Effektivitas Metode Edukasi Brainstrorming untuk Meningkatkan Pemahaman Kasus di Lahan Praktik pada Mahasiswa Profesi Ners
Abstract
This study aims to determine the effectiveness of learning brainstorming methods on the ability to understand cases in the practice area. The research design used was nonequivalent control group design consisting of experimental groups, namely the treatment of brainstorming methods and the control group with conventional methods, then all groups assessed the level of understanding of the case at the time of pre and post experiment. The results of this study, the intervention group was seen to be more meaningful with a p value of 0,000 compared to the control group. Conclusion, brainstorming education is more effective to be applied to improve the understanding of cases in Nurse profession students in the practice field.
Keywords: Brainstorming, Education, Understanding
References
Balackova, H. (2004). Brainstorming: a Creative Problem Solving Method. Http://Www.Unido.Org//Fileadmin/Import/196953_Brainstorming.Pdf. Diakses pada 02 April 2017
Bastable, S. B. (2006). Perawat sebagai Pendidik: Prinsip-Prinsip Pengajaran dan pembelajaran. Jakarta: EGC
Fang, N. (2013). Increasing High School Students Interest in STEM Education Through Collaborative Brainstorming With Yo-Yos
Fatimah, R. K. (2013). Penerapan Teknik Pembelajaran Brainstorming untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Kelas VII C SMPN 2 Kecamatan Sawoo Tahun Pelajaran 2012/2013, Skrpsi, Ponorogo: Universitas Muhammadyah Ponorogo
Karim. (2011). Penerapan Metode Penemuan Terbimbing dalam Pembelajaran atematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Disajikan dalam Seminar Nasional Matematika Terapan. Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) FKIP Universitas Almuslim
Kimberly, H. (2013). “Brainstorming Informationâ€, http://en.wikipedia. org/wiki/ Brainstorming, di unduh pada 2017/06/17 pukul 10.30 WIB
Notoatmodjo, S. (2007). Kesehatan Masyarakat Ilmu dan Seni. Jakarta: Rineka Cipta
Nuraisiyyah, I. (2008). Perbedaan Penguasaan Konsep Sistem Indera antara Metode Brainstorming dan Metode Tanya Jawab. Diakses 3 Maret 2017
Pusdiklat. (2004). Perencanaan Pelatihan, Pusdiklat Pegawai Depdikbud. Jakarta
Roestiyah. (2008). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta
Subana, M. (2009). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia Berbagai Pendekatan, Metode Teknik dan Media Pengajaran. Bandung: CV Pustaka Setia
Suprijanto. (2009). Pendidikan Orang Dewasa. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Wina Sanjaya. (2008). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana
Yamin. (2012). Taktik Mengembangkan Kemampuan Individual Peserta Didik. Jakarta
Zhao. (2010). The Study on Influencing Factor of Team Brainstorming Effectiveness.http://eresources.perpusnas..go.id:2057/docview/821296942/fulltextpdf/BE7AA3E382CD4E7APQ/1?accountid=25704. Diakses 01 April 2017
Copyright (c) 2019 NH Noeraini, Yeni Eliyanti, Dita Amita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.