Determinan Pola Asuh Orang Tua pada Anak Usia Pra Sekolah di Era New Normal

  • Monalisa Monalisa Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Jambi
  • Loriza Sativa Yan Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Jambi
  • Nur Fadilla Bahri Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Jambi

Abstract

This study aims to analyze the determinants of parenting style for preschool-age children in the new average era in the Kenali Besar Public Health Center, Jambi City, working area. This research method is quantitative research with a cross-sectional research design. The results showed that most parents' upbringing was good, 53 people (54.2%), while the poor category was 43 (44.8%). The bivariate analysis results showed that the p-value between parenting style and age, education, and income was 0.000. In conclusion, parenting style in the new average period is related to age, education, and high income.

 

Keywords: New Normal, Parenting Style, Preschool Age

References

Anwar, R. N., & Azizah, N. (2020). Pengasuhan Anak Usia Dini di Era New Normal Perspektif Islam. Thufuli: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 1–9. https://doi.org/10.33474/thufuli.v2i2.8966

Atika, A. N., & Rasyid, H. (2018). Dampak Status Sosial Ekonomi Orang Tua terhadap Keterampilan Sosial Anak. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 7(2), 111–120. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v7i2.1601

Baiti, N. (2020). Pengaruh Pendidikan, Pekerjaan dan Pola Asuh Orang Tua terhadap Kemandirian Anak. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 6(1), 44–57. https://doi.org/10.18592/jea.v6i1.3590

Citra, T., & Wirman, A. (2021). Kegiatan Parenting Orang Tua terhadap Anak di Era New Normal di Kabupaten Pasaman Barat. Jurnal Family Education, 1(4), 1–6. https://doi.org/10.24036/jfe.v1i4.17

Egbert, J. (2020). The New Normal?: A Pandemic of Task Engagement in Language Learning. Foreign Language Annals, 53(2), 314–319. https://doi.org/10.1111/flan.12452

Fatmawati, E., Ismaya, E. A., & Setiawan, D. (2021). Pola Asuh Orang Tua dalam Memotivasi Belajar Anak pada Pembelajaran Daring. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 104–110. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.871

Fatwa, A. (2020). Pemanfaatan Teknologi Pendidikan di Era New Normal. Indonesian Journal of Instructional Technology, 1(2), 20-30. https://journal.kurasinstitute.com/index.php/ijit/article/view/37

Hamidah, H. (2020). Edukasi Perlindungan Anak dengan Model Pembelajaran Assurance-Relevance-Interest-Assessment-Satisfaction: Era New Normal. Abdimas Siliwangi, 03(02), 388–403. https://doi.org/10.22460/as.v3i2p%25p.4898

Khodijah, N. (2018). Pendidikan karakter dalam Kultur Islam Melayu (Studi terhadap Pola Asuh Orang Tua, Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya, dan Pengaruhnya terhadap Religiusitas Remaja pada Suku Melayu Palembang). Tadrib, 4(1), 21–39. https://doi.org/10.19109/Tadrib.v4i1.1949

Laksana, S. (2021). Post Pandemic Indonesian Regional Development Planning, New Normal, New Orientation: The Case of West Java. Jurnal Perencanaan Pembangunan: The Indonesian Journal of Development Planning, 5(1), 32–50. https://doi.org/10.36574/jpp.v5i1.150

Narayani, K. D., Jayanta, I. N. L., & Mahadewi, L. P. P. (2021). Pola Asuh Orang Tua dan Disiplin Belajar Daring terhadap Hasil Belajar di Masa New Normal. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(2), 393-401. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.37184

Ningrum, M. R. C., Supriyadi, S., & Astuti, N. (2019). Hubungan Pendapatan dan Pola Asuh Orang Tua dengan Perilaku Bullying Peserta Didik. Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(13), 1-15. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/pgsd/article/view/19602

Nirmala, A. P. (2021). Pentingnya Peran Orangtua Dalam Mendampingi Anak Usia Dini di Awal Era New Normal. Jurnal Psimawa, 4(2), 87–93. https://doi.org/10.1234/jp.v4i2.1432

Rahmi, N., & Husna, A. (2019). Hubungan Status Ekonomi Keluarga dan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Anak Prasekolah di Taman Kanak-Kanak Bijeeh Mata Pagar Air Aceh Besar. Journal of Healthcare Technology and Medicine, 2(1), 110–115. https://doi.org/10.33143/jhtm.v2i1.354

Sari, D. K., Saparahayuningsih, S., & Suprapti, A. (2018). Pola Asuh Orang Tua pada Anak yang Berperilaku Agresif. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(1), 1–6. https://doi.org/10.33369/jip.3.1.1-6

Shabarina, A., Mediani, H. S., & Mardiah, W. (2018). Pola Asuh Orang Tua yang Menitipkan Anak Prasekolah di Daycare Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Keperawatan Indonesia, 4(1), 60-67. https://doi.org/10.17509/jpki.v4i1.12344

Ulfa, M., & Na’imah, N. (2020). Peran Keluarga dalam Konsep Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Aulad : Journal on Early Childhood, 3(1), 14-19. https://doi.org/10.31004/aulad.v3i1.45

Utomo, E., Fajar, N. A., & Misnaniarti, M. (2021). Pola Asuh Orang Tua Otoriter, Demokratis, Permisif dengan Perilaku Merokok pada Siswa SMP di Kota Palembang. Jurnal’Aisyiyah Medika, 6(1). https://doi.org/10.36729/jam.v6i1.559

Wahyuni, F., Asfahani, A., & Krisnawati, N. (2021). Menjadi Orang Tua Kreatif bagi Anak Usia Dini di Masa New Normal. Absorbent Mind, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.37680/absorbent_mind.v1i1.782

Wijaya, I. P. P. A., Sulisnadewi, N. L. K., & Labir, I. K. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua terhadap Kepatuhan Penerapan Protokol Kesehatan pada Anak Usia Sekolah di Era New Normal. Jurnal Gema Keperawatan, 15(1), 1–14. https://doi.org/10.33992/jgk.v15i1.1505
Published
2023-01-17
Abstract viewed = 135 times
pdf downloaded = 282 times