Perbedaan Perkembangan Motorik Kasar, Bahasa dan Perilaku Prososial pada Anak dengan Pembelajaran Program Fullday dan Reguler
Abstract
This study aims to analyze differences in gross motor development, language, and prosocial behavior in children undergoing full-day and regular Kindergarten learning at Bunnaya Kindergarten Lhokseumawe, Lhokseumawe City. This study used a quantitative and comparative descriptive method, with the KPSP instrument for ages 4-6 years. The results showed that there were significant differences in gross motor development (p-value = 0.000, (p-value = 0.000) and prosocial behavior (p-value = 0.001) in total day and regular program children. In conclusion, the two groups can cause differences in significant child development. The gross motoric product of children aged 4-6 years in Lhokseumawe is dominant under normal conditions, where the regular program has a more significant percentage of normal than whole day school. The development of language skills is chief under normal conditions, where the school program, either full-day or regular program, has the same percentage. In social behavior, children in Lhokseumawe have high social behavior, namely 62.5%. The social behavior of children with the full-day program is slightly higher than children with the regular schedule.
Keywords: Language, Fullday, Gross Motor, Prosocial Behavior, Regular
References
Ashifa, N. (2019). Implementasi Outdoor Learning Sentra Bermain Peran dalam Mengembangkan Motorik Kasar. JEA: Jurnal Edukasi AUD, 5(1), 27-41. https://dx.doi.org/10.18592/jea.v5i1.3062
Aziz, Z., & Anwar, K. (2016). Kurikulum Terpadu: Model Pembinaan Karakter pada Sekolah Islam Fullday. IJER (Indonesian Journal of Educational Research), 1(2). https://doi.org/10.30631/ijer.v1i2.19
Azizah, U. (2017). Keterlambatan Bicara dan Implikasinya dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2)281-297. https://ojs.staituankutambusai.ac.id/index.php/hikmah/article/view/60
Dewi, M. P., S, N., & Irdamurni, I. (2020). Perkembangan Bahasa, Emosi, dan Sosial Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 1-11. https://doi.org/10.30659/pendas.7.1.1-11
Drupadi, R. (2020). Pengaruh Regulasi Emosi terhadap Perilaku Prososial Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(1), 30-36. https://doi.org/10.17509/cd.v11i1.20326
Faddilah, L. H. (2018) Perbedaan Perkembangan Personal Sosial Anak terhadap Program Pendidikan Full Day (TK Buah Hati Kita) dengan Half Day (TK Aisyiyah Bustanul Athfal). STIKES Muhammadiyah Klaten. http://repository.stikesmukla.ac.id/600/
Fitriahadi, E., Priskila, Y. (2020). Faktor yang Mempengaruhi Perkembangan Anak Usia 36 Tahun di Posyandu Wilayah Kerja Puskesmas Tinggede, Kecamatan Marawola Kabupaten Sigi Sulawesi Tengah Indonesia. Jurnal Kesehatan, 13(2), 183–191. https://journals.ums.ac.id/index.php/jk/article/view/10621/pdf
Fitriani, A., Mauyah, N., Elvieta, E., Subki, S., Savina, S., Akla, N., Friscilla, I., & Sari, S. P. (2022). Penyuluhan Pengolahan Makanan Bergizi untuk Anak di Desa Gampong Raya Tambo Kecamatan Peusangan Kabupaten Bireuen 2021. Jurnal Abdimas ITEKES Bali, 1(2), 76–80. https://doi.org/10.37294/jai.v1i2.374
Fitriani, A., Friscila, I., Mauyah, N., Elvieta, E., & Fatiyani, F. (2022). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Stunting di Puskesmas Syamtalira Aron. Jurnal Medikes (Media Informasi Kesehatan), 9(1), 47–56. https://doi.org/10.36743/medikes.v9i1.342
Haris, J. K. (2018). Implementasi Dispensasi Nikah dalam Tinjauan Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2002 tentang Perlindungan Anak di Pengadilan Agama Takalar. Jurnal Al-Qadau: Peradilan dan Hukum Keluarga Islam, 5(2), 205-226: https://doi.org/10.24252/al-qadau.v5i2.7103
Harsismanto, J., Ramon, A., Putrawan, R., Padila, P., & Andri, J. (2021). Perbandingan Efektivitas Bermain Plastisin dengan Finger Painting terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Prasekolah. Jurnal Kesmas Asclepius, 3(1), 25-33. https://doi.org/10.31539/jka.v3i1.2375
Huliyah, M. (2016). Hakikat Pendidikan Anak Usia Dini. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 60-71. https://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/assibyan/article/view/193
Jannah, N., & Umam, K. (2021). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Karakter Berbasis Keluarga di Masa Pandemi COVID-19. FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman, 12(1), 95-115. https://doi.org/10.36835/falasifa.v12i1.460
Khoiriyah, K., Ahmad, A., & Fitriani, D. (2016). Model Pengembangan Kecakapan Berbahasa Anak yang Terlambat Bicara (Speech Delay). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 36-45. https://www.neliti.com/id/publications/187403/model-pengembangan-kecakapan-berbahasa-anak-yang-terlambat-berbicara-speech-dela#cite
Kurniawan, A. (2016) Hubungan Berat Lahir dengan Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia Prasekolah di TK Kelurahan Sidomulyo Kecamatan Godean. Universitas Jenderal Achmad Yani Yogyakarta. http://repository.unjaya.ac.id/id/eprint/433
Masrurah, F., & Khulusinniyah, K. (2019). Pengembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini dengan Bermain. Edupedia, 3(2), 171-182. https://doi.org/10.35316/edupedia.v3i2.253
Mayangsari, D., Sari, E. D. N., & Munaila, N. (2017). Peningkatan Perilaku Prososial pada Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Outbond Fun Estafet di Tk PGRI Langkap Burneh Bangkalan. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 4(2), 115-132. https://doi.org/10.21107/jpgpaud.v4i2.3574
Munalar, S. S., Syakut, S. M., Wardhani, D. K., & Nurhayati, N. (2022). Perlindungan Anak terhadap Kekerasan Verbal. BHAKTI HUKUM: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1). https://scholar.google.co.id/scholar?hl=id&as_sdt=0,5&cluster=18320583477053509
Padila, P., Andri, J., Sunarsih, S., Andrianto, M. B., & Sartika, A. (2022). Impact Pandemi COVID-19 terhadap Perkembangan Anak Usia Sekolah. Jurnal Keperawatan Silampari, 6(1), 308-314. https://doi.org/10.31539/jks.v6i1.4399
Padila, P., Andari, F. N., & Andri, J. (2019). Hasil Skrining Perkembangan Anak Usia Toddler antara DDST dengan SDIDTK. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(1), 244–256. https://doi.org/10.31539/jks.v3i1.809
Panzilion, P., Padila, P., & Andri, J. (2021). Intervention of Numbers Puzzle Against Short Memory Mental Retardated Children. JOSING: Journal of Nursing and Health, 1(2), 41-47. https://doi.org/10.31539/josing.v1i2.2332
Panzilion, P., Padila, P., Tria, G., Amin, M., & Andri, J. (2020). Perkembangan Motorik Prasekolah antara Intervensi Brain Gym dengan Puzzle. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(2), 510-519. https://doi.org/10.31539/jks.v3i2.1120
Purnamasari, N., & Dimyati, D. (2022). Perbedaan Pengasuhan Anak di Sekolah Fullday dan Sekolah Umum terhadap Kemandirian Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2813-2824. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2267
Risina, D. F. (2018). Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar pada TK Kelompok B dengan Kegiatan Outbound Mini Berbasis Potensi Alam. Jurnal Audi, 3(1), 39-46. https://doi.org/10.33061/ad.v3i1.2055
Sahari, S. (2018). Fullday School dalam Sorotan Ilmu Sosiologi, Psikologi, dan Ekonomi. Jurnal Ilmiah Iqra, 11(1), 1-11. https://doi.org/10.30984/jii.v11i1.575
Sembiring, I. S. (2020). Differences in Rough Motoric Development, Language and Prosocial Behaviour in Children Who Kindergarten Program Full Day and Reguler in 2019, Excellent Midwifery Journal, 3(2), 102–114. https://doi.org/10.55541/emj.v3i2.141
Ubaid, K. (2019). Pengembangan Kemandirian Anak Melalui Program Fullday School di Paud Mekar Budi Karanganyar. Buana Gender: Jurnal Studi Gender dan Anak, 4(2), 125-140. https://doi.org/10.22515/bg.v4i2.3421
Yuliana, F., Andriani, K. E., & Friscila, I. (2021). Use of Red Onion as a Fever Reduce in Children. International Conference on Health Science, 1(1), 185–189. https://ocs.unism.ac.id/index.php/ICoHS/article/view/362
Copyright (c) 2022 Ernita Ernita, Marlina Marlina, Serlis Mawarni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.