Pengaruh Terapi Bermain Mendongeng dengan Penurunan Tingkat Kecemasan pada Anak Usia Pra Sekolah Akibat Hospitalisasi
Abstract
This study aims to determine the effect of storytelling play therapy with a decrease in anxiety levels in pre-school age children due to hospitalization in Dr. Sobirin Lubuklinggau. The study design used a pre-experimental one group pre-post test design. The results obtained mean a decrease in anxiety 10.50, with the results of the Wilcoxon Test Asym 0,000 <0.005. The conclusion of this study is the effect of storytelling play therapy on pre-school age anxiety scores of children treated at RSUD Dr. Sobirin Lubuklinggau.
Keywords: Anxiety, Storytelling, Child Care, Play Therapy
References
Alifiyanti, D., Hartiti, T., Samiasih, A. (2006). Pengaruh Terapi Bermain terhadap Tingkat Kecemasan Anak Usia Prasekolah Selama Tindakan Keperawatan di Ruang Lukman Rumah Sakit Roemani Semarang. Jurnal Keperawatan, 3, 41-42. .http://jurnal unimas.ac.id
Bahri, S. (2017). Perbedaan Tingkat Kecemasan Pasien Berdasarkan Usia, Kelamin, Tingkat Pendidikan dan Pengalaman Pencabutan Gigi di RSGM FKG Universitas Jember. E-Jurnal Pustaka Kesehatan, 5(1), 138-144. Januari 2017. Download.garuda.ristekdikti.go.id
Deslidel, H. (2011). Buku Ajar Asuhan Neonatus, Bayi, dan Balita. Jakarta: EGC
Hidayat, A. (2008). Pengantar Ilmu Keperawatan Anak. Jakarta: Salemba Medika
Hole, J.W. (1981). Human Anatomy and Physiology , 2th. Ed. Dubuque-Lowa: WCB
Kanchan, L. (2013). A Randomized Clinical Trial to Evaluate the Effectiveness of Storytelling by Researcher on the Hospitalization Anxiety of Children Admitted in Pediatric Ward of Selected Hospitals of District Patiala, Punjab. International Journal of Science and Research (IJSR), 4(10), 706-709. Oktober 2015.www.ijsr.net
Leila, M & Rothstein, R. (2019). Toxic Stress and Children’s Outcomes. Economic Policy Institute. https://www.epi.org/Publication/Toxic-Stress-and-Childrens-Outcomes-African-American-Children-Growing-Up-Poor-are-at-Greater-Risk-of-Disrupted-Physiological-Functioning-and-Depressed-Academic-Achievement/
Martin, G. (2008). Terapi untuk Anak ADHD. Jakarta: PT Bhuana Ilmu Populer
Nursalam. (2005). Asuhan Keperawatan Bayi dan Anak. Jakarta: Salemba Medika
Padila, P., Agusramon, A., & Yera, Y. (2019). Terapi Story Telling dan Menonton Animasi Kartun terhadap Ansietas. Journal of Telenursing (JOTING), 1(1), 51-66. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/joting.v1i1.514
Priyoto., (2014). Teori Sikap dan Perilaku dalam Kesehatan. Yogyakarta: Nuha Medika
Soetjiningsih. (2015). Tumbuh Kembang Anak, Jakarta: Penerbit buku kedokteran EGC
Stuart & Sundeen. (2007). Buku Saku Keperawatan Jiwa Edisi 4. Jakarta: EGC
Supartini, Y. (2012). Buku Ajar Konsep Dasar Keperawatan Anak. Jakarta:EGC
Susanti, A. Hendika S. (2017). Pengaruh Story Telling terhadap Tingkat Kecemasan Anak Prasekolah yang Menjalani Hospitalisasi di RSUP Dr. M. Djamil Padang Tahun 2017. Jurnal Ilmu Kesehatan (JIK), 1(1), 44-50. https://jik.stikesalifah.ac.id/index.php/jurnalkes/article/view/26
Wong, D, L. (2009). Buku Ajar Keperawatan Pediatrik, Alih bahasa Sunarno,Agus dkk. Edisi 6 Volume 1. Jakarta: EGC
Copyright (c) 2019 Pawiliyah Pawiliyah, Liza Marlenis
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.