Singing Methods in Improving Personal Hygiene Independence in School-Age Children

  • Hera Hijriani YPIB Majalengka University
  • Aat Agustini YPIB Majalengka University
  • Idris Handriana YPIB Majalengka University
  • Wawan Kurniawan YPIB Majalengka University
  • Je'an Zeina Fahira YPIB Majalengka University

Abstract

This study aims to understand the effect of the singing method on independence in the personal hygiene of school-age children in Leuwikidang Village, Majalengka Regency, in 2022. The technique used is a quantitative and cross-sectional approach using a purposive sampling technique. The results showed that the percentage of independence in personal hygiene for children was carried out before carrying out health education using the singing method (53.3%) and after carrying out health education using the singing method (60.0%). In conclusion, there is a significant influence on the personal hygiene independence of school-age children in Leuwikidang Village with health education and the singing method.

Keywords: School Age Children, Personal Hygiene Independence, Singing Method

References

Aminingsih, S., & Warsini, W. (2021). Penerapan Metode Bernyanyi Untuk Meningkatkan Kemampuan Cuci Tangan pada Anak Usia Sekolah. Jurnal Ilmu Kesehatan, 9(1), 33-41. https://doi.org/10.37831/kjik.v9i1.204

Anhusadar, L., & Islamiyah, I. (2020). Penerapan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Anak Usia Dini di Tengah Pandemi COVID-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 463-475. https://www.obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/555/pdf

Ansari, M. I. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi pada Pembelajaran Tajwid di Rumah Qur’an An-Nur Banjarmasin. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(2), 124-139. https://doi.org/10.37216/badaa.v1i2.251

Arifin, Z., & Humaedah, H. (2021). Application of Theory Operant Conditioning BF Skinner’s in PAI Learning. Journal of Contemporary Islamic Education, 1(2), 101–110. https://doi.org/10.25217/cie.v1i2.1602

Hayati, N., Fatimaningrum, A. S., Wulandari, R., & Muthmainnah, M. (2019). Kegiatan Menyanyi dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2). https://doi.org/10.21831/jpa.v8i2.29102

Hinga, I. A., & Ad, A. A. (2021). Edukasi Kebiasaan Cuci Tangan dengan Penerapan Metode Bernyanyi Sebagai Upaya Pencegahan Penyakit Menular pada Murid SD Negeri Tuadale Kabupaten Kupang. GEMASSIKA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1). https://doi.org/10.30787/gemassika.v5i1.565

Iskandar, H. (2020). Buku Saku Program PHBS di Layanan PAUD [Monograph]. Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat. http://repositori.kemdikbud.go.id/id/eprint/18983

Kementrian Kesehatan. (2021). Laporan Nasional RISKESDAS. Kemenkes RI, Jakarta

Khafifah, N. R. (2020). Meningkatkan Perkembangan Kognitif dengan Metode Bernyanyi pada Anak Usia Dini. 5. doi:https://doi.org/10.31219/osf.io/kewy3

Listiadesti, A. U., Noer, S. M., & Maifita, Y. (2020). Efektivitas Media Video terhadap Perilaku Cuci Tangan Pakai Sabun pada Anak Sekolah: A Literature Review. Jurnal Menara Medika, 3(1), 54-65. https://doi.org/10.31869/mm.v3i1.2198

Mardiah, L. Y., & Ismet, S. (2021). Implementasi Metode Bernyanyi dalam Mengembangkan Kemampuan Berbicara Anak Usia 4-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 402-408. https://doi.org/10.31004/jptam.v5i1.962

Mukaromah, S., & Katharina, M. (2020). Pendidikan Kesehatan (Personal Hygiene) Terhadap Tingkat Pengetahuan, Sikap, dan Tindakan Personal Hygiene Anak Usia Sekolah. Jurnal Medika Karya Ilmiah Kesehatan., 5(1), 1-7. https://doi.org/10.35728/jmkik.v5i1.123

Murni, D., Hente, A., & Nurmiati, N. (2020). Meningkatkan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Metode Bernyanyi di Kelompok B TK Al-Khairaat Poi. ECEIJ (Early Childhood Education Indonesian Journal, 3(2). https://doi.org/10.31934/eceij.v3i2.2073

Putri, N. K. (2022). Penguatan Perilaku Personal Hygiene Pada Anak Kelompok Bermain di Lingkungan Sekolah. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. http://etheses.uin-malang.ac.id/42042/

Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan YPIB Majalengka. (2021). Panduan Penyusunan Karya Ilmiah Akhir. STIKes YPIB Majalengka, Majalengka.

Syaikhu, A., & Napis, A. D. (2020). Permainan Tradisional Betawi untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa di TK Mutiara. Journal of Early Childhood Education, 2(1). https://doi.org/10.15408/jece.v2i1.15576

Wahyuni, N., Oktariana, R., & Fitriani, F. (2021). Efektifitas Metode Bernyanyi terhadap Kemampuan Menyimak Anak Kelompok A di TK Bungong Seuluepok Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1(1), 1-25. https://jim.bbg.ac.id/pendidikan/article/view/293/131

Wicaksono, A. W., Nafi’ah, A., Winona, A. F. S., & Muhid, A. (2022). Meningkatkan Kemampuan Kognitif melalui Metode Bernyanyi pada Anak Usia Dini: Literature Review. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 4(2), 408–420. https://doi.org/10.35473/ijec.v4i2.1635

Widiari, N. K. M., Budiani, N. N., & Dewi, I. G. A. A. N. (2023). Perbedaan Perilaku Personal Hygiene Anak Prasekolah Sebelum dan Sesudah Diberikan Video Animasi di Taman Kanak-Kanak Nara Budhi Suari. Jurnal Ilmiah Kebidanan, 11(1), 105-111. https://ejournal.poltekkes-denpasar.ac.id/index.php/JIK/article/download/2451/981

Widyadhana, A. D., Hadi, S., & Ulfah, S. F. (2022). Pengaruh Penyuluhan Menggunakan Metode Bernyanyi terhadap Keterampilan Cara Menyikat Gigi. Jurnal Ilmiah Keperawatan Gigi (JIKG), 3(2). https://doi.org/10.37160/jikg.v3i2.893

Zulvira, R., Neviyarni., N., & Murni, I. (2021). Karakteristik Siswa Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1846-1851. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1187
Published
2023-07-31
Abstract viewed = 87 times
pdf downloaded = 59 times