Analisis Perilaku Konsumen dalam Pembelian Produk yang sudah Memiliki Izin Usaha, Studi Kasus Produk Abon Ikan Pedo Kota Lubuk Linggau
DOI:
https://doi.org/10.31539/brf3hk16Abstract
This study aims to analyze consumer behavior toward pedo fish floss products that have a legal business license in Lubuklinggau City. The research method used is a descriptive qualitative approach, with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The results indicate that business legality has a positive impact on consumer trust, increasing sales, and expanding the market through digital marketing strategies and participation in various exhibitions. The conclusion of this study is that internal factors such as perception and motivation, as well as external factors such as business legality and marketing strategy, significantly influence consumer behavior in purchasing decisions for pedo fish floss products.
Keywords: Consumer Behavior, Pedo Fish Floss, Business Legality, Marketing Strategy
References
Anggoro,B.Y.,& Pertiwi, T. K. (2023). Peran Pendamping Untuk Memperluas Akses Pasar Nasabah Btpn Syariah Yang Berprofesi Sebagai Pelaku Umkm. KARYA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2).
Bachtiar,F.,Rejeki,V.,Tarigan, R., Ardiyanto, A., & Muljadinata, A. S. (2023). Kesesuaian Ruang Publik Di Dki Jakarta Sebagai Ruang Ketiga Di Era Digital. Jurnal Arsitektur, Bangunan dan Lingkungan, 12(2), 143-154. Ekblom, M. (2016). Challenges facing food processing MSEs in Tanzania: A qualitative case study of the sunflower oil industry in Babati, Manyara.
Fuadi, Debi S, dkk. 2021. Systematic Review: Strategi Pemberdayaan Pelaku UMKM Menuju Ekonomi Digital Melalui Aksi Sosial. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah,[S.l.],v.5,n.1,p.1-13,mar.2021.ISSN2685-9637.Availableat: <https://journal.uny.ac.id/index.php/jurnaldiklus/article/view/37122>.Date accessed: 23 july 2023. doi:https://doi.org/10.21831/diklus.v5i1.37122.
Gamage, Naradda, S. K., Ekanayake, E., Abeyrathne, G., Prasanna, R., Jayasundara, J., & Rajapakshe, P. (2020). A Review of Global Challenges and Survival Strategies of Small and Medium Enterprises (SMEs). Economies, 8(4), 79. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/economies8040079
Ifekwem, Nkiruka, and Ogundeinde Adedamola. 2016. Survival Strategies and Sustainability of Small and Medium Enterprises in the Oshodi-Isolo Local Government Area of Lagos State. Acta Universitatis Sapientiae, Economics and Business 4: 103–18. [Google Scholar] [CrossRef][Green Version]
Jin, Jiayi. 2020. Re-envisioning the Third Place: Reconnecting Spatial Networks in the Historic Urban Landscape. UNSPECIFIED. UNSPECIFIED. Department of Architecture and Built Environment Northumbria University Newcastle. http://nrl.northumbria.ac.uk/id/eprint/45317
Kemenkop-UKM. 2021. Rencana Strategis Kementerian Koperasi dan UKM Tahun 2020-2024-Revisi I. Kementerian Koperasi dan UKM Republik Indonesia. Jakarta.
Kurniullah, A. Z. (2023). Pengembangan Ekosistem Kewirausahaan Usaha Mikro Kecil Menengah Kategori Akomodasi Penyediaan Makanan Minuman dan Industri Pengolahan Berbasis Jejaring Komunikasi Bisnis Digital Di DKI Jakarta (Doctoral dissertation, UNS (Sebelas Maret University)).
Lukito, N., Santosa, W., Ekawanto, I., & Chandra, K. (2022). Bagaimana Mempertahankan Kualitas Produksi UMKM Wilayah Kelurahan Krendang Kecamatan Tambora, Jakarta Barat. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2), 292-302. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v3i2.965
Sedyastuti, K. (2018). Analisis Pemberdayaan UMKM Dan Peningkatan Daya Saing Dalam Kancah Pasar Global. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 2(1), 117 - 127. https://doi.org/10.31842/jurnal-inobis.v2i1.65
Prakoso, S., & Dewi, J. (2018, March). Child-friendly integrated public spaces (RPTRA): Uses and sense of attachment. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 126, No. 1, p. 012199). IOP Publishing.
Putri, S. Y., Astuti, W. R. D., & Situmeang, N. (2020). Pelatihan Penggunaan Sosial Media untuk Mengembangkan Akses Pasar bagi UMKM Kabupaten Serang. Jurnal Comunità Servizio, 2(2), 437-446.
Sedyastuti, K. (2018). Analisis pemberdayaan UMKM dan peningkatan daya saing dalam kancah pasar global. Inobis: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 2(1), 117-127.
Sindy Yulia Putri, Dwi Astu¬ti, W. R., & Situmeang, N. (2020). Pelatihan Penggunaan Sosial Media untuk Mengembangkan Akses Pasar bagi UMKM Kabupaten Serang. JURNAL Comunità Servizio, 2 (2), 437 - 446. https://doi.org/10.33541/cs.v2i2.1996
Sedyastuti, K. (2018). Pelatihan Penggunaan Smartphone untuk Melakukan Foto Produk dan Editing Foto sebagai Pembuatan Iklan Produk bagi Anggota RPTRA Payung Tunas Teratai Jakarta Timur. Jurnal Inovasi Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 123–134. https://doi.org/10.54082/jippm.34
Yudho Anggoro, B, & Pertiwi, T. K. (2023). Peran Pendamping Untuk Memperluas Akses Pasar Nasabah Btpn Syariah Yang Berprofesi Sebagai Pelaku Umkm. KARYA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 197–201. Retrieved from https://jurnalfkip.samawa-university.ac.id/Karya_Jpm/article/view/327
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Metha Aditya Putri, Endar Pradesa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.