index.php/nchat/article/view/27
Rahmayanti, R., Wahyuni, F., Yazia, V., Handayani, D., & Hasni, H. (2020). Pentingnya Menjaga Kesehatan di Masa Pandemi COVID-19 pada Remaja di Panti Aisyiyah Lubuk Minturun. Abdimas Galuh, 2(2), 158–164. http://dx.doi.org/10.25157/ag.v2i2.4057
Riyadi, E. K. S., & Sundari, S. (2020). Tingkat Pengetahuan Orang Tua tentang Stimulasi Perkembangan Anak Pra Sekolah Usia 60-72 Bulan. Jurnal Ilmu Kebidanan, 6(2), 59–67. http://jurnal.akbiduk.ac.id/assets/doc/210106120403
Sartika, A., Oktarianita, O., & Padila, P. (2021). Penyuluhan terhadap Pengetahuan Remaja tentang PKPR. Journal of Telenursing (JOTING), 3(1), 171-176. https://doi.org/10.31539/joting.v3i1.2192
Senja, A. O., Widiastuti, Y. P., & Istioningsih, I. (2020). Tingkat Pengetahuan Remaja tentang Kesehatan Reproduksi. Jurnal Keperawatan, 12(1), 85–92. https://doi.org/10.32583/keperawatan.v12i1.699
Shidiq, A. F., & Raharjo, S. T. (2018). Peran Pendidikan Karakter di Masa Remaja sebagai Pencegahan Kenakalan Remaja. Prosiding Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 176–187. http://jurnal.unpad.ac.id/prosiding/article/view/18369/0
Siswanto, Y., & Lestari, I. P. (2020). Pengetahuan Penyakit Tidak Menular dan Faktor Risiko Perilaku pada Remaja. Pro Health Jurnal Ilmiah Kesehatan, 2(1), 1–6. http://jurnal.unw.ac.id/index.php/PJ/article/view/269/0
Suseno, M. R., Hamidiyanti, B. Y. F., & Ningsih, W. A. (2021). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Menggunakan Media Video dan Alat Peraga terhadap Pengetahuan dan Sikap Remaja Putri tentang Personal Hygiene pada Masa Menstruasi dalam Layanan Homecare. Jurnal Kebidanan, 10(2), 59–69. https://doi.org/10.35890/jkdh.v10i2.216
Umami, H., Rahmawati, F., & Maulida, M. N. (2020). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Melalui Media Video Edukasi terhadap Tingkat Pengetahuan dan Sikap Remaja Putri tentang Vulva Hygiene di Pondok Pesantren Al-Ittifaqiah Indralaya. Sriwijaya University. http://repository.unsri.ac.id/id/eprint/35548
Umami, H., Rahmawati, F., & Maulida, M. N. (2021). Pengaruh Media Video Edukasi tentang Vulva Hygiene terhadap Tingkat Pengetahuan dan Sikap Remaja Putri. Jurnal Kesehatan Saelmakers PERDANA (JKSP), 4(1), 42–50. https://doi.org/10.32524/jksp.v4i1.5
Widhayanti, A., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Motivasi Belajar melalui Media Audiovisual Berbantuan Power Point pada Peserta Didik di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1587–1593. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.627
Copyright (c) 2022 Netti Herawati, Pauline Kusmaryati, Ajeng Galuh Wuryandari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.