Analisis Kompetensi Kewirausahaan dalam Mewujudkan Keunggulan Kompetitif di UMKM Kedai Mie Ala Korea Kecamatan Lemahabang Wadas

  • Fadilah Anggun Anggraeni Universitas Buana Perjuangan Karawang
  • Sari Marliani Universitas Buana Perjuangan Karawang
  • July Yuliawati Universitas Buana Perjuangan Karawang

Abstract

This study aims to analyze how entrepreneurial competence can realize competitive advantage in Korean Noodle Shop MSMEs located in Wadas Lemahabang, which offers various Korean specialties. The research method used is descriptive qualitative with data collection techniques through interviews, observations, and documentation. The results of the study indicate that Korean Noodle Shops have entrepreneurial competence that includes the ability to create new flavors, consistency in posting products on social media, the ability to prepare financial reports, and the presence of business partners. Competitive advantages include special spice blends, competitive pricing, and the ability to survive and compete for six years. The obstacles faced include a location far from the city center, lack of use of digital marketing, some raw materials purchased online, and long-lasting service. The proposed solutions to overcome these obstacles include opening a branch in the city center, registering sales through digital marketing, stocking raw materials for the next few days, adding local business partners, and training for chefs to improve service speed. This study provides important insights for the development of entrepreneurial strategies to increase the competitive advantage of MSMEs in the culinary sector.

 Keywords: Korean Noodle Shop, Entrepreneurial Competence, Competitive Advantage

References

Annisa Mardatillah, Rosmayani, R. P. (2022). Manajemen Strategi Keunggulan Bersaing Berkelanjutan Berbasis Indigenous Product Creativity. https://repository.uir.ac.id/20470/1/Manajemen%20Strategi.pdf

Edison Siregar. (2021). Pengantar Manajemen dan Bisnis (Vol. 14, Issue 5). https://repository.penerbitwidina.com/publications/347046/pengantar-manajemen-dan-bisnis

Hasanah. (2015). Entrepreneurship Membangun Jiwa Entrepreneur Anak Melalui Pendidikan Kejujuran. https://eprints.unm.ac.id/1808/

Aramia Fahriyah, R. Y. (2020). keunggulan kompetitif spesial sebagai strategi keberlanjutan UKM di era New Normal. 7(2), 104–110. https://ojs.stiami.ac.id/index.php/PS/article/view/961

Darmadi. (2022). Strategi Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Keunggulan Kompetitif Strategi Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Keunggulan Kompetitif. 10(02), 85–92.

Mohamad Mozakki. (2020). Pengaruh diferensiasi produk terhadap keunggulan bersaing dimediasi oleh inovasi produk. http://etheses.uin-malang.ac.id/17543/1/15510154.pdf

Nurul Azizah, L., Sidik, M., & Fauzan Rivano, M. (2022). Literature Review Keunggulan Kompetitif: Pengaruh Inovasi, Kreativitas Dan Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmu Multidisplin, 1(1), 264–273. https://doi.org/10.38035/jim.v1i1.37

Permana, E. (2019). Analisis Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia dan Produk Asuransi Syariah dalam Meningkatkan Keunggulan Kompetitif (Studi pada PT. Asuransi Jiwa Syariah Al Amin Bandar Lampung). http://repository.radenintan.ac.id/7727/1/skripsi%20estu%20permana.pdf

Ratih Dewi Pamuji. (2022). Pengaruh pemanfaatan aplikasi akuntansi online, kompetensi kewirausahaan, dan kompensasi terhadap kinerja pencatat pembukuan di umkm di kota semarang. https://repository.unissula.ac.id/27361/

Romando Sijabat. (2019). Pengaruh Manajemen Pengetahuan dan Kompetensi Kewirausahaan terhadap Pengembangan Usaha Kuliner (Studi Kasus pada Sektor Kuliner di Daerah Tanjung Morawa). https://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/2865

Sa’diyah, L. H. (2021). Penjualan Produk Roti Di Kios Kue Rahayu Diajukan kepada Universitas Islam Negeri KH Achmad Siddiq Jember Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Oleh : Diajukan kepada Universitas Islam Negeri KH Achmad Siddiq Jember.

Saputra, N., Marliani, S., & Yuliawati, J. (2023). Penerapan Media Digital dalam Penjualan untuk Meningkatkan Pendapatan UMKM Bolu Kijing di Desa Jayamakmur Kecamatan Jayakerta Kabupaten Karawang. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(3), 3596–3606. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v6i3.5294

Sari Marliani, V. P. N. (2023). Peningkatanmanajemen produksipadaproduk umkm serbuk jahe desa cikalongsari. 941–949.

Shafa shinta masriya. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Suasana Café Terhadap Keputusan Pembelian Rai Raka Cafe Di Kabupaten Karawang. 17(2), 233–245. https://ejournal.unib.ac.id/Insight/article/view/23053

Sugandi, F., & Suhaeni, T. (2019). Peran Kompetensi Kewirausahaan dalam Meningkatkan Kinerja Usaha pada Industri Kreatif Subsektor Kerajinan di Kota Bandung. 1374–1386. https://doi.org/10.35313/irwns.v10i1.1411

Tas’ yana ayu larasati, adhi pradiptya, dan mita mawardani. (2022). Penerapan Digital Marketing Dalam Meningkatkan Penjualan. 20(4), 397–402. https://doi.org/10.62281/v2i6.532

Vera Putri Nasyati, Sari Marliani, July Yuliawati. (2024). Sales Analysis Using Digital Payment Systems To ’] Increase - The Income Of Molasses Molasses Msmes Digital Untuk Meningkatkan Pendapatan UMKM Molases Tetes Tebu Pendahuluan Perkembangan UMKM di Indonesia telah menunjukkan tren yang positif dalam beberapa. 7. https://doi.org/10.31539/costing.v7i3.9185

Waruwu, S., Mendrofa, Y., & Gulo, S. (2022). Pengaruh Digital Marketing Terhadap Peningkatan Volume Penjualan. 1(2), 286–294. https://doi.org/10.56248/jamane.v1i2.46

Wiwid Novitasari, C. M. S. H. (2022). Pengaruh harga, lokasi, wom dan kualitas pelayanan terhadap minat beli ulang pada cafe senewen time surabaya. 3(2), 86–93. https://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jsbr/article/download/5570/3896

Wulansari, A., Hakim, L., Ramdani, R., & Karawang, U. S. (2020). Strategi Dinas Koperasi dan UMKM Kabupaten Karawang Dalam Pemberdayaan UMKM. 7(1), 85. https://core.ac.uk/download/pdf/429417962.pdf

Yuliawati, J. (2023). Competence of UMKM Juara Participants Win West Java at Dinas Koperasi Dan UKM of Karawang Regency in 2022 Pengaruh Knowledge Management Dan Pelatihan Sumber Daya Manusia Terhadap Kompetensi Peserta UMKM Juara Jawa Barat Di Dinas Koperasi Dan UKM Kabupaten Karawang Tahun 2022. 4(6), 8574–8589. https://doi.org/10.37385/msej.v4i6.2954
Published
2024-08-31
Abstract viewed = 0 times
pdf downloaded = 0 times