Dampak Harga dan Citra Merek terhadap Minat Beli Ulang yang Dimediasi oleh Kepuasan Pelanggan pada Produk Sabun Mandi Batang Merek Lifebuoy di Kota Bandung
Abstract
This study aims to analyze the effect of price and brand image on repurchase intention of Lifebuoy brand bath soap products in Bandung City, with customer satisfaction as a mediating variable. Data were collected through instruments that had been tested for reliability and validity, with a sample of 120 respondents who had used the product. The sampling technique used was purposive sampling, and this study used a cross-sectional approach. Data analysis was carried out using descriptive test methods and multiple linear regression using SPSS version 23, as well as the Sobel test to test mediation. The results showed that price and brand image significantly influenced repurchase intention, and customer satisfaction acted as a mediator in the relationship. In conclusion, this study provides new insights related to the factors that influence repurchase intention, especially in the context of Lifebuoy bath soap bars in Bandung City, and is expected to be a reference for managers in designing more effective marketing strategies.
Keywords: Price, Brand Image, Customer Satisfaction, Repurchase Intention
References
Apriani, A. (2021). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Produk Sabun Mandi Lifebuoy Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Kepuasan Konsumen. Jurnal Perspektif Manajerial Dan Kewirausahaan (JPMK), 1.2 : 229-242. http://jurnal.undira.ac.id/jpmk/article/view/14
Astuti, Y., Sari, W., & Manurung, H. P. (2021). Pengaruh Kepercayaan Merek, Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Ulang Sabun Lifebuoy (Studi Kasus Masyarakat Kecamatan Rahuning). Jurnal Sains Ekonomi (JSE), 2(1), 12-21. http://jurnal.una.ac.id/index.php/jse/article/view/2257
Cahya, Gita, N. L. P. A., & Yulianthini, N. N. (2023). "Pengaruh Citra Merek Dan Kesadaran Merek Terhadap Keputusan Pembelian Sabun Mandi Merek Lifebuoy Di Kota Singaraja. Prospek: Jurnal Manajemen Dan Bisnis 5.1, 103–112. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/Prospek/article/view/59992
Changi, G. R., & Padmalia, M. (2020). Pengaruh Brand Awareness, Kualitas Produk, Dan Harga Terhadap Repurchase Intention Produk Golden Flower. Jurnal Performa: Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 5 (3), 242–251. https://journal.uc.ac.id/index.php/performa/article/view/1775
Daryanto. (2013). Sari Kuliah Manajemen Pemasaran, Cetakan II, Januari 2013, Bandung : PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
Fakaubun, U. F. K. (2020). Pengaruh Citra Merek Terhadap Minat Beli Ulang Sepatu Adidas Di Malang Melalui Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Toko Sport Station Dinoyo, Malang). Jurnal Ilmu Manajemen (JIMMU), 2.2, 58–73. http://jim.unisma.ac.id/index.php/jimmu/article/view/3743
Febrianto, M., Kurniati, R. R., & Krisdianto, D. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Ulang Melalui Kepuasan Pelanggan (Studi Kasus Pada Mahasiswa Swasta (Umm Dan Unisma) Pengguna Smartphone Xiaomi Di Kota Malang). Jiagabi. Jurnal Ilmu Administrasi Niaga/Bisnis, 10(2), 70-76. http://jim.unisma.ac.id/index.php/jiagabi/article/download/12900/10066
Ferrinadewi, E. (2008). Merek Dan Psikologi Konsumen. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Firmansyah, A. D. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Inovasi Produk Dan Harga Terhadap Minat Beli Ulang Pada E-Commerce Di Tokopedia Surakarta Melalui Kepuasan Pelanggan Sebagai Variable Intervening (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta). https://eprints.ums.ac.id/id/eprint/93395
Futuremarketinsights.com. (2023). Prospek Pasar Sabun Batangan. https://www.futuremarketinsights.com/reports/bar-soap-market
Janita, I., Suharyono, S., & Kusumawati, A. (2014). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Dalam Membentuk Loyalitas Pelanggan (Studi Pada Pelanggan Mcdonald’s MT.Haryono Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB)15(1).
Khoiriyah, S. (2020). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Ulang (Study Pada Sabun Mandi Cair Lifebuoy Di Jombang). http://repository.stiedewantara.ac.id/id/eprint/1052
Keller, K. P. (2016). Manajemen Pemasaran, Jilid 1&2 Edisi 12. Jakarta: PT. Indeks
Kotler, K. (2016). Manajemen Pemasaran. Edisi 13. Jakarta: Erlangga
Mulyani, P. A., & Indiani, N. L. (2023). Mulyani, P. A., & Indiani, N. L. (2023). Peranan Kepuasan Sebagai Mediasi Dalam Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Skincare Ms. Glow Di Kota Denpasar: Peranan Kepuasan Sebagai Mediasi Dalam Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga. Jurnal Actual Organization Of Economic (JAGOE), 4(02), 4(16)–426. http://ojs.stiemujahidin.ac.id/index.php/jagoe/article/view/51
Noor, Fauzian., Utari, Woro & Mardi W, N. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Persepsi Harga, Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Serta Dampaknya Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Pada Konsumen Produk PT. Salim Ivomas Pratama Kecamatan Bojonegoro Kabupaten Bojonegoro). Jurnal Mitra Manajemen (JMM), 4(4), 581–594. http://ejurnalmitramanajemen.com/index.php/jmm/article/view/374
Praja, A. D., & Haryono, T. (2022). The Effect Of Brand Image And Product Quality On Repurchase Intention Mediated By Consumer Satisfaction Study At Uniqlo In Solo. International Journal Of Economics, Business And Accounting Research (IJEBAR), 6(2), 1752-1758. https://jurnal.stieaas.ac.id/index.php/IJEBAR/article/view/5498
Prasetyo, M. Muflih, And S. W. (2023). Analisis Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk Dan Persepsi Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Minat Pembelian Ulang. Jurnal Manajemen Dinamis, 62–79. https://jurnalmanagement.stienganjuk.ac.id/index.php/jmd/article/view/14
Prihatini, Wenny, And D. A. G. (2021). The Effect Of Price Perception, Brand Image And Personal Selling On The Repurchase Intention Of Consumers B To B Of Indonesian General Fishery Companies With Customer Satisfaction As Intervening Variables. European Journal Of Business And Management Research, 91–95. https://www.ejbmr.org/index.php/ejbmr/article/view/756
Rahmatulah, Berlian & Razak, I. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Citra Merek Terhadap Kepuasan Pelanggan Helm Merek KYT Di Kecamatan Bintara Kota Bekasi. Jurnal Manajemen Bisnis Krisnadwipayana., 7(3), 1-14. https://www.academia.edu/download/83674678/pdf.pdf
Ramadan, N. :, & Alim, P. (2021). Pengaruh Kesadaran Merek, Kualitas Produk, Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Sabun Mandi Lifebuoy (Doctoral dissertation, Universitas Hayam Wuruk Perbanas Surabaya). http://eprints.perbanas.ac.id/8640/
Ramdhani, Desti, And S. W. (2022). Pengaruh Kualitas Produk, Persepsi Harga, Dan Citra Merek Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Minat Beli Ulang Smartphone Oppo. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 1651–1667. http://journal.ikopin.ac.id/index.php/fairvalue/article/view/1004
Salsabila, Aura Nadhifa Basrah Saidani, A. K. R. P. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Minat Beli Ulang Melalui Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening: Studi Kasus Pada Pelanggan Gen Z. Jurnal Bisnis, Manajemen, Dan Keuangan, 3(8.5.2017). http://pub.unj.ac.id/index.php/jbmk/article/view/616
Saputri, Ita Ayu, And E. T. (2022). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Serta Dampaknya Terhadap Niat Beli Ulang. SEIKO: Journal Of Management & Business 4.3, 25–27. https://www.journal.stieamkop.ac.id/index.php/seiko/article/view/2337
Sekaran, U. Dan R. B. (2017). Metode Penelitian Bisnis Edisi 6. Jakarta: Salemba Empat
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Bandung: Alfabeta, CV
Top Brand Award. (2022). Metodologi Survey. https://www.topbrand-award.com/metodologi-survei
Top Brand Award, (2023). https://www.topbrand-award.com/top-brand-index/
Zakiyah, M., Ira, Z., Santi, N., Manajemen, J., & Ekonomi, F. (2015). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Ulang Lipstik Merek Wardah Pada Mahasiswi Universitas Tadulako Palu. Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Tadulako (JIMUT), 1(3), 279-286. http://www.jimutuntad.com/index.php/jimut/article/view/29
Copyright (c) 2024 Anisa Listia Azhari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.